در دنیا هر ۱۰ ثانیه یک نفر بر اثر دیابت از بین می رود و در ایران هم تقریبا ۱۲ درصد از افراد مبتلا به دیابت اند و این تعداد افرادی هستند که از میزان قند خون بالای خود اطلاع دارند.

اضافه وزن و چاقی عامل افزایش بیماری های غیر واگیردار/ ۴۰درصد زنان قند خون دارند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از آرمان زنان، دیابت و بیماریهای متابولیک ناشی از چاقی به دلیل شیوع روزافزون چاقی در کشور ما و نیز سایر کشورها در طی سال های اخیر شیوع پیش رونده ای داشته است، به طوری که باعث شده همه ما کم و بیش در بین آشنایان و اقوام خود مبتلایان به این بیماری مزمن را داشته باشیم.

* چاقی و بروز دیابت

انیس کوچک، کارشناس ارشد تغذیه اضافه وزن و چاقی را مهم ترین علل افزایش بیماری های غیرواگیر دار عنوان کرد و گفت: متاسفانه در ایران مصرف بی رویه قند و شکر که سرانه مصرف بالایی دارد و ارتباط این مصرف با اضافه وزن و چاقی های دور شکم است که علاوه بر ایجاد یک اندام نامتناسب برای فرد زمینه ساز ابتلا به بسیاری از بیماری ها از جمله دیابت است.

وی افزود: در ایران طبق آمار متاسفانه روز بر تعداد افراد چاق افزوده می شود و اضافه وزن و چاقی از مهم ترین علل افزایش بیماری های غیر واگیردار همانند دیابت است.

کارشناس ارشد تغذیه ادامه داد: در دنیا در هر ۱۰ ثانیه یک نفر بر اثر دیابت از بین می رود و در ایران هم تقریبا ۱۲ درصد از افراد مبتلا به این بیماری هستند که این تعداد افرادی هستند که از میزان قند خون بالای خود اطلاع دارند.

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه بسیاری از افراد دچار اضافه وزن هستند و خودشان این اضافه وزن را جدی نمی گیرند، اظهار کرد: در تحقیقات نشان داده شده که نه تنها چاقی موجب دیابت می شود بلکه همین اضافه وزن های جزئی هم می توانند زمینه ساز برای بیماری دیابت باشند.

* شیوه نادرست زندگی و بروز بیماریها

کوچک شیوه نادرست زندگی را در بروز بیماریها موثر دانست و گفت: متاسفانه شیوه نادرست زندگی که اکثر مردم در پیش گرفته اند، عامل مهمی برای ابتلا به بسیاری از بیماریها به خصوص دیابت است.

وی تاکید کرد: نداشتن تحرک و ناکافی بودن تحرک، مصرف فست فودها، تنقلات و شیرینی ها …. موجب شده تا افراد دچار دیابت شوند و وقوع این امر به خصوص در میان کودکان و نوجوانان دیده می شود که زنگ خطر برای نظام سلامت کشور است و حدود ۴۰ درصد از زنان و ۳۳ درصد از مردان درجامعه دچار قند خون هستند که این افراد چنانچه اضافه وزن و چاقی را با رژیم غذایی مناسب کنترل نکنند، در آینده مبتلا به دیابت می شوند.

کارشناس ارشد تغذیه در خصوص عوارض دیابت خاطرنشان کرد: دیابت دارای عوارض زیادی است، کنترل نکردن دیابت منجر به مشکلات کلیوی، قلبی، عروقی و ریوی عارضه چشمی و عفونت های مکرر می شود؛ بنابراین بار مالی زیادی بر دوش خانواده و نظام سلامت کشور وارد نموده کند و پیشگیری بهتر از درمان است.

وی یادآور شد: باید سعی کنیم که به دیابت مبتلا نشویم، چندین عامل موجب ابتلا به دیابت است و با فاکتور گرفتن عامل ژنتیک، یکی از مهم ترین عوامل ابتلا به دیابت مصرف شیرینی ها، قند، شکر، مصرف تنقلات شیرین است.

کوچک بیان کرد: مواد غذایی شیرین علاوه بر این که باعث اضافه وزن و چاقی می شوند، به طور مستقیم از طریق افزایش قند خون موجب بروز دیابت می شوند بنابراین آسان ترین راه برای کاهش ابتلا به دیابت، کنترل مصرف قند و شکر است.

* بایدها ونبایدهای تغذیه ای افراد دیابتی

کارشناس ارشد تغذیه خاطر نشان کرد: به دلیل اینکه که اکثر بیماران دیابتی به خصوص بیماران دیابتی نوع دو دچار اضافه وزن و چاقی هستند، توصیه می شود در ابتدای امر به کنترل وزنشان بپردازند و کمتر قند و شکر مصرف کنند و مصرف میوه و سبزیجات را در برنامه غذایی داشته باشند.

وی تاکید کرد: همچنین مصرف منابع غلات سبوس دار و لبنیات کم چرب در برنامه غذایی قرار گیرد و تحرک مداوم و روزانه پیاده روی به مدت ۴۵ دقیقه را داشته باشند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.