کارشناس مسائل راهبردی عراق تلاش واشنگتن برای جلب نظر ایران به منظور مذاکره درباره بحران یمن را نشأت گرفته از اقتدار روز افزون ایران در منطقه و پایان عمر آل سعود برای آمریکایی‌ها دانست.

 ایران تاثیرگذارترین قدرت در منطقه /تاریخ مصرف آل‌سعود برای آمریکا تمام شده است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس ، «احمد الشریفی»، کارشناس امور راهبردی عراق در بغداد اظهار داشت: در حالی که جمهوری اسلامی ایران تحت تاثیر مسائل مختلف منطقه قدرتمندتر از قبل شده ائتلاف‌های آمریکایی با شکاف آشکاری روبرو هستند.

وی افزود: تهران در همه سطوح سیاسی، امنیتی و حتی در زمینه انرژی به تاثیرگذارترین قدرت در منطقه مبدل شده و واشنگتن با درک این موضوع به دنبال ساماندهی ائتلاف های خود برآمده بخصوص که با جبهه مقتدر و پایدار مقاومت روبرو شده است.

الشریفی تاکید کرد: آمریکا شروع به تجدید نظر در محاسبات خود کرده و از همین رو دیگر به ترکیه و عربستان برای پیشبرد نقشه‌هایش اتکا ندارد چون نقش این 2 کشور را در برهه اخیر ضعیف احساس می‌کند.

کارشناس عراقی گفت: آمریکا فقط در راستای منافع خود گام برمی‌دارد و این چیزی است که در روابطش با عربستان هم شاهدیم.

الشریفی افزود: آمریکا پایان دوره آل سعود را درک کرده از همین رو عربستان را از نقشه‌های آتی خود برای منطقه استثنا کرده است.

به گزارش فارس، کنگره آمریکا روز جمعه با تصویب قانونی به خانواده‌های قربانیان 11 سپتامبر اجازه داد از دولت های خارجی به دلیل دست داشتن یا حمایت از اقدامات تروریستی علیه آمریکا شکایت کنند.

عربستان سعودی به شدت با این قانون که چهار ماه پیش در سنای آمریکا تصویب شد، مخالف است.

15 نفر از 19 تروریستی که در ربایش هواپیماها و حملات 11 سپتامبر 2001 دست داشتند، تبعه عربستان سعودی بودند.

از سوی دیگر نیروهای انصارالله و متحدانش هم در مناطق جنوبی عربستان و هم در بعضی محورهای کلیدی در داخل یمن در حال پیشروی هستند و مشخص است سعودی‌ها هیچ راه خروجی برای فرار از این جنگ پیدا نمی‌کنند.

در چنین شرایطی گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد واشنگتن تلاش می‌کند از طریق جلب نظر ایران برای مذاکره درباره یمن و همچنین دادن پیشنهاداتی به انصارالله، آل سعود را از این باتلاق نجات دهد.

منابع خبری گزارش دادند که امریکایی‌ها از طریق عمان پیامی به سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسقط داده‌اند که بر اساس آن خواستار مذاکره با تهران درباره یمن شده‌اند.

خبرگزاری فارس در گزارشی به نقل از یک منبع مطلع گزارش داد واشنگتن این پیام را قبل از سفر اخیر جان کری به جده عربستان و ارائه طرحش برای حل بحران یمن و مشخصاً در تاریخ 12 آگوست (22 مرداد) تسلیم دولت عمان کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.