قدس آنلاین/ هادی زهرایی: نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس گفت: دولت باید در اقدام مقابله به مثل برای رانندگان ترکمنستان بابت هر یک کیلومتر مسافت یک دلار عوارض دریافت کند.

دولت اقدام مؤثری برای رفع مشکل ترانزیت ترکمنستان انجام نداده است

جواد کریمی قدوسی در گفت‌و‌گو با قدس اظهار داشت: در هفته گذشته شاهد افزایش 17 برابری عوارض تردد کامیون های ترانزیتی کشورمان در ترکمنستان بوده ایم که این اقدام بدون هماهنگی قبلی با کشور ما بوده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: برای عبور کامیون از مرز سرخس به سمت کشور قزاقستان باید 1200 کیلومتر در خاک ترکمنستان تردد کند و برای این تردد 1200 دلار پرداخت شود و کامیون‌هایی که مقصد آن‌ها شمال افغانستان است نیز 1400 کیلومتر رفت و برگشت در خاک ترکمنستان تردد دارند که بابت آن باید 1400 دلار پرداخت کنند.

*اقدام یک طرفه و سیاسی

وی گفت: با پیگیری‌های ما مشخص شد، این اقدام ترکمنستان یک طرفه و کاملاً سیاسی بوده است و ما بلافاصله با وزارت امور خارجه تماس گرفتیم و موضوع را با آن‌ها در میان گذاشتیم که متأسفانه آن‌ها نیز اطلاعی از این موضوع نداشتند.

وی اظهار داشت: با تماس‌هایی که با رانندگان در پشت مرز کشور ترکمنستان داشتیم، متوجه شدیم، تعداد زیادی از کامیون ها پشت مرز مانده اند و پولی برای خروج از ترکمنستان ندارند. وی تصریح کرد: حتی آنان قادر به تهیه غذا و دارو نیستند رانندگان آن طرف مرز دچار بحران شده اند.

وی اظهار داشت: این موضوع را بلافاصله با آقای قشقایی، معاون پارلمانی وزیر امور خارجه مطرح کردیم تا پیگیری کنند و ایشان نیز با تماس با سفیر ایران در ترکمنستان دستور دادند تا کنسولگری مرز در منطقه حضور پیدا کند تا به رانندگانی که در مرز مانده اند، کمک برساند.

*انتظار برای اقدام متقابل

وی تصریح کرد: ما خواستار این هستیم تا وزارت امور خارجه این موضوع را در هیأت دولت مطرح کند تا اقدام مقابله به مثل انجام شود.

وی یادآور شد: این در حالی است که کامیون‌های ترکمنستان  از بنادر جنوب  بار گیری می کنند و برای ترانزیت از شهرهای مختلف ما عبور می کنند و دو تا سه برابر مسافت، کامیون هایشان در جاده های ما تردد می کنند  و باید تعرفه یک دلار برای هر کیلومتر برای آن‌ها وضع کنیم.

وی افزود: این موضوع در جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس که با حضور وزیر کشور برگزار شد، مطرح شد و اگر هیأت دولت و یا شورای امنیت کشور یک مصوبه بدهد که به ازای هر یک کیلومتر یک دلار اخذ شود، بلافاصله ترکمنستان دست از این اقدام خود برخواهد داشت.

*رفتارهای نسنجیده ترکمنستان

کریمی قدوسی خاطرنشان کرد: براساس اطلاعات دریافتی، کشور ترکمنستان مشکلاتی دارد که به جای مذاکره، به رانندگان و کامیونداران کشورمان فشار می آورند و قرار بود بزودی کمیسیون مشترک ایران و ترکمنستان برگزار شود و قراردادهایی برای توسعه تجارت بین دو کشور مبادله شود که این کار ترکمنستان، این اقدام را به تأخیر انداخت.

وی افزود: با توجه به مشکلات مبادلات اقتصادی با ترکمنستان بارها در مجلس هشتم و نهم تذکراتی به دولت داده ایم، اما دولت اقدام مؤثری در رفع مشکلات  صادرات و ترانزیت به کشور ترکمنستان انجام نداده است و دولت باید به طور جدی در ملاقات های دو جانبه و تفاهمنامه های بین دو کشوراین موضوع را حل کند.

وی اظهار داشت: ترکمنستان بدون مرز با کشور ایران یک کشور صد درصد بسته و محصور است و آن‌ها بیشتر به ترانزیت ما وابسته اند تا ما به آن‌ها.

کریمی قدوسی با اشاره به اینکه صهیونیست‌ها در کشور ترکمنستان نفوذ دارند و این امر زمینه حضور داعش را در این کشور فراهم می‌کند، افزود: ترکمنستان به جای اینکه روابط خود را  با ایران عمیق تر کند، به نظر می‌رسد، به خاطر نفوذ لابی صهیونیست ها و سرمایه گذاری صهیونیست ها در این کشور دست به چنین اقدام‌هایی می‌زند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.