اقتصاد- فرزانه غلامی: وزیر امور اقتصادی و دارایی از مردم به خاطر رنجش خاطرشان بابت فیشهای حقوقی منتشر شده عذرخواهی کرد.

 متخلفان فیش های حقوقی به مراجع قضایی معرفی می شوند

به گزارش خبرنگار ما آیین افتتاحیه نهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه که برای اولین بار به صورت بین المللی برگزار می شود، فرصتی فراهم آورد تا علی طیب نیا از مردم عذرخواهی کند. وی گفت:  به عنوان عضوی از دولت حساسیت مردم را در این خصوص ارج می نهم و از اینکه بابت قصور پیش آمده در جریان ارائه خدمات به مردم، عذرخواهی کنم ابایی ندارم.

این عضو کابینه یازدهم چالش فیشهای حقوقی را بیانگر وجود کاستیهایی در نظام دستمزد کشور دانست که به گفته وی دیگر نه سیستم پرداخت آن را می پذیرد و نه مدیریت کشور. طیب نیا ادامه داد: بر همین اساس دولت و وزارت اقتصاد مصمم به ساماندهی نظام پرداخت کشور شدند که تدوین پیشنویس "آییننامه ساماندهی دستمزد بانکها و بیمهها و شرکتهای دولتی" از جمله اقدامات دولت است.

طیب نیا گفت: موظف به برخورد قاطع با متخلفان هستیم که این برخوردها به صورت معرفی آنان به مراجع مربوطه و بازگرداندن وجوه پرداختی خارج از ضوابط به خزانه و تغییر مدیرانی که دریافتهای غیرمتعارف داشتند، اعمال شد.

وزیر اقتصاد افزود: کشور پتانسیل دستیابی به رشد اقتصادی 8 درصدی را دارد اما این امر نیازمند اصلاحات ساختاری و نهادی است ضمن اینکه برای اصلاح نظام تامین مالی کشور که در سیاستهای اقتصاد مقاومتی دیده شده، برنامه ریزیهایی صورت گرفته و رفع تنگناهای مالی از طریق بانکها و مشارکت در بازار سرمایه در حال اجراست.

طیب نیا همچنین به راه اندازی سامانه ای برای تعیین میزان بدهی دولت به بانکها اشاره کرد. وی ادامه داد: سهم بازار سرمایه در تامین مالی از ۳۰ هزار میلیارد تومان به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است و تلاش می کنیم برای تامین مالی بلند مدت تولید از بازار سرمایه و تامین مالی کوتاه مدت از بانکها استفاده کنیم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در این مراسم حجم معاملات بورس تهران را ۵۶۶ هزار میلیارد تومان اعلام و اضافه کرد: از ابتدای دولت یازدهم تا کنون آمار دارندگان کد معاملاتی از 5/6  میلیون نفر به بیش از ۱۰ میلیون نفر افزایش یافته  و حجم و ارزش معاملات نسبت به 8 سال قبل از دولت فعلی، ۲ برابر رشد نشان می دهد ضمن اینکه رقم تامین مالی به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده که به هیچ وجه با گذشته قابل قیاس نیست.

محمد فطانت همچنین از عرضه قریب الوقوع سهام عدالت در بورس مشروط به تصویب مجلس و حل مشکلات موجود خبر داد.

رئیس کل بیمه مرکزی هم از پرداخت خسارت 60 میلیون دلاری پتروشیمی بوعلی از سوی بیمه ایران و با پوشش ابتکاری بیمه مرکزی در اولین فرصت ممکن خبر داد. عبدالناصر همتی افزود: سال گذشته صنعت بیمه حدود 14 هزار میلیارد تومان (معادل چهار میلیارد دلار) خسارت پرداخته کرده است. به گفته وی از آنجایی که یکی از دلایل رشد نیافتگی بیمه عمر عدم جدایی آن از بیمه غیرعمر است، یکی از موارد جدی در دستور کار بیمه مرکزی جدایی این دو و استقرار حاکمیت شرکتی و آموزش برای صنعت بیمه است.

رئیس کل بیمه مرکزی همچنین به استقبال شرکتهای خارجی برای سرمایه گذاری در صنعت بیمه ایران پس از اجرای برجام و حل و فصل تقریبی مشکلات بیمه نفتکشهای ایران در سطح بین المللی اشاره کرد. وی گفت: ۹۰ درصد ارزش افزوده بازار مالی در کشور مختص سیستم بانکی است و کمتر از شش درصد آن مربوط به بیمه است، در حالی که در کشورهای پیشرفته سهم بیمه در ارزش افزوده بازار مالی حدود یک سوم است.

رئیس کل بانک مرکزی هم ضمن اشاره به برگزاری جلسه ویژه با رئیس جمهور در خصوص اصلاح نظام بانکی و نهایی شدن برنامه جامع مربوط به این اصلاح گفت: ولی الله سیف حل معضل نقدی و انجماد دارایی بانکها، ساماندهی بدهی دولت و افزایش سرمایه بانکها را سه محور عمده برنامه اصلاح نظام بانکی اعلام کرد.

وی ادامه داد: اینکه پس از برجام ارتباطات بانکی به یکباره به حالت قبل برگردد توقع بیجایی است چرا که ما با استانداردهای جهانی نظام بانکی منطبق نیستیم و بانکهای ما 10 تا 15 سال از نظام جهانی عقب هستند و  باید به روز شوند. وی همچنین از انباشته شدن بدهی دولت به بانکها انتقاد کرد.

گفتنی است در نمایشگاه نهم بورس، بانک و بیمه که تا بیست و سوم تیر در محل نمایشگاه بین المللی تهران برپاست،  340 شرکت ایرانی و 10 شرکت خارجی حضور دارند.

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.