فرهنگ/ ساحل عباسی: سال‌هاست که اردوی راهیان نور یاد شهدا و خاطرات ۸ سال دفاع مقدس را گرامی ‌می‌دارد؛ شهدایی که در سخت‌ترین شرایط زندگی، لحظه‌ای از یاد میهن و هموطنان غافل نشدند. برخی زمان‌ها همانند ایام تابستان و عید نوروز که خانواده‌ها و بخصوص دانش‌آموزان و دانشجویان فرصت مناسبی برای استفاده بهینه از تعطیلات خود دارند، ثبت نام در کاروان‌های راهیان نور و دل‌سپردن به راهی که شهدا پشت سر گذاشتند، مزه‌ای متفاوت از همه مزه‌های زندگی دارد.

استقبال از راهیان نور در تابستان بیشتر شده است

استنشاق بوی بهشت عالمی برای خود ‌دارد؛ در سرزمین‌هایی که روزی گلگون‌شدن سروقامتان ایرانی را به خاطرش سپرده است. روحالله حسین‌زاده، مدیر راهیان نور بسیج و مسؤول کمیته اعزام قرارگاه مرکزی سپاه و بسیج، با بیان اینکه در فصل تابستان که مصادف با ایام تعطیلی دانش‌آموزان و دانشجویان است، بیشترین بازدیدها از مناطق غرب و شمال غرب و مناطق عملیاتی در شهرهای پاوه، کرمانشاه، سرپل ذهاب، قصر شیرین، مهران، ایلام، دهلران، سنندج، بانه، سردشت، ارومیه، نقده، مهاباد و پیرانشهر صورت می‌گیرد، می‌گوید: زایران در اردوگاه‌ها و زایرسراهایی که در نظر گرفته شده است، اسکان می‌یایند و برای حضور آنان شرایط و تمهیدات ویژه‌ای اندیشیده شده است که از آن جمله می‌توان به استانداردسازی فضا و محیط، رعایت بهداشت و امنیت اشاره کرد.

مسؤول کمیته اعزام قرارگاه مرکزی سپاه و بسیج با بیان اینکه روایتگری در قالب فضاسازی و محتوای فرهنگی و ارزشی دفاع مقدس، از جمله برنامه‌های از پیش تعین‌شده‌ای است که ساز و کار آن مهیا شده است، اضافه می‌کند: این برنامه‌ها در استان‌های آذربایجان و کردستان به‌صورتی ویژه برای گروه‌های سنی مختلف در نظر گرفته شده که از آن میان می‌توان به برنامه «فصل رویش» اشاره کرد که در قالب اردویی 2 روزه برای دانش‌آموزان میباشد. آنان با اعزام به سد حسن‌لو و دریاچه زریوان به تجارب جدیدی دست می‌یابند. قایق‌سواری، جت‌اسکی و فعالیت‌های تربیتی به‌صورت تیمی ‌در این اردوها برگزار می‌شود.

 

اعزام‌های خودجوش

به گفته او، عاشقان یادمان‌های شهدا در تمامی ‌فصول از جبهه‌های جنوب و مناطق عملیاتی آنها بازدید می‌کنند اما با توجه به گرمای خاص مناطق جنوب، اعزام‌ها به سمت غرب و شمال غرب کشور بیشتر از جنوب است. وی می‏افزاید اعزام‌ها به بسیاری از مناطق به‌صورت خودجوش انجام می‌گیرد.

وی درباره این اعزام‌ها چنین توضیح می‌دهد: مردم شهیدپرور ایران در قالب اعزام‌های خودجوش، فرزندانشان را به دیدن یادمان‌های شهدا در مناطق مختلف عملیاتی تشویق می‌کنند و با وسیله شخصی خود آنها را به این مناطق میبرند. پذیرایی از اعزام‌های خودجوشی که یقیناً چیزی غیر از دلدادگی و عاشقی به راه شهدا نیست یکی از وظایف ستاد اردوهای راهیان نور است. علاوه بر موارد اسکان و امنیت، این عزیزان از برنامه‌های محتوایی فرهنگی نیز برخوردار می‌شوند.

حسین‌زاده ادامه می‏دهد: چون کودکان، نوجوانان و جوانان در این اردوها مشارکت دارند، برنامه‌هایی با افکت‌ها و ویژگی‌هایی در قالب نور، صوت و انفجار که با محتوای سناریوهای دفاع مقدس است، برای آنها در نظر گرفته شده است. این برنامه‌ها هر شب در قالب همایش‌های فرهنگی و هنری  اجرا می‌شود.

 وی درباره چگونگی استقبال دانش‌آموزان و دانشجویان از برنامه‌های راهیان نور می‌گوید: با توجه به کوهستانی‌بودن منطقه غرب و شمال غرب کشور، خوشبختانه در ایام تابستان با استقبال بی‌نظیری از سوی خانواده‌ها رو‌به‌رو بوده‌ایم. یکی از مسایلی که به استقبال مردم دامن زده، برخورداری استان‌های مورد نظر از جاذبه‌های گردشگری است که با فضای معنوی راهیان نور جلوه خاصی به چنین سفرهایی بخشیده است.

 

چگونگی ثبت نام

حسینزاده درباره چگونگی ثبت نام هموطنان علاقه‌مند به حضور در کاروان‌های راهیان نور چنین توضیح می‌دهد: هموطنان ارجمندی که علاقه‌مند به تجدید میثاق با شهدا هستند، می‌توانند از طریق مراجعه به پایگاه‌های بسیج استان‌ها و مساجدی که دارای پایگاه بسیج هستند، ثبت نام کنند و در قالب کاروان‌های راهیان نور راهی غرب و شمال غرب کشور شوند. غیر از مساجد و پایگاه‌های بسیج، برخی از مؤسسات مردم‌نهاد همانند «طلایه‌داران نور آفاق» که علاقه‌مند به ترویج فرهنگ شهادت و ایثار هستند نیز اقدام به اعزام مردم به مناطق مرزی می‌کنند.

 به نظر می‌رسد که سازمان‌های مردم‌نهاد در سازماندهی و اعزام هموطنان برای بازدید و تجدید عهد با شهدا از ظرفیت‌های خوبی برخوردار هستند که باید بیش از پیش به آن توجه کرد.

این مقام مسؤول با اشاره به تهاجم فرهنگی دشمن از طریق ماهواره و فضای مجازی علیه جوانان و نوجوانان کشور، می‌گوید: متأسفانه برخی درصدد هستند تا وانمود کنند که اردوهای راهیان نور در فضایی لبریز از حزن و اندوه برگزار می‌شود. در حالی که با برگزاری برنامه‌های مختلف و یاد از شهدایی که آن روزها با کمترین امکانات، متعالی‌ترین زندگی را داشتند، فضایی لبریز از آرامش و شعف به وجود می‌آید. برای مثال، جشن پتو یکی از برنامه‌های مفرحی است که یادگار روزهای دفاع مقدس است؛ جشنی که رزمندگان اسلام در اوقات فراغت خود می‌گرفتند تا برای دقایقی انبساط خاطر پیدا کنند. راهیان نور همانند سفره‌ای آسمانی است و هر کس که بر سر این سفره بنشیند، به قدر نیاز و ظرفیت خود از آن برداشت می‌کند و می‌تواند روح خود را در این میعادگاه عاشقان جلا دهد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.