اپوزیسیون آلمان در انتقاد از دعوت مرکل از دو وزیر عربستانی برای سفر به برلین با اشاره به هدایت جنگ فاجعه‌بار یمن از طرف آل‌سعود خواستار قطع همکاری‌های نظامی با این رژیم شدند.

انتقاد تند به دعوت مرکل از دو وزیر سعودی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، ظاهراً دولت آلمان مراقب روابط خود با دولت عربستان است.

با وجود انتقادهای مستمر به سیاست‌های عربستان سعودی، "آنگلا مرکل"، صدر اعظم آلمان دو وزیر عربستانی را به آلمان دعوت کرده است. محمد‌بن نایف وزیر کشور و محمد‌بن سلمان، وزیر دفاع عربستان انتظار می رود اواخر سال 2016 به برلین سفر کنند.

سفیر آلمان در ریاض در این باره به روزنامه "تاگس سایتونگ" گفته است که ما در حال کار کردن روی این دیدارها که به دعوت "آنگلا مرکل" انجام می شود، هستیم.

موضوع و محتوای مذاکرات انجام شده بین این مقامات همچنان مشخص نیست.

یک سخنگوی دولت در برلین در این باره اظهار داشت که در این باره من در حال حاضر نمی توانم چیزی بگویم. این مسئله مشخص نیست که آیا تجارت های تسلیحاتی دیگری با عربستان سعودی در دستور کار قرار داده خواهد شد.

دولت آلمان، عربستان سعودی را به عنوان شریک استراتژیک خود در خاورمیانه ارزیابی می کند. این کشور به صورت منظم مجوز ارسال تسلیحات به عربستان سعودی را صادر می کند. اخیرا مجوز صادرات 48 قایق گشتی نظامی به این کشور صادر شده است.

البته روابط خوب با عربستان سعودی بخصوص بعد از دخالت عربستان در جنگ یمن در سال 2015 و اعدام های جمعی این کشور در اوایل سال 2016 به مسئله ای بحث برانگیز و مورد اختلاف تبدیل شده است.

از این رو اپوزیسیون آلمان حالا همچنین دعوت مرکل از دو وزیر عربستانی را با دید منفی و انتقادی می نگرند.

"امید نوری‌پور" از سیاستمداران بلند پایه حزب سبز آلمان از مرکل درخواست کرد که در گفتگو با مهمانان عربستانی خود از کلمات صریح و روشنی استفاده کند. مرکل باید درباره تأمین مالی گروه های افراطی در داخل و خارج از طریق عربستان سعودی آشکارا سخن بگوید. همچنین مرکل باید از جنگ مرگبار و فجیع عربستان در یمن که تنها برنده آن القاعده است فاصله بگیرد.

وی از مرکل خواست که سیاست صادرات تسلیحات خود با عربستان سعودی را در گفتگوها با این دو وزیر عربستانی مورد بازنگری قرار دهد.

همچنین حزب چپ آلمان نیز خواستار تغییر رویکرد دولت آلمان در قبال عربستان سعودی شد.

"سویم داگدلان"، از نمایندگان حزب چپ پارلمان آلمان در این باره گفت: همکاری های نظامی دیرین با این رژیم دیکتاتوری باید از آنجایی که ریاض یک جنگ جنایتکارانه را در یمن هدایت می‌کند پایان یابد و همکاری‌های تسلیحاتی با این کشور نباید ادامه یابد. هرگونه مبارزه علیه تروریسم داعش تا زمانی که حامی اصلی آن در ریاض تمجید و استقبال و محترم شمرده می‌شود، نامعتبر و غیرقابل اعتماد است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.