گروه اقتصاد- محمود مصدق: وزیر نفت شایعه عمدی بودن آتش سوزی‌های اخیر در واحدهای شرکت پتروشیمی را رد کرد و گفت: شرکت‌های خصوصی باید سرمایه گذاری در بخش ایمنی را جدی تر بگیرند.

آتش سوزی در واحدهای شرکت پتروشیمی عمدی نیست

به گزارش قدس آنلاین بیژن نامدار زنگنه در حاشیه آیین پنجاهمین سالگرد تأسیس شرکت ملی گاز ایران در پاسخ به پرسش قدس با بیان این مطلب افزود: برای افزایش ایمنی شرکت‌ها شیوه نامه‌هایی تدوین شده است.

به گفته وی، برای افزایش ضریب ایمنی در شرکت باید با ارایه آموزش، ایمنی را به یک فرهنگ تبدیل کنیم.

زنگنه سپس از احتمال تصویب مدل جدید قراردادهای نفتی در جلسه روز چهارشنبه هیأت دولت خبر داد و گفت: اگر این اتفاق بیفتد، سایر مراحل اجرایی این قراردادها نیز نهایی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه معرفی طرح‌ها در دور نخست برگزاری مناقصه‌های بین المللی نفتی به صورت تدریجی انجام می‌شود، از امضای تفاهم نامه با برخی شرکت‌های خارجی سخن گفت و افزود: حتی بعضی از این شرکت‌ها مطالعات و ارزیابی‌های خود را آغاز کرده اند.

وی با اشاره به اینکه برخی‌ از موفق نشدن وزارت نفت در اجرای مدل جدید قراردادهای نفتی خوشحال می‌شوند، تصریح کرد: اما باید توجه داشت این مدل از قراردادها که صنعت نفت باید به آن دست پیدا کند، فقط برای دولت نیست، بلکه برای کشور است، از این رو به معنای موفق نشدن کشور در توسعه صنعت نفت است.

زنگنه درباره وضعیت بازار نفت هم گفت: اگرچه هم اکنون عرضه نفت بیش از تقاضاست، اما برآوردها نشان می‌دهد توازن برقرار می‌شود.

همچنین وزیر نفت در جریان برگزاری مراسم یاد شده از بهره برداری فازهای ١٩، ١٨، ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی تا پایان امسال خبر داد و گفت: دراین صورت 300 میلیون متر مکعب به تولید گاز در دولت یازدهم اضافه می‌شود، در واقع تولید گاز از پارس جنوبی در سال 96 تا 80 درصد افزایش می‌یابد و به ٢٣٦ میلیارد مترمکعب می‌رسد و بدین ترتیب سطح تولید گاز ایران از مرز 400 میلیون متر مکعب عبور خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه پیش بینی می‌شود مصرف گاز کشور در سال ٩٦ به ٢٨٤ میلیارد مترمکعب برسد، افزود: این رقم بدان معناست که ما در سال‌های ٩٢ تا ٩٦ رشد ٢ برابری در مصرف انرژی گاز را تجربه خواهیم کرد.

زنگنه با بیان اینکه تا پایان سال آینده، 95 درصد جمعیت کشور تحت پوشش گازرسانی قرار می‌گیرد، گازرسانی به روستاها را از جمله اولویت‌های دولت یازدهم برشمرد و گفت: امسال نیز هشت هزار میلیارد تومان برای این بخش اختصاص می‌یابد.

به گفته وی، امسال گازرسانی به سیستان و بلوچستان نیز انجام میشود.

وزیر نفت، مصرف گاز در سبد انرژی کشور را 70 درصد اعلام و تصریح کرد: اگر به همین حالت پیش برویم، تا دو سال دیگر فراوده‌های مایع فقط برای بخش حمل و نقل مصرف خواهد شد.

زنگنه از رسیدن سطح صادرات گاز ایران به 200 میلیون متر مکعب خبر داد و گفت: در صادرات گاز اولویت ما کشورهای همسایه هستند.

وی همچنین از کاهش 50 درصدی مصرف سوخت مایع در نیروگاهها خبر داد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.