قدس آنلاین -اهواز - زهره کریمی : دکتر بهزاد شریف مخمل‌زاده با اشاره به انجام تحقیقات در حوزه علت‌یابی تنگی نفس پاییزی در اهواز و آثار گرد و غبار بر سلامت اظهار کرد: از سال 91 که علایم مشکلات تنگی‌نفس در هنگام نخستین بارش‌های پاییزی در خوزستان بروز یافت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تعدادی طرح‌های تحقیقاتی در حوزه‌های مختلف در سه رده علوم پایه و علوم بالینی و وضعیت کیفیت هوا آغاز کرد.

55 طرح تحقیقاتی در زمینه مشکلات تنفسی در دانشگاه علوم پزشکی اهواز در حال انجام و یا به اتمام رسیده است

به گزارش قدس آنلاین،  وی افزود: در این تحقیقات همچنین تاثیر گرد و غبار بر عملکرد اندام‌های مختلف بدن، کیفیت بیولوژیکی هوا و همچنین ارتباط کیفیت هوا با ورود بیماری‌ها مورد بررسی قرار گرفت که تاکنون حدود 55 طرح تحقیقاتی در این زمینه یا به پایان رسیده یا در حال انجام و تصویب هستند.

شریف مخمل‌زاده ادامه داد: این پروژه‌ها در رده علوم پایه در سطح سلول، حیوان و بافت در حال انجام است و اثر ریزگردها را در حوزه‌های مختلف از خلط گرفته تا ریه و باروری و ناباروری بررسی می‌کند.

وی گفت: گروه دیگر تحقیقات روی کیفیت هوا در حال انجام است و آلاینده‌های درون هوا اعم از آلاینده‌های شیمیایی و سموم فلزی، توسط دانشکده بهداشت بررسی می‌شوند.

معاون توسعه پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز اظهار کرد: گروه دیگر تحقیقات، مربوط به علوم بالینی بوده و در زمینه بیماری‌های تنفسی، قلبی و عروقی در حال انجام است.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برای تامین بودجه مورد نیاز این طرح‌های تحقیقاتی اولویت قائل شده است و هیچ محدودیتی نیز برای پرداخت بودجه طرح‌های تحقیقاتی وجود ندارد. این تحقیقات توسط متخصصان و اعضای هیات علمی دانشگاه انجام شده و برخی از تحقیقات نیز با همکاری دیگر دانشگاه‌ها انجام شده است.

شریف مخمل‌زاده در پایان با بیان اینکه روند انجام این تحقیقات، فرایند طولانی و زمانبری است، خاطرنشان کرد: این طرح‌های تحقیقاتی در حال انجام بوده و تاکنون در بحث تظاهرات ایمونولوژی و موضوع آلرژی و تنگی نفس کارهای زیادی انجام شده است.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.