قدس آنلاین: امام چونان احاطه جان بر بدن به تمام شئون انسان ها احاطه دارد زیرا وی جان جانان است و اطلاع و وقوف حضرتش به اعمال ما منحصر در روزهای مشخص و دفعات محدود نیست.

احاطه امام بر امت مثل تسلط جان بر بدن است

به گزارش قدس آنلاین، امام، مظهر اسم حی الهی است و چون حیات مبداء علم و قدرت است و علم خداوند شهودی است او نیز شاهد اعمال امت و به همه کارهای آنان آگاه است.

 

امام چونان احاطه جان بر بدن به تمام شئون انسان ها احاطه دارد زیرا وی جان جانان است و اطلاع و وقوف حضرتش به اعمال ما منحصر در روزهای مشخص و دفعات محدود نیست.

 

عرضه اعمال به پیشگاه امام گاه عرضه ای عمومی است که روزها دوشنبه و پنج شنبه اعمال امت به حضورشان برده می شود چنان که ظاهر برخی روایات عرض اعمال همین است- و گاه عرضه ی دائمی و اشراف همیشگی است که با عبارات کل یوم و لیله، کل صباح رد رویات معصومان آمده است و ناظر به دوام وقوف امام علیه السلام بر اعمال امت است.

 

همانطور که جان ما از جسم ما باخبر است و یم داند که بر او چه می گذرد ، امام به واقع از جان ما باخبر است؛ گویی درون جان ماست.

 

این نکته فاخر را که امام جان جانان است می توان از تعبیر« النبی اولی بالمومنین من انفسهم» استفاده کرد، زیرا اگر انسان کامل معصوم مانند حضرت رسول اعظم صل الله علیه واله از جان سزاوارتر است حتما به مناسبت تفوق وجودی نسبت به ارواح است به طوری که ارواح امت به منزله بدن برای روح نبوی اند و چون حقیقت امامت جز خلافت خدا و رسول نیست قال الرضا علیه السلام: ان الامامة هی منزلة الانبیاء وارث الانبیاء، ان الامامة خلافة الله و خلافة الرسول و مقام امیرالمومنین علیه السلام؛ هر کمال مشترکی را که میان مقام نبوت و ولایت متصور باشد واجد خواهد بود.

 

بنابراین مقام اولویتی که در آیه مذکور به واسطه تفوق وجودی برای پیامبر بالاصاله ثابت است برای امام معصوم که خلیفه رسول الله است بالتبع ثابت خواهد بود.

«امام مهدی(عج)، موجود موعود» نوشته آیت الله جوادی آملی

شبستان

انتهای خبر/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.