مؤسسه انتشارات عرفان پس از فروش و تولید ۱۶ میلیون جلد کتاب در کابل، فروشگاه خود را به فروش گذاشته است. مدیر این مؤسسه می‌گوید دلیلش برای این کار، عدم حمایت دولت از نشر این کشور و کپی‌کاری توسط نهادهای دولتی است.

چوب حراج بر کتابفروشی عرفان در کابل/ شریعتی: به اروپا می‌روم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، هرچند تعداد بنگاهای نشر در افغانستان نسبت به دوره‌های قبل افزایش داشته، اما شرایط نشر در این کشور روزهای خوبی را پشت سر نمی‌گذارد و تعدادی از ناشران و کتابفروشان در این کشور در صدد تغییر شغل و تبدیل سرمایه و هزینه‌کرد آن در بخش‌های دیگرند. از جمله این ناشران، محمد ابراهیم شریعتی، مدیر انتشارات عرفان است که حالا چوب حراج بر کتابفروشی‌اش در کابل زده است؛ دلیلش هم روشن است: نبود نقدینگی کافی و روشن نبودن آینده.

او در این رابطه به تسنیم می‌گوید: وضعیت فروش کتاب در کابل مناسب نیست. به عنوان نمونه، در ماه مبارک رمضان ما به تعداد کارمندان نیز کتاب نفروختیم. این وضعیت تنها منحصر به انتشارات عرفان نیست، بلکه دیگر ناشران در افغانستان نیز با چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند. امسال من کتابفروشی‌ام را در کابل می‌بندم و می‌فروشم، چند صباح دیگر یکی دیگر از ناشران.

هرچند پیش‌بینی می‌شد با توجه به گرایش نسل جوان افغانستان به فراگیری علم در مؤسسات آموزشگاهی و دانشگاه‌ها، آینده کتاب و کتابخوانی نیز در این کشور بهتر شود، اما نتایج فعلی عکس این را نشان می‌دهد. شریعتی با اشاره به اینکه دولت در افغانستان توجه خاصی به کتابفروشی و فرهنگ ندارد، ادامه می‌دهد: من اگر پولی که در کتابفروشی هزینه کردم، در بانک می‌گذاشتم سود بیشتری داشتم. دولت در افغانستان نه تنها برای احیای کتابفروشی‌ها کاری نمی‌کند، بلکه دست هرچه دزد را باز گذاشته تا به هر نحوی کتاب‌های ما را کپی کنند. اتفاق افتاده که موسسه‌ای کتابی را از من یک نسخه خریده‌ و بعد در بازار کپی کرده و بین دانشجویان منتشر کرده‌ است.

وی می‌افزاید: حکایت کار من در حوزه نشر، حکایت این ضرب‌المثل است: «گوساله دو مادری مرد از بی‌شیری». نه تنها در افغانستان، که در ایران نیز وضعیت خوبی وجود ندارد. ارشاد تنها در سال 94، از انتشارات عرفان چهار میلیون 500 هزار تومان کتاب خرید و این بالاترین رقمی بود که طی این سال‌ها از من ناشر کتاب خرید؛ دریغ از خرید دیگر. ضمن اینکه من هنوز در ایران درگیر پرداخت 50 درصد پول غرفه هستم. هر روز که می‌گذرد، دریغ از دیروز.

شریعتی با اشاره به هزینه‌های بالای ارسال کتاب یادآور شد: برای 25 تن آهن از تهران به کابل، 5 هزار دلار پرداخت می‌شود، اما برای 25 تن کتاب، 17 هزار دلار. حالا کار انتشارات عرفان به جایی رسیده که پس از تولید و فروش 16 میلیون جلد کتاب در کابل، مجبور است که کتابفروشی‌اش را ببندد. در حال حاضر 2 میلیارد تومان کتاب در انبار انتشارات جمع شده، اما نقدینگی ما صفر است و با مشکل مالی برای پرداخت چک‌ها و دستمزد کارمندانم مواجهم.

او نیز همانند بسیاری از اهالی فرهنگ افغانستان که این روزها خبر مهاجرتشان منتشر شده، قصد عزیمت به اروپا را دارد؛ سفری سخت برای تأمین آتیه فرزندان.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.