به گزارش قدس آنلاین به نقل از ساعت ۲۴، ایرانیها حتی باور دارند كه شاید یكی از دلایل اینكه عراق تعرفه واردات از ایران را افزایش داد، دخالت مقامهای تركیهای بوده و هست تا بازار بزرگ این كشور را به انحصار خویش درآورد. در سالهایی كه ایران با همسایهها و با بخشی از جهان نامناسبات سازگاری نداشت تركیه منتفع شد و شماری از علاقمندان میگویند حق ایران است كه اكنون از شرایط دشوار تركیه برای بهبود فعالیتهای اقتصادی خود استفاده كند.
ایران حق دارد در شرایط برای ورود گردشگران خارجی كه هر سال میلیاردها دلار به اقتصاد تركیه تزریق میكنند را فراهم كند و از این وضع بهترین استفاده را در مسیر توسعه زیرساختهای گردشگری انجام دهد. سالانه میلیاردها دلار درآمد تركیه از محل گردشگری اكنون آسیب دیده است و با توجه به برنامههای ناشناس اردوغان برای تركیه میتوان گفت كه فرصت مناسبی برای ایران به حساب میآید. آیا مدیران گردشگری ایران توانایی متقاعد كردن مردان سیاست و نهادها قدرتمند برای كاهش برخی سختگیریها نسبت به جلب گردشگران را دارند؟
كارشناسان باور دارند كه صنعت خودروسازی ایران بدون تردید زیرساختهای نیرومندی برای جایگزین شدن صنعت تركیه را دارد و میتواند به سرعت سرمایههای خارجی كه در اتومبیلسازی تركیه را به سوی خود جلب كند. تركیه از شرایط نامساعد صنعت اتومبیل ایران در دهههای سپری شده استفاده كرد و در حالی كه از صنعت اتومبیلسازی ایران عقبتر بود در صنعت قطعهسازی از ایران جلوتر زد.
به گزارش ساعت ۲۴، این روزها برخی كارشناسان اعتقاد دارند راه ورود سرمایه خارجی به ایران در صنعت اتومبیلسازی با این شرایط هموارتر از گذشته است. در صورتی كه ایران بتواند نیروهای مهندسی و فنی خودرو صنعت ساختمان را یكپارچه كند شاید بتواند میلیاردها دلار از فعالیتهای سپرده شده به پیمانكاران تركیه را جلب كند.
با این همه، اما دستیابی به این شرایط و رسیدن به نقطه مطلوب برای ماهیگیری باید از دریای متلاظم تركیه چند گام باید برداشته شود.
گام بلند، ضروری و نخستین این است كه ذهنیت جامعه دنیا دگرگون شده و به جای تضاد و تزاحم به سازگاری و مدارا برسد. در غیر این صورت در بر همان پاشنه سابق میچرخد و آبی گرم نمیشود. پس از تغییر ذهنیت نسبت به جهان اما نوعی فداكاری سودجویانه برای استفادههای بلندمدتتر از بخش خصوصی ایران ضرورت دارد و گام بعدی است.
نظر شما