قدس آنلاین/ مهدی شهرآبادی: ۴۰۰روستای سیستان در زیر شن های روان دفن و ۳۵۰۰نفر راهی بیمارستان منطقه شدند. این خبر دیروز روی خط همه خبرگزاری ها، سایت های خبری مخابره شد و انبوهی از شبکه ها و کانال های فضای مجازی چرخید و بار دیگر زنگ خطر یک بحران زیست محیطی و اجتماعی را در این خطه شرقی و کهن کشور به صدا در آورد.

دفن ۴۰۰روستای سیستان در سیل ماسه

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور هم دیروز همه را یاری طلبید و با بیان اینکه 400 روستا تحت تأثیر این شرایط آب و هوایی بد قرار دارند، گفت: این روستاها مورد هجوم ریزگردها قرار گرفته و در زیر خاک دفن شدند.

ناصر چرخ ساز با استمداد از سازمان های امدادی برای کمک رسانی به مردم سیستان و با اشاره به مراجعه بسیاری از شهروندان به بیمارستان ها افزود: با هماهنگی مردم و مسؤولان بومی منطقه، جلسه ستاد مدیریت بحران به صورت منطقه ای برگزار می شود تا نقاط آسیب پذیر شناسایی شود.

وی گفت: در بازدید از روستاها شماری از راه ها مسدود شده بود.

 

* ضرورت تشکیل ستاد بحران در دهیاری ها

رئیس امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور گفت: مردم سیستان نه تنها از بحران توفان و گرد و خاک رنج می برند بلکه معضل فقر نیز در این منطقه وجود دارد.

ناصر چرخ ساز در خصوص بحران های زیست محیطی اخیر در استان سیستان وبلوچستان اظهار داشت: برخی از ساکنان روستاهای این منطقه از ابتدایی ترین ملزومات زندگی نیز محروم هستند که این موضوع قلب هر انسانی را به درد می آورد.

وی با اشاره اینکه اطلاع رسانی نشدن به موقع مسایل منطقه سیستان یکی از مشکلاتی است که باید به آن پرداخته شود، افزود: تاکنون سعی کرده ایم در تمام گزارش های خود در سطح ملی مشکلات و مسایل منطقه سیستان را مطرح کنیم اما معضلات این منطقه آنگونه که باید منعکس نمی شود.

وی تأکید کرد: ستاد مدیریت بحران در منطقه سیستان باید از فرمانداری تا دهیاری ها تشکیل و شرایط مدیریت شود.

گزارش ها حاکی است که با گذشت بیش از دو روز از شروع "بادهای ۱۲۰روزه سیستان" که استان سیستان و بلوچستان در شرق ایران را در نوردید، "۴۰۰ روستا در اثر این طوفان دفن شده و بیش از سه هزار و ۵۰۰نفر به بیمارستان" منتقل شدند.

شدت این توفان های چند روز گذشته ادارات ومدارس مناطق زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون را تعطیل کرد.

به گفته معاون توسعه و پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور وضعیت گرد و خاک این منطقه تا پایان فصل گرم سال ادامه‌دار است.

مدیرکل ستاد بحران سیستان و بلوچستان نیز به مشکل کمبود آب در این مناطق اشاره کرد و گفت: با وجود بحران توفان در سیستان، هزار و ۲۰روستا در بلوچستان از مشکل کمبود آب شرب رنج می‌برند.

 

* مهاجرت از شهرهای سیستان

 به گفته شهروندان با بروز پدیده گرد وغبار، نفس کشیدن وزندگی در شهرهای استان با سختی ها ومشکلات جدی همراه شد.

رسول عبادی یکی از ساکنان زابل با بیان اینکه مسؤولان برای رفع این مشکل باید به طور اساسی چاره اندیشی کنند، گفت: در 2تا 3سال اخیر بیشتر مردم منطقه به استان های همجوار مانند خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان وبرخی شهرهای دیگرمهاجرت کرده اند که این مسأله به علت هجوم ریزگردها به این استان و بخصوص شهر زابل است.

وی می افزاید: هر ساله چند بار توفان شن و ریزگردها، این شهر وسایر نقاط استان را فرا می گیرد واین در حالی است که مسؤولان وعده داده بودند با مسایلی از قبیل بیابان زدایی وهمچنین کمک های فنی ومالی به کمک اهالی شهر بیایند که تاکنون این مسایل در حد وعده ها مانده است.

رحیم اسماعیلی یکی دیگر از شهروندان زابل نیز تصریح کرد: کشاورزی این منطقه تقریبا رها شده و هیچ کس تمایلی به ساخت مسکن یا کشاورزی ندارد.   

 

200روز غبارآلود در منطقه سیستان

چندی قبل نیز سید باقرحسینی نماینده مردم زابل، زهک وهیرمند در مجلس گفته بود که با توجه به وجود 200روز غبارآلود در منطقه سیستان متأسفانه کار اساسی برای تثبیت شن های روان، مقابله با ریزگردها و اقدام هایی برای مقابله با خشکسالی صورت نمی گیرد.

وی خاطرنشان کرده بود که فرسایش خاک، خالی از سکنه شدن روستاها و بروز بیماری های تنفسی از جمله عوارض وتبعات ریزگردهاست که دست کم گرفتن این معضل موجب بروز بحران های زیست محیطی دیگر در استان خواهد شد.

اما در این خصوص مدیرکل ستاد بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: مردم منطقه سیستان در روزهای گذشته شرایط بسیار نامطلوبی را سپری کردند که میزان آلودگی هوا در این چند روز 38 برابر شرایط ناسالم بود.

غلامرضا اربابی با بیان اینکه شرایط سیستان و بلوچستان بسیار خاص است افزود: این استان بسیاری از بحران ها را با یکدیگر تجربه می کند و این موضوع سبب تمایز آن از سایر نقاط کشور شده است.

 

زابل را آلوده ترین شهر دنیا

نماینده مردم سیستان با بیان اینکه صحبت های خانم ابتکار برای بنده قابل قبول نیست، گفت: متأسفانه نقشه راهی برای اینکه مشخص شود وضعیت منطقه در آینده قرار است چگونه باشد وجود ندارد البته در استان هم نقشه راه مشخصی برای حل مشکلات سیستان موجود نیست.

وی با بیان اینکه دولت باید در خصوص بحران سیستان پاسخگو باشد، گفت: اعتقاد داریم دولت جمهوری اسلامی ایران این ظرفیت را دارد و می تواند کاری عملی برای مردم منطقه سیستان انجام دهند.

وی با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی، زابل را آلوده ترین شهر دنیا اعلام کرده است، گفت: میزان آلایندگی در سیستان امروز 100 برابر حد نرمال و چند برابر حد بحرانی است که باید همه دستگاه های دخیل در کنار محیط زیست وارد عمل شوند.

 

* یک پیشنهاد

وی از دولتی ها خواست 48 ساعت با خانواده خود در سیستان زندگی کنند.

استاندار سابق سیستان و بلوچستان با بیان اینکه تعطیل کردن ادارات مشکلی را حل نمی کند، بیان داشت: انتظار داریم استان اقدام قابل قبولی که برای مردم قانع کننده باشد انجام دهد، که مردم در عمل ببیند، حرف کفایت نمی کند! آقای استاندار و سایر دوستان کاری انجام دهند.

وی با بیان اینکه شخص استاندار رئیس ستاد بحران است، گفت: آقای استاندار بایستی در برابر مردم پاسخگو باشد و در بین مردم حاضر شود و به مردم سیستان بگوید چه کارهایی انجام داده است.

«دهمرده» عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات ادامه می دهد: هر بار از خانم ابتکار و بقیه مسؤولان در خصوص برنامه آن ها سؤوال می شود کلی گویی می کنند و پاسخی قانع کننده برای مردم ندارند.

وی با بیان اینکه خانم ابتکار در مصاحبه های خود می گوید تالاب هامون را ثبت جهانی کرده است، بیان کرد: ثبت جهانی که برای مردم آب و نان نمی شود! همه دولت ها بگویند برای سیستان چه کرده اند؟!

 

* وعده ابتکار

اما بحران ریزگردها در سیستان وبلوچستان موجب واکنش رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور هم شده به گونه ای که ابتکار با تأکید بر اینکه احیای هامون مهم ترین مسأله محیط زیستی سیستان و بلوچستان است، در پست تلگرامی خود آورده است: بر همین اساس طبق مصوبه کارگروه استانی نسبت به رهاسازی آب به میزان ۲۰ میلیون مترمکعب از حقآبه تالاب از محل چاه نیمه‌ها با هدف کنترل ریزگردهای محلی در نقاط رهاسازی آب و حفظ فرآیندهای پایه اکولوژیک اقدام شد.

اکنون باید دید که اقدام های دولت در کوتاه مدت برای کنترل ریزگردها و احیای تالاب هامون که نقش اساسی در کنترل گرد وغبار محلی در منطقه سیستان دارد چه نتیجه ای خواهد داشت تا بحران های زیست محیطی وانسانی منطقه به حداقل برسد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.