«مدیا بنجامین» فعال مدنی آمریکایی و از بنیانگذاران گروه ضد جنگ «کد پینک» با ابراز تاسف از عدم پایبندی دولت اوباما به اجرای کامل تعهداتش در چارچوب برجام، سیاست خارجی آمریکا را مورد انتقاد قرار داد و تصریح کرد: کاخ سفید مسئول تمام کشتارهایی است که در منطقه رخ می دهد.

از عدم پایبندی دولت اوباما به اجرای کامل تعهداتش متاسفم/آمریکا مسئول کشتارهای منطقه است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، مدیا بنجامین که از رهبران جنبش صلح آمریکا است در گفت وگو با ایرنا در لندن، حمله ائتلاف به رهبری آمریکا به عراق در سال 2003 را سنگ بنای « گسترش اختلافات فرقه ای و خلاء قدرت » در منطقه دانست و گفت: متاسفانه دولت آمریکا از این وقایع درس نگرفت و همچنان به حمایت خود از رژیم های سرکوبگر از اسرائیل تا عربستان سعودی ادامه و میلیاردها دلار از فروش اسلحه سودآوری می کند.
وی افزود: به نظر من کاخ سفید مسئول تمام کشتارهایی است که در منطقه رخ می دهد. 
بنجامین در پاسخ به این سئوال که چرا دولت آمریکا برای جنایت های عربستان مصونیت قائل می شود، گفت: این قضیه از آنجا نشات می گیرد که دولت آمریکا از دهه های گذشته با ریاض متحد بوده و این رابطه به دولت های جمهوری خواه و دمکرات تسری یافته است.
این فعال سیاسی «خرید نفت ارزان قیمت از عربستان، فروش اسلحه به نفع شرکت های آمریکایی، سرمایه گذاری عربستان در اقتصاد آمریکا و تاسیس شرکت های بانفوذ از طریق استخدام سناتورهای بازنشسته جمهوری خواه» را از دیگر راه هایی دانست که در آن ریاض و واشنگتن را با بکدیگر همدست کرده است. 
وی در پاسخ به این پرسش که آیا می توان عربستان سعودی را به دلیل تجاوز نظامی به یمن در مقام پاسخگویی قرار داد، به مصوبه اخیر کنگره آمریکا که به خانواده قربانیان واقعه 11 سپتامبر 2001 میلادی اجازه شکایت از عوامل درگیر در این حمله را می دهد، اشاره کرد و گفت: ما برای اولین بار فرصت خواهیم داشت تا از عربستان به خاطر دست داشتن در جریان 11 سپتامبر شکایت کنیم.
بنجامین با بیان اینکه «پانزده سال طول کشید تا کنگره این مساله را تائید کند» افزود: اکنون مطمئن نیستیم که آیا این لایحه به اجرا گذاشته خواهد شد یا نه، چه اطلاعاتی به دست خواهد آمد و چقدر احتمال دارد تا بتوان عربستان را بابت خسارت های مالی متهم کرد.
وی افزود: اما به نظر من این گام خیلی خوبی است چون به ما امید می دهد که شاید پاسخگویی در میان باشد. 
این فعال سیاسی در همین حال با اشاره به اینکه «جریانات مخالف فروش اسلحه به عربستان سعودی در اروپا ، آمریکا و کانادا در حال افزایش است» افزود: با توجه به جنایت های جنگی صورت گرفته در یمن اکنون توجه ها به این مساله جلب شده است که سلاح های غربی برای کشتن مردم بی گناه، بمباران مدارس، بیمارستان ها، بازار، مراسم عروسی و یا ختم مورد استفاده قرار می گیرد. 
وی افزود: به نظر من اکنون در شرایطی به سر می بریم که افراد بیشتری متوجه می شوند که دولت های ما از رژیم های سرکوبگر حمایت کرده و این برای آنها سئوال شده است.
بنجامین در پاسخ به این پرسش که آیا می توان نتیجه گرفت مردم آمریکا متوجه همدستی کشورشان در حمایت از رژیم های سرکوبگر شده اند یا نه گفت: این مساله دارای دو بعد است: از یک طرف ما با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مواجه هستیم که در این جریان مسائل نظامی برجسته می شود و نامزدها تلاش می کنند تا نشان دهند کدامیک فرمانده قوی تری است آنها حتی درکارزارهای تبلیغاتی شان خواستار درگیری های نظامی بیشتری در خاورمیانه می شوند.
وی افزود: از طرف دیگر مردم آمریکا به شدت از ادامه این جنگ ها خسته شده و فهمیده اند که اقتصادمان [به موجب این جنگ ها] آسیب دیده است و دیگر نمی توانیم میلیاردها دلار صرف جنگ هایی کنیم که برنده ای ندارد. 
این فعال سیاسی گفت: هر بار که حمله ای در آمریکا رخ می دهد دولت و رسانه ها افکار عمومی را می ترسانند تا هزینه های سرسام آور جنگ و حمایت از رژیم های سرکوبگر را توجیه کنند.
وی افزود: اما به نظر من پس از پایان انتخابات ما شاهد فضای دیگری خواهیم بود که بر اساس آن، جریان ضد جنگ تجدید قوا کرده و بر روی هر کس که به کاخ سفید راه پیدا کند، فشار خواهد گذاشت. 
بنجامین در پاسخ به پرسشی در رابطه با سیاست خارجی آمریکا درخصوص ایران گفت: به نظر من مهم است که آمریکا روابطش را با کشورهای خاورمیانه متعادل کند، به ویژه اینکه با ایران رابطه دوستانه تری را در پیش بگیرد و توافق هسته ای وین «گام مهمی» در همین رابطه به شمار می آید.
این فعال سیاسی آمریکایی گفت: هر چند برخی سیاستمداران آمریکایی مانند دونالد ترامپ می گویند که توافق هسته ای با ایران توافق بدی است و باید آن را پاره کرد، ضمن آنکه برخی در ایران هم حرف های مشابهی را می زنند اما به نظر من بایستی از میانه رو های دو طرف حمایت کرد و بگوییم که توافق هسته ای برای همه خوب است.
بنجامین گفت: من از اینکه آمریکا به تعهداتش در خصوص لغو کامل تحریم ها در چارچوب برجام عمل نکرده است تا به مردم ایران اجازه دهد از منافع کامل توافق وین بهره مند شوند، متاسفم و امیدوارم که این اتفاق هرچه سریع تر رخ دهد.
وی در پاسخ به این پرسش که چه عواملی مانع از اجرای کامل تعهدات آمریکا در چارچوب برجام شده است، افزود: «ایپک» قوی ترین لابی آمریکا است که به نفع رژیم اسرائیل که ایران را دشمن خود می پندارد، در آمریکا کار می کند و این گروه بانفوذ، بخش زیادی از منابعش را به ادامه دشمنی با ایران و اعمال تحریم های تازه علیه این کشور اختصاص داده است و ما تلاش می کنیم تا با آن مقابله کنیم. 
بنجامین در پاسخ به پرسشی درخصوص دیدگاهش نسبت به رئیس جمهوری آینده آمریکا و برجام گفت: به نظر من از هم اکنون مشخص است که هیلاری کلینتون رئیس جمهور آینده می شود. 
وی افزود: هر چند وی نسبت به دونالد ترامپ از جمیع جهات بهتر است اما در عین حال انتخاب وی می تواند مشکل ساز هم باشد؛ به ویژه در بخش سیاست خارجی اش. 
این فعال سیاسی گفت: کلینتون اکنون ادعا می کند که نقش بزرگی را در جریان مذاکرات هسته ای با ایران ایفا کرده؛ اما واقعیت این است که سیاست او در جریان مذاکرات «همه اش چماق و هیچ هویج» بود.
بنجامین با بیان اینکه «خانم کلینتون در دوران وزارت خارجه اش تلاش می کرد تا تحریم های بیشتر را علیه ایران اعمال کند» افزود: این در حالی است که توافق هسته ای زمانی صورت گرفت که او وزارت خارجه را ترک کرد. 
وی با بیان اینکه کلینتون طرفدار سیاست های جنگ طلبانه است، افزود: ما درباره دیدگاه های او تردیدی نداریم و به همین دلیل بایستی بر روی دولت وی به منظور پایبندی به تعهداتش در چارچوب برجام فشار بیاوریم.
کارزار ضد جنگ 'کد پینک' در نوامبر سال 2002 میلادی، از سوی شماری از فعالان زن ضد جنگ و طرفدار عدالت اجتماعی آمریکا با هدف مخالفت با سیاست های جنگ طلبانه دولت آمریکا و کاهش هزینه های اجتماعی تشکیل شده است. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.