قدس آنلاین/ ساحل عباسی: بقاع متبرکه امامزادگان که در سراسر ایران اسلامی عطر وجودشان پیچیده، سبب گردآمدن مشتاقان اهل بیت(علیهم السلام) و ترویج آموزه‌های دینی و شعایر مذهبی شده است؛ بازسازی امامزاده‌ها، شمار و چگونگی حضور امامزادگان در ایران، برنامه‌های فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه و گسترش وقف از جمله پرسش‌های مطرح شده در این گفت‌وگوست که حجت‌الاسلام والمسلمین احمد شرفخانی، معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه بدان پاسخ داده است.

 پس از انقلاب امامزاده جدیدی اضافه نشده است

- از چگونگی نحوه ورود فرزندان اهل بیت(علیهم السلام) به ایران و اثر گذاری آنان بر مردم ایران توضیح بدهید؟

یکی از نعمت‌های الهی به ایران اسلامی، حضور امامزادگان واجب التعظیم است، امامزادگانی که در دوره‌های گوناگون تاریخی بخصوص در زمان حکمرانی ظالمانه خاندان اموی و عباسی به دلیل رفتارهای خصمانه‌ای که با اهل بیت(علیهم السلام) و خاندانشان داشته‌اند، با هجرت به ایران از ظلم و ستم حکومت‌های فاسق دوری کرده‌اند. برخی نیز که از فرزندان امام موسی بن جعفر(علیه السلام) به شمار می‌روند، با هجرت امام رضا(علیه السلام) به ایران و دعوت امام هشتم از برادران، خواهران و بخشی از خاندان خود که آنان را به منظور تبلیغ و گسترش تفکر شیعی و ولایی به ایران دعوت کردند، وارد ایران شده بودند. حضور امامزادگان و فرزندان آنان در سراسر ایران منشأ ایجاد حکومت‌های شیعی و علوی شده که بی‌گمان گستردگی حضور امامزادگان در جای جای ایران از عشق، علاقه و ارادت مردم نسبت به اهل بیت و خاندان اهل بیت(علیهم السلام) حکایت دارد. میهمان نوازی ایرانیان از فرزندان و نوادگان ائمه اطهار(علیهم السلام) نشانه توجه مردم به معارف اسلامی بوده است؛ زیرا یکی از دلایل و فلسفه اصلی حضور امامزادگان در ایران تبلیغ، ترویج و نشر معارف اهل بیت(علیهم السلام) و قرآن است.

حضور امامزادگان در بسیاری از مناطق سبب شده فرقه‌های انحرافی در میان مردم این مناطق جایگاهی نداشته باشند. توجه مردم به بقاع متبرکه و اماکن متبرکه‌ای که قبور مطهر امامزادگان در آن قرار دارد، به دلیل عشق و علاقه و ادای دین خود به جایگاه والای آنان و تکریم و بزرگداشت این امامزادگان است.

- چه تعداد امامزاده در کشور شناسایی شده و آیا همه امامزادگان مدفون در ایران فرزندان بلا واسطه ائمه(علیهم السلام) به شمار می‌روند؟

در کشور حدود 8 هزار و 51 بقعه امامزاده وجود دارد. برخی از این امامزادگان بلاواسطه از فرزندان امام معصوم(علیهم السلام) به شمار می‌روند، همچون حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها)، موسی مبرقع در قم، احمد بن موسی الکاظم(علیه السلام) در شیراز، حسین بن موسی الکاظم(علیه السلام) در طبس و امامزاده صالح در تهران و بخشی از امامزادگان که با واسطه به امام معصوم(علیه السلام) منسوب می‌شوند، مثلاً یا نوه امام یا نتیجه امام به شمار می‌روند و منتسب به امام هستند. اگر در بسیاری از بقاع نوشته می‌شود که این امامزاده از فرزندان امام موسی بن جعفر(علیه السلام) است، متأسفانه به اشتباه در جامعه رایج شده و مردم به این موضوع واقف نیستند که برخی از امامزادگان با سه تا چهار واسطه به امام معصوم(علیه السلام) منتسب می‌شوند و به تعبیری از نوادگان امام به شمار می‌روند. شمار معدودی از فرزندان موسی بن جعفر(علیه السلام) که بدون واسطه هستند، در ایران حضور دارند، همچنین نکته‌ای که باید بدان توجه شود، تنها فرزندان موسی بن جعفر(علیه السلام) در ایران حضور ندارند، بلکه شماری از فرزندان امام سجاد(علیه السلام) و بسیاری از نوادگان اهل بیت عصمت و طهارت از همه ائمه اطهار (علیهم السلام) در ایران حضور دارند که فرزندان بلافصل آنان معدود هستند و بخشی از این بزرگان نیز از اصحاب ائمه(علیهم السلام) به شمار رفته که امامزاده نبوده و بعضاً از شخصیت‌ها و مشاهیر دینی و افرادی که مردم به آنان اعتقاد دارند، به شمار می‌روند که دارای بقعه هستند، مانند حضرت عبدالعظیم حسنی در شهر ری، شیخ صدوق و علی بن مهزیار در اهواز که از شخصیت‌ها و مشاهیر محسوب می‌شوند.

- شناسایی و افزایش امامزادگان پس از انقلاب دستاویزی برای برخی افراد شده و همین امر را وسیله‌ای برای تردید آفرینی در باورهای دینی مردم کرده‌اند، دلیل افزایش آمار چیست و آیا می‌توان گفت، این مورد نیز یکی از موارد جنگ نرم دشمن علیه اسلام و فرهنگ قرآنی است؟

پس از پیروزی انقلاب، امامزاده جدیدی اضافه نشده، بلکه تاریخچه امامزادگان نشان می‌دهد، آن‌ها قدمت‌های چند صد ساله دارند، شماری که از سوی جمهوری اسلامی ایران اعلام شده، با آمارهایی که پیش از انقلاب بیان شده، تفاوتی ندارد. تفاوت این بوده که بخشی از امامزادگان در منطقه‌ای یا در روستایی قرار دارد که مردم آن روستا بدان اعتقاد داشته و تاریخچه قدیمی آن روستا و بخش به نام آن امامزاده منسوب شده، یعنی نامگذاری روستا به نام آن امامزاده است، اما برای برخی از امامزادگان آمایش سرزمینی انجام نشده است، از این رو نیازمند تدوین دایرة المعارفی برای این موضوع بودیم تا کار علمی و کارشناسی انجام شود، بنابراین با صراحت می‌توان گفت، به هیچ عنوان پس از پیروزی انقلاب امامزاده‌ای اضافه نشده است، بلکه با کار میدانی و تاریخی، همه امامزادگان در بانک جامع سامانه سازمان ثبت شده، به نحوی که غبار معرفی بر آستان مقدس امامزادگان در برخی از مناطق نشسته و این غبار معرفی برداشته شده و در سال‌های اخیر نسبت به این موضوع توجه جدی انجام شده است.

- در خصوص نذرها و درآمدهایی که امامزادگان دارند و شیوه مصرف آن‌ها هم توضیح بدهید.

درآمدزایی امامزادگان یکی از شبهه‌هایی است که متأسفانه در میان جامعه رواج داده شده و در این زمینه باید گفت، دولت و سازمان اوقاف بودجه‌ای به ساخت و ساز امامزادگان اختصاص نداده و همه بازسازی‌ها و نوسازی‌ها با مشارکت مردمی انجام می‌شود. تمامی نذرهای مردم برای فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی امامزاده مصرف می‌شود. بی‌تردید عنایت و کرامات امامزادگان به توجه حداکثری مردم به بازسازی، نوسازی و خدمتگزاری به فرزندان ائمه اطهار(علیهم السلام) منجر شده است. اگر دراطراف کویرکاشان در آران و بید گل که چیزی به جز کویر برای مردم ندارد، امامزاده‌ای چون آقا علی عباس(علیه السلام) مورد توجه مردم قرار می‌گیرد، به دلیل کراماتی است که مردم از این امامزاده دیده و در طول تاریخ با آن زندگی کرده‌اند. حتی اگر امامزاده‌ای شجره نامه نداشته باشد، به دلیل اعتقادات مردمی و معجزات و کرامات می‌توان گفت، موارد اعتقادی بهترین سند تاریخی، دینی و شرعی است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.