قدس آنلاین: مدیرکل دفتر امور اقتصاد و بین‌الملل استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه تسهیلات در نظرگرفته شده برای صنایع استان تا پایان سال جذب خواهد شد، گفت: علاوه بر ۷۶۰ میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته شده برای استان امکان جذب بیشتر نیز فراهم شده است.

جذب ۷۶۰ میلیاردتومان تسهیلات صنایع تا پایان سال

علی رسولیان در حاشیه بازدید ازهفدهمین نمایشگاه صنایع غذایی و ماشین‌آلات وابسته در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین، با اعلام این خبر افزود: تا کنون 160 میلیارد تومان تسهیلات با اولویت واحدهای صنعتی بیش از 60 درصد پیشرفت و یا واحدهای نیازمند سرمایه در گردش توزیع شده و تا پایان سال این میزان حتما به 760 میلیارد تومان و حتی بیشتر افزایش خواهد یافت.
وی ادامه داد: تا کنون 2 هزار و 200 واحد صنعتی و کشاورزی با میزان یک هزار و 160 میلیارد تومان نیاز به تسهیلات به بانک‌های استان معرفی شده که تلاش ما بر جذب هر چه سریعتر این تسهیلات تا پایان تابستان است.
رسولیان در ادامه اشتغال را به تنهایی شاخص توسعه ندانست و اظهار کرد: قبول دارم که وضعیت اشتغال دچار مشکل شده و این تنها به دو دلیل مشخص است. ابتدا وضعیت رکود بخش عمران است، وقتی ساخت‌وساز در مشهد به عنوان مرکز اصلی ساخت‌وساز با مشکل مواجه می‌شود تاثیر منفی قابل توجهی در بحث اشتغال به جا می‌گذارد. در حال حاضر صنایع مرتبط با حوزه ساخت و ساز دچار مشکلات جدی و تعدیل نیرو شده است.
وی نرخ بالای مشارکت را عامل بعدی افزایش نرخ بیکاری در استان دانست و افزود: میانگین نرخ مشارکت در کشور 38.5 درصد است که این نرخ در استان ما 41.5 درصد گزارش شده است، این موضوع به معنای تعداد بیشتر افراد جویای کار در خراسان رضوی است که گرچه به طور کلی امری منفی تلقی نمی‌شود اما در افزایش نرخ بیکاری استان موثر است.
رسولیان بیان کرد: البته در سال‌های گذشته اقدامات خوبی در حوزه اشتغال‌زایی برای بخش صنعت و کشاورزی انجام شده است که با توجه به نرخ بالای بیکاری آنچنان محسوس نبوده است.
مدیرکل دفتر امور اقتصاد و بین‌الملل استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: امسال طرح رونق تولید را کلید زده‌ایم که میزان تسهیلات فوق‌الذکر نیز به این منظور در حال پرداخت است و امید است با این اقدام نرخ بیکاری بهبود یاید.
وی عنوان کرد: طرح‌های دیگری نیز به منظور بهبود فضای کسب‌وکار و کاهش نرخ بیکاری در حال انجام است که از این جمله می‌توان به طرح استاد-شاگردی، استفاده از اعتبارات صندوق کارآفرینی و بانک‌ها و... اشاره کرد.
رسولیان با اشاره به اینکه تنها مشکل در حوزه بحث اشتغال مباحث مالی نیست، تصریح کرد: تنها 40 درصد از مشکلات واحدهای تولیدی نیاز مالی است و بخش عمده مشکلات به نبود تکنولوژی، مشکلات حوزه مدیریتی و... مربوط می‌شود که در قالب یک پکیج پیگیر برطرف‌سازی آن‌‌ها هستیم.
وی خاطرنشان کرد: نگاه به اشتغال نباید تک بعدی باشد، مادامی که ما توسعه اقتصادی داشته باشیم نرخ بیکاری بهبود خواهد یافت. نگاه ما به واحدهای تولیدی باید اقتصادی باشد. چرا که واحدی که وجود آن از لحاظ اقتصادی توجیه‌پذیر باشد اشتغال پایدار نیز فراهم خواهد کرد.
مدیرکل دفتر امور اقتصاد و بین‌الملل استانداری خراسان رضوی نوید حل مشکلات بخش مسکن در کارگروه عمران استانداری را نیز داد.
وی در خصوص برگزاری نمایشگاه صنایع غذایی نیز گفت: برگزاری نمایشگاه فرصت بسیار خوبی برای حل مشکلات صنایع و آشنایی آنها با ظرفیت‌های روز سایر صنایع را فراهم می‌‌آورد.
مدیر دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری خراسان‌رضوی گفت: ۶۴ میلیارد تومان از منابع صندوق کارآفرینان امید به خراسان رضوی اختصاص یافت که این منابع برای طرح‌های اشتغالزا و خوداشتغالی در خراسان رضوی در نظر گرفته شده و کارمزد  آنها 4 درصد است.
وی با اشاره به تصویب 17 میلیارد و 200 میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه برای خوداشتغالی در سال 94، بیان کرد: این میزان تماما جذب شده اما برای سال جدید هنوز ابلاغی در این حوزه صورت نگرفته است.
مدیر دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری خراسان رضوی ادامه داد: در قالب تسهیلات قرض‌الحسنه از ابتدای سال تاکنون 102 میلیارد تومان برای ازدواج پرداخت شده که برای افراد ثبت‌نام کرده  از قبل و با مبلغ 3 میلیون تومان بوده است.
رسولیان بیان کرد: تسهیلات ازدواج 10 میلیون تومانی از ابتدای مردادماه آغاز شده و برای پرداخت آن محدودیتی وجود ندارد و متقاضیان باید در سامانه مربوط به این امر ثبت نام کرده و منتظر اعلام نوبت خود باشند.
وی با اشاره به عزم مسئولان خراسان‌رضوی برای رفع بیکاری خاطرنشان کرد: در این حوزه قول مساعد ریاست بانک مرکزی را گرفته‌ایم که برای اعطای تسهیلات به طرح‌هایی با توجیه اقتصادی بانک‌ها تسهیلات مناسب را در اختیار قرار داده و در غیر اینصورت از سوی مرکز با آنها برخورد شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.