چند سالی است که دیگر در «جشنواره فجر» اثری از آن فجری که در ذهن متبادر می‌شود، نیست؛ گویا متولیان برگزاری از محتوا جدا شده و بیشتر به فرم توجه دارند.

جشنواره هنرهای تجسمی فجر،فجرش کجاست؟!

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری فارس، وقتی که کلمه «فجر» به گوش می‌رسد، متناسب با این عنوان مفاهیم ارزشی نظام جمهوری اسلامی و انقلاب و هویتی مشخص به خاطر می‌آید و پیرو آن در جشنواره هنرهای تجسمی فجر انتظار می‌رود کارهایی از جنس کارهای انقلاب دیده شود.

اما چند سالی است که دیگر در «جشنواره فجر» اثری از آن فجری که در ذهن متبادر می‌شود، نیست؛ گویا متولیان برگزاری از محتوا جدا شده و بیشتر به فرم توجه دارند؛ آن هم فرم‌هایی که نه تنها پیامی از انقلاب به همراه ندارند بلکه آغاز و پایان برخی از این آثار معلوم نیست؛ به نظر می رسد در برپایی جشنواره تجسمی فجر سیاست‌ها مشخص نبوده و روش به کار گرفته شده بیش از حد آزاد است.

فراخوان نهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر هم در حالی اعلام شد که در این فراخوان اشاره‌ای به محتوای آثار ارسالی به دبیرخانه نشده است؛ چرا که در فراخوان می‌خوانیم: «نهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر با هدف معرفی ایده‌های اصیل و آفرینش‌های بدیع و خلاقانه هنری و پژوهشی برگزار می‌شود».

نکته قابل توجه در این فراخوان این است که چرا متولیان برگزاری جشنواره موضوع مشخص تعریف نمی‌کنند تا هنرمند تکلیف خودش را بداند؟ و چرا از اهدافی که برای انقلاب ترسیم شده بود، دور می‌شوند؟ چرا نباید در فراخوان ذکر شود که این ایده‌های اصلی و آفرینش‌های بدیع! به نهضت امام خمینی (ره) و ادامه مسیر انقلاب چه کمکی می‌تواند کند؟

باید از متولیان امر پرسید که چرا باید در جشنواره‌ای که به نام «فجر» برگزار می‌شود، موضوع آزاد است؟ آیا این موضوع آزاد به راستی مفاهیم انقلاب را در بر خواهد داشت یا مانند سال‌های گذشته شاهد خلق آثاری مانند سردیس سمیع‌آذر و طناب‌بازی دختر جوان در حیاط خانه‌شان خواهیم بود؟


یکی از آثار نمایشگاهی هشتمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر


سردیس علیرضا سمیع‌آذر در هشتمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر


یکی از آثار نمایشگاهی هشتمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر


یکی از آثار نمایشگاهی هشتمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر


یکی از آثار نمایشگاهی هشتمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر

اگر نگاهی دغدغه‌مند به آثار هشتمین دوره از جشنواره فجر داشته باشیم، نگاه اسلامی و حتی نگاه بومی و ایرانی بسیار کمرنگ است. باید از مسئولان پرسید که این آثار چه ارتباطی می‌تواند با ارزش‌های اسلامی داشته باشد؟ اصلا چه پیامی را به همراه دارد؟!

امید می‌رود با این نکاتی که بیان شد، متولیان برگزاری نهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر با دقت بیشتر دغدغه‌های انقلاب را دنبال کنند چرا جز این باشد، فقط حیف و میل کردن بیت‌المال است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.