قدس آنلاین – اهواز – زهره کریمی : مدیر نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، گفت: اصلاح الگوی تغذیه ای باعث حفظ و ارتقای سلامت شهروندان می شود.

ارتقای سلامت شهروندان با اصلاح الگوی تغذیه ای

سیمین فقهی مدیر نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز،  امروز در نشست خبری روز جهانی غذا که در معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز برگزار شد، گفت: تغییرات آب و هوایی در سال های قدس اخیر منجر به بروز حوادث طبیعی از جمله خشکسالی، طوفان و تغییرات الگوی بارشی شده که این مسائل بیش از همه می تواند موضوع تولید غذا و امنیت غذائی را تحت تاثیر قرار دهد.

وی با اشاره به شعار روز جهانی غذا با عنوان « با شعار آب وهوا در حال تغییر است کشاورزی و غذا نیز باید تغییر کند.»افزود: طرح موضوع غذا و کشاورزی باید تغییر کند به منظور استفاده از روش های هوشمندانه و استفاده از منابع در ایجاد و توسعه کشاورزی پایدار است امابیش از تولید مسئله ای که به آن اهمیت داد حفظ منابع موجود غذائی از آسیب هایی که در مراحل داشت و برداشت، نگهداری، حمل و نقل، توزیع و مصرف متوجه آن است.

مدیر نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، در ادامه تاکید کرد: ضایعات بیش از 30درصد از منابع غذایی در زنجیره غذایی تولید تا مصرف هشداری است که این موضوع هم از نظر تکنولوژیکی و هم از نظر فرهنگی باید مورد ارزیابی و آسیب شناسی قرار گیرد و منجر به اتخاذ راهکارهای حفظ این منابع با ارزش شود.

فقهی اظهار کرد: بحث بروز و توسعه بیماری های ناشی از عدم رعایت الگوی صحیح مصرف غذا در سال های اخیر نیز از مباحثی است که در شعار ملی روز جهانی غذا از طرف سازمان غذا و دارو مطرح است.

وی عنوان کرد: مصرف بیش از حد مواد غذایی همچون روغن و چربی، قند و شکر و نمک می تواند به عنوان یک عامل موثر در شکل گیری و بروز بیماری هایی غیر واگیر ناشی از غذا مطرح باشد.

این مقام مسئول در ادامه بیان کرد: عدم فعالیت فیزیکی و تحرک بدنی در این افراد می تواند باعث تسریع در بروز بیماریهایی شود که انتظاراست مردم ضمن رعایت اعتدال در مصرف مواد غذایی و توجه به شاخص های سلامتی مرتبط با آن در حفظ سلامت خود و نهایتا جامعه نقش آفرینی کنند.

فقهی با اشاره به اینکه از 24 مهر تا 27ماه جاری به عنوان هفته جهانی غذا نامگذاری شده است، افزود:  برگزاری نمایشگاه معاونت غذا و دارو همزمان با نمایشگاه توانمندی های صنایع غذایی استان در محل نمایشگاه دائمی اهواز، اطلاع رسانی و آموزش نشانگر های رنگی، اصلاح الگوی مصرف به عموم، دانش آموزان و اصناف مختلف، نحوه استفاده از سامانه ttac  در تشخیص اصالت کالاهای سلامت محور از اهم فعالیت های معاونت غذا و دارو در این نمایشگاه است.

وی ادامه داد: ضمنا همزمان صنایع غذایی استان در غرفه های خود محصولات خود بانشانگر رنگی رادر معرض دید بازدیدکنندگان قرار می هند.

فقهی در پایان با بیان اینکه در ایران سرانه مصرف شکر 1.5 برابر، نمک 2.5 برابر و چربی 3 برابر سرانه مصرف است، گفت: سیاست گذاری سازمان غذا و دارو در الزام درج نشانگر رنگی تغذیه ای روی مواد غذایی تولیدی در راستای طرح تحول نظام سلامت و جلب توجه مصرف کنندگان به مواد غذایی است که مصرف بی رویه آنها می تواند سلامتی آنها را تهدید کند

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.