قائم مقام وزارت بهداشت گفت: واردات روغن پالم در ٦ماهه اول سال ٩٥ نسبت به سال گذشته،١٥ درصد کاهش داشته است.

کاهش 15 درصدی واردات روغن پالم در ٦ماهه اول امسال

به گزارش قدس آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛  ایرج حریرچی قائم مقام و سخنگوی وزارت بهداشت در واکنش به اخبار منتشر شده از اظهارات ریاست جمهوری مبنی بر سالم بودن روغن پالم، بیان کرد: از مخلوط کردن سلامت مردم با سیاست گله دارم چراکه متن سخنرانی ریاست جمهوری با سالم خواندن روغن پالم فاصله زیادی دارد و دکتر روحانی ضمن اشاره به سلامتی مردم  مالزی و صادرات عظیم روغن پالم از این کشور، از اعزام هیاتی برای بررسی بیشتر این روغن به مالزی خبر داد.
وی تصریح کرد: روغن پالم یکی از روغن های خوراکی در پنج نوع است که برخی انواع آن از لحاظ مصرف، مطلوب و گران است. به طور عمده در اندونزی و مالزی تولید می شود و مالزی بزرگترین تولید کننده و صادر کننده در این حوزه است. حدود ٣٤ درصد روغن های مصرفی جهان روغن پالم است که در برخی کشورها ٥ درصد و در برخی دیگر ٩٠ درصد گزارش شده است.
حریرچی با اشاره به مصرف ٥٠ درصدی ایران از روغن پالم در گذشته، عنوان کرد: روغن پالم نسبت به سایر روغن ها ارزان تر است و به علت داشتن اسیدهای چرب اشباع، پایداری بالا، مقاوم در برابر حرارت و مقاومت مکانیکی ویژگی های مثبت و منفی دارد.
قائم مقام وزیر بهداشت بیان کرد: در سال ٩٣، ٩٤ واردات روغن پالم، ٤٠٠ هزار تن بوده که این آمار در سال ٩١، ٩٢ میزان ٧٥٠ هزار تن بوده است. در سال ٩٥ تعرفه گمرکی روغن پالم از ١٠ درصد به ٢٦ درصد افزایش داشته و میزان واردات آن در شش ماهه اول سال ٩٥ نسبت به زمان مشابه در سال گذشته، ١٥ درصد کاهش داشته است. البته وزارت بهداشت از ابتدا موافق با حدف این روغن از بازار مصرفی نبوده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.