قدس آنلاین- زهره محمدی : رئیس آموزش و پرورش استثنایی خراسان شمالی گفت : در حال حاضر 3 هزار و 411 دانش آموز تحت پوشش آموزش و پرورش استثنایی هستند که از این تعداد هزار و 150 نفر در مدارس ویژه استثنایی تحصیل می کنند.

اولویت استخدام با نیروهای کاردرمانی و توانبخشی است

حسین نعمتی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین اظهار داشت :از 3 هزار و 411 دانش آموز ، 326 نفر دانش آموز تلفیقی ، 200 نفر دانش آموز دیرآموز و هزار و 500 دانش آموز دارای اختلالات یادگیری هستند که در مدارس عادی تحصیل می کنند.

وی افزود : از هزار و 150 دانش آموز استثنایی 81 نفر مشکل بینایی ، 252 نفر مشکل شنوایی ، 115 نفر مشکل جسمی و حرکتی ، 911 نفر کم توان ذهنی ، 111 نفر چند معلولیتی و 7 نفر مشکل اوتیسم دارند.

وی با اشاره اینکه در حال حاضر از 15 هزار و 331 نفری که در طرح سنجش آموزش و پرورش شرکت کردند در مرحله اول 52 نفر به مدارس استثنایی معرفی شده اند ، خاطرنشان کرد : پیش بینی می شود تا پایان شهریور ماه که مرحله دوم سنجش برگزار می شود این رقم به 120 نفرافزایش یابد.

وی تصریح کرد : همچنین در طرح سنجش هزار و 868 نفر مشکوک به استثنایی شناسایی شدند که 379 نفر مشکوک به مشکل بینایی ، 268 نفر مشکوک به شنوایی ، 7 نفر مشکوک به جسمی و حرکتی ، 628 نفر مشکوک به ذهنی و 269 نفر بیش از یک مشکل داشته اند که این دانش اموزان به تست های تخصصی ارجاع داده شده اند.

نعمتی با بیان اینکه در حال حاضر 15 مرکز استثنایی در استان وجود دارد ، افزود : از این تعداد 7 مرکز مربوط به شهرستان بجنورد است که یک مرکز مجتمع شبانه روزی است که مدارس استیجاری و دو نوبته را در این مرکز جایگزین کردیم.

 رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از کلنگ زنی اولین سالن 890 متر مربعی در مجتمع شبانه روزی استثنایی خبردادو گفت : این مجتمع شبانه روزی از محل مصوبات سفررهبری  با صرف اعتبار 8 میلیارد تومان احداث شده که احداث اولین سالن در این مجتمع نیز از محل همین اعتبار است.

نعمتی یادآور شد : یک مرکز استثنایی دیگر در بجنورد با همکاری خیرین نیز در دست احداث است که تا بهمن ماه جاری به بهره برداری خواهد رسید.

وی به سرویس مدارس شبانه روزی نیز اشاره کرد و گفت : برای سرویس مدارس شبانه روزی مشکلی نداریم ودر دیگر مدارس نیز 80 درصد مبلغ ایاب و ذهاب دانش آموزان و در منطقه راز و جرگلان که منطقه محروم است به صورت صد درصد پرداخت می شود.

وی از توزیع 20 عدد تبلت بین دانش آموزانی که مشکل بینایی دارند در سال گذشته خبر داد و افزود : از 81 نفر دانش آموزانی که مشکل بینایی دارند همه به تبلت نیاز ندارند و آن تعدادی که نیاز دارند در سال تحصیلی جدید اختصاص داده می شود.

وی مهمترین چالش آموزش و پرورش استثنایی استان را عدم همکاری خانواده ها در امور آموزشی و توانبخشی عنوان و خاطر نشان کرد : بیشتر دانش آموزان در مدارس استثنایی از خانواده های آسیب پذیر جامعه هستند بنابراین مسئولین باید توجه بیشتری به این دانش آموزان داشته باشند.

نعمتی با اشاره به اینکه نیروی توانبخشی در استان کم داریم ، افزود : در استخدامی آموزش و پرورش در سال جاری اولویت استخدام در آموزش و پرورش استثنایی جذب نیروهای توانبخشی ، کاردرمانی ، شنوایی سنجی و گفتار درمانی است.

وی یادآور شد : طرحی در سازمان استثنایی کشور درقالب بسته حمایتی ، توانبخشی و درمانی در حال انجام است که تمام هزینه های درمانی دانش آموزان استثنایی بیمار طبق یک سری شرایط پرداخت می شود که سال گذشته 50 میلیون تومان برای این استان اختصاص یافت و به طور حتم این رقم در سال جاری نیز افزایش می یابد.

انتهای خبر/.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.