قدس آنلاین: سهیل اسعد از صحیفه سجادیه به عنوان شاهکار معنویت اسلام یاد کرد و با ذکر این نکته که سراسر معنویت اسلام، رنگ و بوی خدایی دارد، گفت، تصریح کرد: معنویت حقیقی به صورت مستقیم با خداوند ارتباط دارد.

تعبیر جالب اندیشمند آرژانتینی از صحیفه سجادیه

به گزارش قدس آنلاین، اندیشمند، نویسنده و محقق کشور آرژانتین و فعال عرصه بین الملل تبلیغ اسلامی –شیعی با یادآوری اینکه صحیفه سجادیه زمینه هدایتم به سمت معنویت را در محیطی غیراسلامی فراهم آورد، خاطرنشان کرد: در موسسه امام علی(علیه السلام) بیروت مشغول به کار شدم و در همان ابتدای کار، ترجمه صحیفه سجادیه به زبان اسپانیولی را به من محول کردند که آشنایی با این کتاب ارزشمند نقش مهمی در هدایتم در مسیر رشد داشت.

 

وی به ویژگی های منحصر به فرد صحیفه سجادیه اشاره کرد و با بیان اینکه مشمولیت و فراگیری موضوعات این اثر گرانسنگ بسیار جذاب است، افزود: معانی عمیقی در دعاهای صحیفه سجادیه نهفته شده است و آثار این ادعیه در ابعاد روانی، نفسانی، اجتماعی و خانوادگی زندگی انسان نجات بخش است.

 

دکتر سهیل اسعد با اشاره به سیره عملی سیدالساجدین، اظهار داشت: خلقیات امام سجاد(علیه السلام) همانند سایر ائمه هدی(علیهم السلام) بود و آن حضرت در اوج کمال انسانی زندگی می کردند؛ بهره گیری از قالب دعا برای هدایت مردم، حکمتی است که علی بن الحسین(علیه السلام) در دوران خفقان از خود نشان می دهد و این بیانگر آن می باشد که زین العابدین شخصیتی کاملا الهی و متخلق به اخلاق الهی است.

 

وی به فعالیت فرقه ها و عرفان های کاذب در عصر حاضر اشاره کرد و گفت: متاسفانه در برهه کنونی، دو نوع معنویت حق و معنویت باطل وجود دارد که معنویت باطل همان عرفان های کاذب هستند که فاقد مولفه های عرفان حق می باشند و یا تعاریفی که از این مولفه ها ارائه می دهند خطا و اشتباه است.

 

این اندیشمند، نویسنده و محقق آرژانتینی، محور و غایت معنویت و عرفان حقیقی را آخرت دانست و عنوان کرد: در معنویت حق، شریعت و عقلانیت راهکار واحد ارائه می دهند و احکام شرعی جدای از طریقت نیست، اما در عرفان های کاذب گاهی اوقات با نظام معنوی منهای خدا، راهنمایی کننده خلاف عقل و یا عرفان هایی که غایت اصلی آنها دنیاست، مواجه می شویم.

 

وی با بیان اینکه متاسفانه امروز شاهد ازدیاد و تسری معنویت و عرفان های کاذب در دنیا، حتی در جهان اسلام هستیم، تصریح کرد: از این رو بازگشت به متون اصلی دین در باب معنویت یک ضرورت و واجب همگانی است و صحیفه سجادیه در این بُعد می تواند به عنوان یک متن محوری مورد توجه قرار گیرد.

 

دکتر اسعد به حضور امام سجاد(علیه السلام) در قیام عاشورا اشاره و بیان کرد: حضور علی بن الحسین(علیه السلام) در واقعه جانسوز کربلا، حضوری محوری و اساسی بود، گرچه آن حضرت به دلیل حکمت الهی و عارض شدن بیماری در روز عاشورا به صورت مستیقم در جنگ حضور نداشت اما نقشی که در پاسداری و انتقال فلسفه قیام اباعبدالله الحسین(علیه السلام) ایفا نمود، اساسی بود.

 

وی امام سجاد(علیه السلام) و حضرت زینب(سلام الله علیها) را انتقال دهندگان مفاهیم بلند عاشورا معرفی کرد و گفت: همه آن چه که امروز ما از فرهنگ عاشورا داریم، نتیجه تلاش و اقدامات امام سجاد(علیه السلام) بوده است؛ آن حضرت(ع) در هر زمان و مکان که شرایط را فراهم می دیدند، به نحوی واقعه جانسوز عاشورا را تبیین می فرمودند.

 

این فعال عرصه بین المللی تبلیغ اسلامی-شیعی از فرهنگ عاشورا به عنوان نقطه عطف تاریخ اسلام ناب محمدی نام برد و افزود: امام زین العابدین(علیه السلام) در مرحله حساس پس از عاشورا عهده دار امامت امت شدند و با توجه به خفقان موجود، از روش دعا برای تربیت مسلمانان بهره گرفتند.

 

اسعد، صحیفه سجادیه را دستاورد بزرگ تربیتی امام سجاد(علیه السلام) معرفی و معانی بلند و عمیق صحیفه سجادیه را در به وجود آوردن یک نظام متکامل بسیار موثر دانست و اذعان کرد: معنویت اسلام، محور اصلی دعاهای صحیفه سجادیه است.

 

وی از صحیفه سجادیه به عنوان شاهکار معنویت اسلام یاد کرد و با ذکر این نکته که سراسر معنویت اسلام، رنگ و بوی خدایی دارد؛ تصریح کرد: معنویت حقیقی به صورت مستقیم با خداوند ارتباط دارد.

 

دکتر سهیل اسعد(ادگاردو روبین) متولد 1791 میلادی(۱۳۵۰ هجری شمسی) اندیشمند، نویسنده و محقق کشور آرژانتین و فعال عرصه بین الملل تبلیغ اسلامی –شیعی، دارای دکتری تمدن اسلامی از دانشگاه بیروت و دانش آموخته فلسفه و عرفان اسلامی از دانشگاه جامعه المصطفی است.

 

سخنرانی در منصب استادی در ۸۰ کرسی دانشگاهی جهان، تاسیس بیش از ۸۰ مرکز اسلامی در کشورهای حوزه آمریكای لاتین از دیگر اقدامات شاخص این اندیشمند است.

 

وی تا سنین جوانی در آرژانتین بزرگ شد و سپس برای تحصیل در دروس حوزوی و دانشگاهی، راهی لبنان و ایران شد.

 

تخصص وی در زمینه فلسفه و عرفان اسلامی است و در موضوعاتی نظیر نظام سیاسی اسلام، اندیشه امام خمینی (ره)، انقلاب اسلامی و... نیز برای طلاب خارجی تدریس می کند.

 

اسعد با زبان های اسپانیولی، عربی، فارسی و انگلیسی آشناست و شش ماه از سال را در ۲۵ کشور دنیا به فعالیت فرهنگی مشغول است.

 

گفتنی است، کنگره بین المللی امام سجاد(علیه السلام) از شش سال پیش هرساله ٢٥ محرم، مصادف با سالروز شهادت زین العابدین با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی به میزبانی استان هرمزگان و به مرکزیت شهر بندرعباس برگزار می شود.

شبستان

انتهای خبر/

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.