قدس آنلاین- تبریز: مدیر منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی گفت: متأسفانه دانشگاه‌ها در حال حاضر جزیره‌ای عمل می‌کنند و اگر تصور می‌کنیم که اگر امروز تحقیقات یک دانشگاه متوقف شود تغییری در حال صنعت به وجود خواهد آمد بدون شک جواب منفی است.

دانشگاه‌ها جزیره‌ای عمل می‌کنند

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، علی جهانگیری در دیدار با نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاریخچه فعالیت مناطق ویژه علم و فناوری، اظهار داشت: این مناطق در اواخر دولت اصلاحات تحت عنوان کریدورهای فناوری تصویب شد و در دولت بعدی آیین‌نامه‌ها تغییر یافت و نام کریدور را به مناطق ویژه علم و فناوری تغییر دادند.

وی ادامه داد: طی سفر دولت گذشته منطقه ویژه علم و فناوری در تبریز نیز مصوب شد اما عملاً کاری انجام نشد و درنتیجه باروی کار آمدن دولت تدبیر و امید، پیگیر موضوع شدیم و درنهایت توانستیم در اواخر سال 93 در شورای عطف ایجاد منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی را به تصویب برسانیم.

جهانگیری، با اشاره به اینکه توسعه فناوری در این مجموعه به قدرت ادامه دارد گفت: ازجمله اقدامات برجسته این منطقه برگزاری نمایشگاه و جشنواره فناوری ربع رشیدی است به‌طوری‌که طی سال گذشته این نمایشگاه با حضور بیش از 900 طرح برگزار شد و امسال نیز درصدد هستیم این نمایشگاه را با تأکید بر کیفی گرایی برگزار کنیم.

نماینده تام الاختیاراستاندار در حوزه فناوری با اشاره به فعالیت بیش از 10 ستاد فناوری در استان اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین اقدامات منطقه ویژه علم و فناوری ربع‌رشیدی ایجاد ستادهای فناوری است که به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنند و ما درصدد ایجاد هم‌افزایی در این ستادها هستیم، ستادهای فناوری به‌صورت عرض ماتریس یک سازمانی تشکیل‌شده‌اند و فعالیت منسجم و منظمی را دنبال می‌کنند.

وی ادامه داد: برگزاری همایش‌های توسعه و تجاری‌سازی فناوری نیز از دیگر اقدامات این منطقه بود که با استقبال ویژه فناوران روبرو شد.

مدیر منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی گفت: این منطقه درصدد است عناصری مثل دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، مراکز صنعتی و نهادهای پشتیبان را به‌صورت نظام‌اند به کار بگیرد و درصدد هستیم خروجی این اقدامات اقتصاد دانایی محور باشد.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه دانشگاه‌ها در حال حاضر جزیره‌ای عمل می‌کنند و اگر تصور می‌کنیم که اگر امروز تحقیقات یک دانشگاه متوقف شود تغییری در حال صنعت به وجود خواهد آمد بدون شک جواب منفی است ما شاهد سرمایه‌گذاری‌هایی در امر تحقیقات و پژوهش هستیم که خروجی آن در اقتصاد ما محسوس نبوده است.

جهانگیری ادامه داد: منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی ایجادشده است تا این خلأها شناسایی‌شده و نسبت به رفع آن از طریق هم‌افزایی کمک کنیم. این نظام بدون سرمایه‌گذاری‌های فیزیکی می‌تواند ایجاد شود و از این مسیر ما می‌توانیم به اهدافمان برسیم.

وی با اشاره نام‌گذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری گفت: ما باور داریم تنها مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی توجه به اقتصاد دانش‌بنیان است چرا که در این مسیر نیاز به سرمایه‌گذاری جدید نیست بلکه باید به این باور برسیم که فناوری راه‌حل برون‌رفت از مشکلات فعلی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.