قدس آنلاین: مدیرکل فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی با اشاره به اجرای طرح استاد شاگردی نوین در استان، گفت: مشهد به عنوان شهر پایلوت اجرای این طرح انتخاب شد و هدف‌گزاری این طرح ایجاد اشتغال در ۱۰ هزار شغل بوده است.

طرح استاد شاگردی نوین در خراسان رضوی اجرا می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، افشین رحیمی صبح امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، اظهار کرد: ویژه برنامه‌های هفته ملی مهارت در قالب بیش از 30 برنامه از یکم تا هفتم مرداد ماه برگزار می‌شود و همایش بزرگ روز ملی مهارت (ششم مرداد ماه سالروز تأسیس سازمان فنی و حرفه‌ای) هفتم مرداد ماه با حضور مسئولان کشوری، استانی و شهری در مرکز ارم مشهد برگزار می‌شود و در این مراسم از برترین‌های مهارت استان تقدیر به عمل می‌آید.
وی افزود: در سال 94، 55 مرکز دولتی، 968 آموزشگاه آزاد و 2 مرکز علمی کاربردی خراسان رضوی فعال بود و در بخش آموزش 9273966 نفر ساعت با 60 هزار و 29 نفر آموزش دیدند که 22 درصد آموزش‌ها در مناطق روستایی، 50 درصد در مراکز ثابت و مابقی در مراکز ذکر شده بوده است و سن آموزش‌دیدگان هم از 15 سال به بالا است که حداقلی در سن آموزش لحاظ شده، اما حداکثری لحاظ نشده است.
مدیرکل فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه حوزه آماری آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در خراسان رضوی شامل 35 درصد در حوزه بانوان، 59.5 درصد در حوزه آقایان و 5.5 درصد در حوزه مشترک بوده است، خاطرنشان کرد: در سال گذشته 11 میلیون و 88 هزار و 485 نفر ساعت معادل 55 هزار و 786 نفر آموزش مهارتی را در مراکز غیردولتی فراگرفتند که سرجمع آن 20 میلیون و 116 هزار نفر ساعت در سطح استان بود.
رحیمی تصریح کرد: تعداد 138 هزار و 136 نفر در آموزش‌های مهارتی سال 94 شرکت کردند و 62 درصد شرکت‌کنندگان موفق به کسب نمره قبولی و دریافت گواهینامه مهارت در آزمون‌های کتبی و عملی شدند.
وی درباره مهمترین برنامه‌های امسال اداره کل فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی، تأکید کرد: برنامه‌های سال 95 در 5 بخش افزایش کیفیت و اثربخشی آموزش‌ها، حمایت از بخش خصوصی، ارتقاء مهارت‌ها، تلاش در راستای تحقق عدالت اجتماعی و استفاده از ظرفیت خیران تدوین شده است.
مدیرکل فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی ادامه داد: باید از ارائه آموزش‌های کم بازده و غیر مؤثر جلوگیری شود و آموزش‌های مهارتی را هدفمند کرد به‌گونه‌ای که این آموزش‌ها براساس تقاضا باشد و منجر به اشتغال شود.
رحیمی با اشاره به اجرای طرح استاد شاگردی نوین در استان، گفت: طرح استاد شاگردی نوین مورد حمایت معاون اول رئیس جمهور، وزیر صنعت، معدن و تجارت و استاندار خراسان رضوی واقع شد و مشهد به عنوان شهر پایلوت اجرای این طرح انتخاب شد و هدف‌گزاری این طرح ایجاد اشتغال در 10 هزار شغل بوده است؛ در طرح استاد شاگردی قدیم تغییراتی صورت پذیرفت تا جذب نیرو براساس ظرفیت اشتغال مجموعه‌ها و واحدها باشد، نه آنکه افراد آموزش‌ها را فرابگیرند و بیکار باشند.
وی افزود: پیگیری فعالیت مجدد مراکز تعطیل شده را داشتیم و تفاهم‌نامه‌هایی هم با بخش خصوصی و غیردولتی منعقد شده است تا اثرگذاری مطلوب‌تری را شاهد باشیم.
مدیرکل فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی بیان کرد: توانمندسازی ساکنان سکونت‌گاه‌های غیررسمی در دستور کار قرار گرفته است و ایجاد دو پایگاه در مناطق حاشیه شهر در برنامه کاری بوده که تا پایان سال 95 به بهره‌برداری می‌رسد.|
رحیمی درباره فعالیت‌های اداره کل فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی در حوزه بانوان، تصریح کرد: بیش از 50 درصد افراد جامعه بانوان هستند و 70 درصد مشاغل خانگی در حوزه بانوان است و در کارگروه اشتغال زنان استان نوشته شده است و 8 گروه آسیب‌های اجتماعی مانند زنان بی‌سرپرست مورد حمایت و توجه جدی قرار می‌گیرند و توانمندسازی بانوان نیز در برنامه‌ها لحاظ شده و حوزه بانوان در چند گروه تقسیم شده که بخش عمده‌ای از آن مربوط به زنان سرپرست خانوار بوده است و در جهت پیگیری بهتر اموران حوزه بانوان تفاهم‌نامه‌ای هم با معاون امور زنان و خانواده استاندار خراسان رضوی منعقد شده است.
وی موضوع بیکاری را عامل اصلی مشکلات و معضلات اجتماعی دانست و تأکید کرد: متأسفانه طبق آخرین آمار 60 تا 70 درصد بیکاران دانشجویان و فارغ‌التحصیلان هستند و عامل 90 درصد از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی موضوع بیکاری بوده که موجب بروز مشکلاتی برای افراد جویای کار شده است و در تلاش هستیم که با ایجاد شغل این معضل ریشه‌کن شود.
مدیرکل فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی خاطرنشان کرد: عملکرد مشاوره و هدایت آموزشی 29 مرکز آموزشی خراسان رضوی (6 مرکز مشهد و 23 مرکز شهرستان‌ها) شامل 6788 رهگیری اشتغال، 24990 مشاوره حضوری به کارآموزان، 6710 مشاوره در مدارس و 2823 مشاوره الکترونیک بوده است.
رحیمی درباره حوزه‌های آموزش‌های مهارتی، گفت: آموزش‌های مهارتی در حوزه‌های خدماتی، فرهنگی و هنری، صنعتی و کشاورزی است و بیشترین آمار بخش دولتی در حوزه صنعتی و بیشترین آمار بخش خصوصی در حوزه خدماتی بوده است که بخشی از فراگیران این آموزش‌ها اتباع خارجه هستند تا بتوانند در کشور خود مفید باشند که 99 درصد آن‌ها افغانستانی هستند.
وی افزود: میزان این آموزش‌ها در بخش دولتی شامل 21 درصد در حوزه خدمات، 13 درصد در حوزه فرهنگ و هنر، 54 درصد در حوزه صنعت و 12 درصد در حوزه کشاورزی بوده و در بخش خصوصی نیز شامل 81 درصد در حوزه خدمات، 2 درصد در حوزه فرهنگ و هنر، 12 درصد در حوزه صنعت و 5 درصد در حوزه کشاورزی بوده است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.