قدس آنلاین/ زهرا طوسی: رویای ملکه شدن، خوابی است که این روزها بسرعت و تنها با نوشته ای پشت یک لباس ارزان قیمت، تعبیر می‌شود. با داغ شدن بحث مانتوهایی با نوشته‌های معنادار برای عرضه کننده و بی‌معنا برای خریدار در شهرهای ایران، فضای مجازی نیز پر از عکس‌هایی شده که در آن دخترانی با مانتوهای ۱۵ هزار تومانی جیغ می‌زنند که «آرام باشید من ملکه هستم».

رؤیای ملکه شدن با مانتوهای ۱۵هزار تومانی!  / مانتوهایی که به صاحبشان فحش می دهند!

از آن‌هایی که با عباراتی چون «من پرنسس هستم»، «من را در قلبت جا بده»، «من عصبانی هستم» که بگذریم، با افرادی رو به رو هستیم که ناآگاهانه با کلمات انگلیسی زشت ناسزاگونه در پشت مانتوهایشان، شبیه مانکن‌های تبلیغاتی، کف خیابان‌ها مانور می‌دهند. اینکه معنای واژه ای را ندانی، اما آن را پشت لباست در منظر عمومی به نمایش بگذاری، از آن استثمارهای عجیب و غریب است که فقط با استفاده از ناآگاهی و ضعف فرهنگی می‌شود آن را بر قامت مردم پوشاند.

خنک، ساده و ارزان؛ فقط همین!
کارشناسان معتقدند، بازار دارد زیر فشار چکمه‌های طراحان خارجی لگد مال می‌شود و حک واژه‌های رؤیایی یا سخیف بر روی لباس‌ها اصلاً تصادفی نیست.
با این حال حرف‌های مردم هم شنیدنی است. آن‌ها نگاه ساده تری به این موضوع دارند. درست مثل نرگس رستمی، دختری 27 ساله که یکی از این مانتوها را پوشیده است. او را در راسته بازار مانتو فروشان می‌بینم. او معتقد است که جمله «احتیاط، من ملکه هستم» که زیر تاج بزرگی روی مانتوی مشکی و بلند او نوشته شده، معنای بدی ندارد، بلکه به دیگران هشدار می‌دهد که با زنان شبیه ملکه‌ها رفتار کنند! او این جمله را در حالی می‌گوید که به گفته خودش ابتدا اصلاً توجهی به نوشته این مانتو نداشته و بیشتر از مدل این لباس که خنک و ساده است، خوشش آمده و چون قیمت مناسبی هم دارد، آن را خریده، فقط همین!

مانتوی مناسب در دسترس نیست!
رستمی می‌گوید: بازار پر است از لباس‌هایی که کلمه‌های انگلیسی روی آن درج شده و اصلاً کسی به معنای آن‌ها کار ندارد، فقط نگاهی به دور و بر بیندازید، ببینید چند نفر از آقایان لباسی با نوشته‌های انگلیسی بر تن دارند و مطمئنم که نود درصد آن‌ها معنی آن کلمه‌ها را هم نمی‌دانند.
در حالی که با هم صحبت می‌کنیم، لباس‌های پشت ویترین مغازه‌ها را از نظر می‌گذرانم و به دلایل ظهور مانتوهای جلوبازی فکر می‌کنم که با همراهی تاپهای کوتاه و ساپورت‌های چسبان نمایش اندام یک بانوی ایرانی را برای دیگران آسان می‌کنند.
در یکی از فروشگاه‌های مانتو، یگانه احمدی، خانم جوانی را که 37 سال دارد، می‌بینم که مانتوها را یکی پس از دیگری ورق می‌زند. او می‌گوید که ساعت‌هاست دنبال مانتویی پوشیده برای فصل تابستان است، ولی هر چه بیشتر می‌جوید، کمتر می‌یابد. او می‌گوید: موج منفی را که علیه مانتوهای باز و حاوی نوشته‌های گوناگون به راه افتاده است، در شبکه‌های اجتماعی دیده ام، ولی به نظرم خریداران این لباس‌ها تقصیری ندارند. من ساعت‌هاست دنبال مانتویی مناسب و مطابق مد روز می‌گردم، اما هر جا که می‌روم با مانتوهای بی دکمه، تور و حریر و بسیار باز و بدون حجاب روبه رو می‌شوم و وقتی از صاحب مغازه می‌خواهم مانتو مناسبی را نشانم دهد، مدهای قدیمی را روی پیشخوان می‌گذارد که مایل نیستم آن‌ها را در میان دوستان و آشنایان به تن کنم، پس ناچار هستم یکی از همین مانتوهای مد روز را خریداری کنم.

ما دنبال مشتری هستیم
با یکی از مغازه دارها که فروشگاه بزرگی پر از مانتوهای مد روز دارد، صحبت می‌کنم و از او درباره مانتوهای نوشته دار می‌پرسم. او می‌گوید، چند روزی است مانتوهای فروشگاهش را که با این مضامین بوده اند به تولید کننده مرجوع کرده، چون از برخورد گشت‌های بازرسی برای پوشاک نامناسب مطلع شده است.
او که بنا به گفته خودش 15 سال است در بازار مانتو و لباس زنانه فعالیت می‌کند، می‌گوید: شاید کسی که اولین بار این لباس را طراحی کرده، هدفی فرهنگی را دنبال می‌کرده، اما تولیدکنندگان داخلی فقط با هدف فروش بیشتر به سراغ تقلید از این مدها می‌روند و ما هم وقتی می‌بینیم مشتری برای جنسی وجود دارد، به سفارش و فروش این مدل کارها اقدام می‌کنیم، وگرنه هیچ فروشنده ای جنسی را که روی دستش بماند توی ویترین مغازه اش نمی‌گذارد.

کارگردانی سریال مانتوها از آن سوی آب‌ها
مهدی لسان طوسی، یکی از دست اندرکاران بازار پوشاک کشور به خبرنگار ما می‌گوید، قصه سریالی رواج مانتوها و پوشش‌های زنانه نامناسب از آن طرف آب‌ها کارگردانی می‌شود. وی ادامه می‌دهد: در ابتدا تمام این مانتوها وارداتی بودند، اما چندی بعد با اقبال مردم به آن‌ها، تولیدکنندگان داخلی تنها با هدف سود بیشتر، دست به عرضه محصولات مشابه زدند، بدون اینکه بدانند سرنخ تولید این نوع پوشاک به کجا بر می‌گردد و چه اهدافی از رواج این لباس‌ها در ذهن طراحان آن نقش بسته است.
وی می‌گوید: به نظر می‌رسید حذف شلوار از زیر مانتو و ساپورت پوشی اوج این قصه سریالی باشد، ولی رواج مانتوهای جلوباز، هلالی و بدون دکمه و حالا مانتو نوشته‌هایی با مضامین مستهجن، ضد دین و خشن نشان می‌دهد برنامه بلند مدتی برای این موضوع از آن سوی آب‌ها تدارک دیده شده است.
لسان طوسی ادامه می‌دهد: با اینکه هر سال جشنواره مد و لباس برگزار می‌شود، اما متأسفانه این محصولات جایی در بازار مصرف مردم پیدا نکرده اند.
وی به عنوان رئیس یکی از اتحادیه‌های پوشاک کشور، بر برخورد با بداخلاقی‌های موجود در بازار عرضه لباس‌های نامناسب، غیرقانونی و خلاف عرف تأکید می‌کند و توضیح می‌دهد که گشت‌های اماکن در سراسر کشور بازرسی‌های گسترده ای را در سطح بازار برای جمع آوری انواع پوشاک نامناسب در دستور کار دارند.

مبتذل تر از زنان غربی!
دکتر امان‌الله قرایی مقدم، جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی در گفت وگو با خبرنگار ما از تنوع طلبی افراطی و گرایش بی حد و حصر جوانان به امروزی شدن صحبت می‌کند و معتقد است، در حال حاضر آرایش و پوشش در کشور ما از مسیر عادی خود خارج شده و حتی از استانداردها و چارچوب‌های مورد پذیرش در جوامع غربی هم عبور کرده، به طوری که گروهی از زنان در داخل،  کاسه داغ تر از آش شده اند و تندتر از زنان غربی به دنبال مدهای مبتذل می‌دوند. این عده از تازه به دوران رسیده‌ها که به قصد فخرفروشی  با آن آرایش و با نوشته‌های توهین‌آمیز به مقام زن در پشت مانتوهایشان در کوچه و بازار حضور پیدا می‌کنند، موجب شده اند نگاه پسران را، هم به خودشان هم به دختران محجوب در کشور تغییر بدهند و تصویری را که باید از یک زن وارسته در ذهن عموم وجود داشته باشد، خدشه دار کنند.
این آسیب شناس اجتماعی با اشاره به اینکه طرز پوشش هنرپیشه‌ها و ورزشکاران و گروه همسالان در الگودهی به جوانان مؤثر است، از یک تئوری جامعه شناسی به نام انگلوساکسون می‌گوید  که بر اساس آن غرب و در رأس آن آمریکا، از تمام مبادی فرهنگی و رسانه‌ها به عنوان راهبران فکری جامعه استفاده می‌کند تا جوامع بشری را به سمت سبک زندگی غربی سوق دهد.
وی ثمره این نفوذ خاموش را خود باختگی فرهنگی و رنگ باختن نجابت و حیا در بین مردم می‌داند و می‌افزاید: رعایت نکردن اخلاق اجتماعی و بی بندوباری در پوشش از سوی دختران، موجب می‌شود زمینه برای مزاحمت پسران بیش از پیش مهیا شود که این امر نیز نتیجه ای جز افزایش خیانت در جامعه و بالا رفتن آمار طلاق  و فروپاشی بنیان خانواده در کشور نخواهد داشت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.