قدس آنلاین: رئیس سازمان برنامه بودجه خراسان‌رضوی از کسب رتبه‌ 28 استان در ثبت‌نام اینترنتی سرشماری نفوس و مسکن کشور خبر داد.

خراسان‌رضوی در رتبه 28 کشور در ثبت‌نام اینترنتی سرشماری نفوس و مسکن قرار دارد

به گزارش قدس آنلاین، رضا جمشیدی در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: طبق آخرین آمار اعلام‌ شده از سوی ستاد سرشماری نفوس و مسکن کشور، خراسان‌رضوی با ثبت‌نام حدود 7.6 درصد از خانوارهای استان در رتبه 28 کشور قرار دارد.

وی با اشاره به اقداماتی که تاکنون در زمینه سرشماری در سطح استان صورت‌گرفته، تشریح کرد: تشکیل 27 ستاد در شهرستان‌ها و 11 ستاد در مشهد از جمله اقداماتی است که صورت گرفته که تجهیز آن‌ها در مشهد توسط فرمانداری در دست اقدام است.

رئیس سازمان برنامه بودجه خراسان‌رضوی درباره آمار ثبت‌نام کنندگان افزود: از تعداد 25 میلیون و 764 هزار و هفتاد نفر خانواری که در کل کشور برآورد شده است تاکنون تعداد 2 میلیون و 704 هزار و 818 خانوار ثبت‌نام کرده‌اند که 5/10 درصد از جامعه هدف را در برمی‌گیرد؛ در خراسان‌رضوی نیز حدود 158 هزار و 43 خانوار از 2 میلیون و 75 هزار و 702 خانوار برآورد شده اقدام به ثبت‌نام اینترنتی کرده‌اند که رقمی معادل 6/7 درصد از جامعه هدف را شامل می‌شود و این رقم استان خراسان‌رضوی را در رتبه 28 در سطح کشور قرار داده است.

جمشیدی افزود: در مشهد از یک‌ میلیون و 112 هزار و 104 خانوار حدود 85 هزار و 952 خانوار ثبت‌نام داشته‌اند که 7/7 درصد جامعه هدف را شامل می‌شود و متأسفانه باید گفت این رقم مشهد را در رتبه سیزدهم در میان کلان‌شهرهای سطح کشور قرار داده است.

وی بیان کرد: در سطح استان خراسان‌رضوی نیز بردسکن با 7/13 درصد، بجستان با 5/13 درصد و خلیل‌آباد با 3/12 درصد به ترتیب در رتبه‌های اول تا سوم قرار گرفته‌اند، تاکنون استان‌های بوشهر با 4/39 سمنان با 37 و یزد با 6/18 درصد در این شاخص پیشتاز هستند.

رئیس سازمان برنامه بودجه خراسان‌رضوی بابیان اینکه ثبت‌نام سرشماری نفوس و مسکن به‌ صورت اینترنتی از سوم مهر آغاز شده و تا 24 مهر ادامه دارد اظهار داشت: سرشماری امسال در سه مرحله شامل روش اینترنتی از سوم تا 24 مهر و مرحله اجرایی و میدانی از 25 مهر تا 25 آبان ماه با مراجعه به منازل و نیز مرحله تلفنی برای خانوارهای غایب انجام می‌شود.

جمشیدی با اشاره به انجام سرشماری اینترنتی برای نخستین بار در کشور اظهار داشت: در این چارچوب تمامی کارکنان ادارات و دستگاه‌های دولتی ملزم به ثبت و ورود اطلاعات خود به سامانه از طریق اینترنت شده‌اند و مدیران روابط عمومی و مدیران کل باید گزارش آن را ارائه کنند.

وی در ادامه این استان را دارای بیشترین رده اجرایی برای سرشماری نفوس و مسکن در سطح کشور ذکر و بیان کرد: در این چارچوب 2 هزار و 500 عامل اجرایی در این طرح همکاری دارند و آموزش‌های تخصصی جهت مأموران در مشهد و شهرستان‌ها برگزار شده است.

رئیس سازمان برنامه بودجه خراسان‌رضوی بیان کرد: در حال حاضر 2 هزار مأمور آمارگیر در سراسر استان در حال آموزش دیدن هستند که از این تعداد 800 نفر در شهرستان‌ها و 1200 نفر در مشهد برای جمع‌آوری اطلاعات به درب منازل اعزام می‌شوند.

جمشیدی تصریح کرد: برای هر مأمور آمارگیر سه حوزه کاری تعیین‌ شده که طی 31 روز کاری روزانه با ورود اطلاعات 40 خانوار در مجموع باید اطلاعات یک‌هزار و 200 خانوار را دریافت کند.

وی متوسط زمان تعیین‌ شده برای دریافت اطلاعات هر خانوار را 11 دقیقه ذکر و بیان کرد: در آمارگیری میدانی اطلاعاتی که از خانوارها دریافت می‌شود در قالب 67 قلم تعریف‌ شده که توسط مأمور با لباس فرم و کارت شناسایی دریافت و همزمان از طریق تبلت وارد سامانه آمارگیری می‌شود.

رئیس سازمان برنامه بودجه خراسان‌رضوی گفت: 2 هزار و 300 تبلت برای این طرح تهیه‌ شده و در اختیار آمارگیران قرار می‌گیرد.

جمشیدی با تأکید بر اهمیت این اطلاعات برای برنامه‌ریزی‌های ملی گفت: هیچ‌ یک از این اطلاعات محرمانه و خاص نیست زیرا اطلاعات عمومی و کلی خانوارهاست لذا مردم ضمن احراز هویت مأمور با حساسیت و دقت اطلاعات درست و صحیح را ارائه کنند.

وی ابراز کرد: متأسفانه با وجود تأکید ریاست‌ جمهور در زمینه لزوم ثبت‌نام اینترنتی در کشور، ادارات در سطح استان تا کنون اهتمام ویژه‌ای به این امر نداشتند و طبق مکاتباتی که با سازمان‌های استان خراسان‌رضوی و تمامی اعضای شورای اداری استان صورت گرفته‌ قرار است ستاد ویژه‌ای تشکیل دهیم تا استان را از این وضعیت بحرانی خارج کنیم.

رئیس سازمان برنامه بودجه خراسان‌رضوی افزود: برای ترغیب مردم در زمینه شرکت در سرشماری اینترنتی یک‌هزار جایزه یک‌میلیون تومانی در نظر گرفته‌ شده است که به‌ صورت دوره‌ای انجام می‌شود و تاکنون در دو مرحله صورت گرفته که 50 نفر به‌ قید قرعه جوایز خود را دریافت کرده‌اند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.