قدس آنلاین-ایلام- سعدیه کرمی و غلامرضا محمدمرادی: کارت شناسایی و یا بهتر بگویم شناسنامه هویتی، یکی از ابزارهای مهم برای شناسایی و تشخیص هویت افراد، انجام معاملات و مراودات مختلف است و در بیشتر برنامه ریزی های کلان کشور نیز مورد استناد برنامه ریزان قرار می گیرد.

احوال ناخوش کارت هوشمند ملی!

به گزارش قدس آنلاین از ایلام، یکی از مهمترین ابزارهای هویتی افراد که در سنوات گذشته به شکلی فراگیر و اثرگذار در جامعه نمود عینی یافت و مورد وثوق بیشتر اشخاص حقیفی و حقوقی قرار گرفت، کارت ملی کنونی است که در دسترس بیشتر افراد قرار دارد.

در سنوات اخیر و پس از تعابیر و تفاسیر فراوان، تعریف و تمجیدهای بسیار و نواختن در بوق و کرنا، صدور کارت هوشمند ملی بر سر زبان ها افتاد و ادارات ثبت احوال نیز مردم را برای دریافت این کارت هزار بار تعریف!! فرا خواندند و مردم به دفاتر ثبت احوال، پست و پیشخوان های خصوصی و پایگاه های اینترنتی روی آوردند و گوی سبقت را از همدیگر ربودند، تصاویر گرفته و ارائه دادند و فیش ها واریز کردند اما...!!

اما دیری نپایید که انتظارات مردم و متقاضیان که در حداکثر زمان، وعده تحویل یک ماهه کارت هوشمند ملی را دریافت کرده بودند، به ماه ها کشیده شد و هر از گاهی برای اطلاع از وضعیت و سرنوشت بدحال کارت ملی خود، به اینترنت و دفاتر پست مراجعه می کنند و همچنان با جمله« متقاضی گرامی، کارت هوشمند ملی شما در مرحله صدور است » مواجه می شوند و هیچ کسی پاسخگوی این همه بلاتکلیفی و سردرگمی آنان نیست.

در بازدید و بررسی های میدانی خبرنگاران ما از کم و کیف این ماجرا در استان ایلام، اغلب متقاضیان اعلام داشته و می دارند که مراحل ثبت نام در پایگاه ها، دفاتر و پیشخوان های پستی به سرعت و سهولت انجام می پذیرد اما متأسفانه عدم صدور به موقع این سند هویتی، مشکلات زیادی برای ما در انجام انواع مراودات و مسافرت ها ایجاد کرده است.

* چرا زیرساخت صدور کارت هوشمند ملی فراهم نیست؟!

یکی از این شهروندان با بیان اینکه اسفندماه سال گذشته برای دریافت کارت هوشمند ملی ثبت نام کرده و متأسفانه تا کنون این سند مهم سجلی را دریافت نداشته ام، می گوید: بنا به گفته کارشناسان و کارکنان ثبت احوال ایلام، صدور این کارت به صورت متمرکز از طریق مرکز صورت می گیرد و به علت حجم بالای متقاضیان در سراسر کشور، مراحل صدور کارت به کندی در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه اگر ثبت احوال نتوانسته است ابتداء زیرساخت ها و تجهیزات لازم را برای این امر مهم؛ تهیه، تأمین و فراهم نماید، چرا فراخوان عمومی داده و دست اغلب مردم را در پوست گردو گذاشته است، اظهار می دارد: واقعاً الان نه راه پس داریم و نه راه پیش، پس از ثبت نام، کارت ملی قبلی را هم از ما گرفته و به امید هوشمندسازی، تمام امیدمان را ازدست داده ایم و کسی پاسخ اقناع کننده ای به ما نمی دهد.

* کماکان در انتظار پیک خوش خبر کارت هوشمند ملی!

یکی دیگر از متقاضیان کارت هوشمند ملی در ایلام با بیان اینکه در اردیبهشت ماه امسال ثبت نام کرده ام و همچنان منتظر پیک خوش خبر کارت هوشمند ملی هستم تا شاید از راه برسد و هوش بی هویتی را از سرمان بپراند، بیان می دارد: به خاطر نداشتن کارت ملی، قید بیشتر مسافرت های تفریحی، تجاری و اقتصادی خود را زده و متأسفانه به همین خاطر، تا کنون بسیار متضرر شده ام.

وی با اشاره به اینکه با توجه به حجم بی شمار متقاضیان، وجوه دریافتی بابت صدور این کارت بسیار بالا و خیره کننده است، می افزاید: مسؤلان ثبت احوال چرا از محل همین درآمد، امکانات و تجهیزات بیشتری فراهم نمی کنند تا مردم بیش از این کلافه، بلاتکلیف، سردرگم، عاصی، ناراحت، ناراضی و نگران نشوند.

* تحویل کارت های هوشمند ملی تا پایان آذر ماه!

مدیرکل ثبت احوال استان ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه یکی از علل تأخیر در صدور کارت هوشمند ملی، محدودیت های مالی و عدم تأمین به موقع اعتبار مورد نیاز برای تکمیل فرآیند صدور کارت هوشمند بوده است، می گوید: یکی دیگر از علل عدم صدور به موقع کارت هوشمند ملی، حجم بالای متقاضیان و ثبت نام کنندگان می باشد.

منوچهر تیموری با اشاره به اینکه در استان ها صرفاً فرایند ثبت نام از متقاضیان کارت هوشمند ملی صورت می گیرد، اظهار می دارد: صدور کارت هوشمند ملی در تهران به صورت متمرکز انجام می گیرد و استان ها غیر از تکمیل مراحل ثبت نام، هیچ نقشی در صدور کارت ها ندارند.

وی با بیان اینکه تا کنون در سطح کشور بیش از 10 میلون نفر برای دریافت کارت هوشمند ملی ثبت نام کرده اند، می افزاید: خوشبختانه با رایزنی ها و تلاش های ارزنده مسؤلان ثبت احوال کشور، موانع فراروی کارت هوشمند ملی، مرتفع شده و روند صدور تسریع یافته است.

مدیرکل ثبت احوال استان ایلام با اشاره به اینکه تمام متقاضیانی که تا پایان شهریور ماه سالجاری ثبت نام کرده اند، تا پایان آذرماه حتماً کارت هوشمند ملی خود را دریافت خواهند کرد، بیان می دارد: تا کنون 99 هزار و 198 نفر در استان ایلام برای کارت هوشمند ملی ثبت نام کرده اند.

منوچهر تیموری با بیان اینکه حدود 80 درصد از ثبت نام کنندگان در استان ایلام، کارت هوشمند ملی خود را دریافت داشته اند، یادآور می شود: کارت هوشمند ملی برای کارت اولی ها، کسانی که تغییرات سجلی دارند، مدارک سجلی شان مفقود شده و یا دارای شرایط صدور المثنی هستند، با اولویت صادر می شود.

وی با اشاره به اینکه همکاران خدوم و تلاشگر ثبت احوال هم اکنون به صورت بی وقفه و سه شیفته در تلاش هستند تا در اسرع وقت، کارت های هوشمند ملی را صادر و به  متقاضیان تحویل نمایند، خاطرنشان می سازد: ضمن پوزش از متقاضیان به خاطر تأخیر در صدور به موقع کارت های هوشمند ملی،  امیدواریم که مکانیزم و شرایطی فراهم شود که متقاضیان در سریع ترین زمان ممکن کارت هوشمند خود را دریافت نمایند

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.