کودتای نافرجام در ترکیه با رهبری مشکوک این اقدام که کودکانه و بی پشتوانه انجام شد نشان از شکل گیری جدیدی در سیاست های این کشور و ورود به فضایی جدید برای ترمیم دوباره قدرت سیاسی دارد.

کودتای کودکانه در ترکیه و ترمیم دوباره توازن قوا در این کشور

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا ، تحولات جمعه شب در ترکیه از آغاز به اصطلاح وقوع کودتای نظامی، برای آنانی که از سه کودتای بزرگ در سه دهه 1960، 1970 و 1980 میلادی در این کشور اطلاعات داشته و یا درباره یکی از آنها تجربه ای داشته اند، حرکتی متفاوت و کودکانه ای بود.
مهمترین سئوالی که در این باره باید پرسیده شود، این است که، آیا فرماندهان این کودتا که شماری از آنان از افسران ارشد ارتش بودند می توانستند تا این اندازه ساده اندیش بودند که قادر نبودند عاقبت این اقدام خود را بسنجند و یا اینکه محافلی به آنان قول دیگری داده بودند که به آن عمل نکردند و یا آنان را آگاهانه برای ادامه طرح های خود تنها گذاشتند.
دولت ترکیه می گوید که نظامیان هوادار جماعت نور به رهبری فتح الله گولن واعظ آمریکا نشین و سرسخت ترین مخالف رجب طیب اردوغان این کودتا را طرح ریزی کرده اند ولی گولن مدعی است که جماعت نور نقشی در این کودتا نداشته است.
شاید به عاملان این کودتای کودکانه گفته شده بود که شما این کار را انجام دهید و جماعت نور در حمایت از شما به خیابانها خواهند ریخت و شما کنترل و رهبری ترکیه را به دست خواهید گرفت.
زیرا در غیر این صورت بعید است افسران ارتشی که بیش از نیم قرن با پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو) و آمریکا همکاری داشته است، این اندازه ساده لوح بوده باشند که با چند سرباز و افسر و بدون هماهنگی ژنرال های این کشور و بدون جلب حمایت قدرت های خارجی دست به چنین اقدامی بزنند.
در کودتاهای پیشین ترکیه که همواره ناتو و آمریکا در پشت پرده آن بودند ، همواره رئیس ستاد ارتش و فرماندهان نیروهای سه گانه حضور داشتند و این در حالیست که در به اصطلاح کودتای شب گذشته گفته می شود که خود رییس ستاد ارتش تحت نظر بوده و فرماندهان نیروهای زمینی، دریایی و هوایی نیز در میان کودتاگران نبودند.
سربازانی که از محل آموزش در پادگانی به پل بسفر آورده شده بودند ، گفتند که به آنان گفته شده است که برای آموزش به بیرون از پادگان برده می شوند. 
آنچه از کودتای شکست خورده جمعه شب ترکیه با 160 کشته و یکهزار و 154 زخمی و بازداشت یکهزار و 563 نظامی کودتاگر باقی مانده است، بیرون ریختن هواداران حزب حاکم عدالت و توسعه در حمایت از رجب طیب اردوغان رئیس جمهور و تجدید میثاق با حزب حاکم ترکیه بوده و از صبح امروز (شنبه) از بلندگوهای مساجد در هر ساعتی اطلاعیه سازمان دیانت در باره لزوم ادامه حضور مردم در صحنه و مقابله با دشمنان کشور و لزوم حمایت از دولت منتخب قرائت می شود.
منابع دولتی اعلام کردند که از امروز 400 دادستان وظیفه تحقیق و پیگردی برای شناسایی و اقاوه دعوی به نظامیان هوادار جماعت نور را آغاز کرده اند.
ناظران آگاه عقیده دارند، ترکیه در فضای جدید پس از به اصطلاح کودتای جمعه شب وارد جو جدیدی برای ترمیم حزب عدالت و توسعه، تقویت این حزب در جامعه شده است .
به عقیده این منابع در روزهای پیش رو با توجه به اینکه در همه کودتاهای نظامی سابق در ترکیه همه اقلیت های ملی، قومی و مذهبی به ویژه کردها، علویها و گروه های دست چپی تحت اعمال فشار قرار گرفته، شکنجه و زندانی شده اند از نظر روانی با شکست کودتای کودکانه جمعه شب به نوعی احساس خوشحالی خواهند کرد.
آنچه مسلم است فردای ترکیه با دیروز آن در سیاست های داخلی و به تبع آن در سیاست خارجی و منطقه ای متفاوت خواهد بود.
نقش جدید ترکیه در روند تحولات منطقه ای و جهانی در روزهای آتی بیشتر مشخص خواهد شد و باید به انتظار نشست و تحولاتاین کشور را از نزدیک دنبال کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.