قدس آنلاین- تبریز: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: نیازمند گفتمان‌سازی در حوزه فرهنگ هستیم، کسانی که در رشد و توسعه کشور نقش و مسؤولیتی دارند اگر زاویه نگاهشان فرهنگی نباشد، این توسعه تأمین کننده منافع ملی و منطقه‌ای ما نخواهد بود.

نیازمند گفتمان‌سازی در حوزه فرهنگ هستیم

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، محمد محمدپور در نشست تخصصی پایتخت کتاب ایران در چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز با اشاره به اهمیت مقوله فرهنگ، اظهار داشت: تجربیات گذشته ضرورت بیان اهمیت فرهنگ را برای همگان مشخص و بدیهی کرده است.

وی با بیان اینکه تاکنون اقداماتی صورت گرفته که همه منشاء بیرونی داشته است، گفت: برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته در حوزه کشاورزی، صنعت و دیگر بخش‌ها همه بدون نگاه و رویکرد فرهنگی بوده است و از این شیوه نگرش، صدمات بسیار زیادی را مشاهده کرده‌ایم و متاسفانه این غفلت همچنان ادامه داد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خاطرنشان کرد: نیازمند گفتمان‌سازی در حوزه فرهنگ هستیم، کسانی که در رشد و توسعه کشور نقش و مسؤولیتی دارند اگر زاویه نگاهشان فرهنگی نباشد، این توسعه تأمین کننده منافع ملی و منطقه‌ای ما نخواهد بود.

وی با بیان اینکه بدون توجه به مقوله فرهنگ و تاریخچه فرهنگی و داشته‌های فرهنگی، گام نهادن در مسیرهای توسعه آب در هاون کوبیدن است، تصریح کرد: ممکن است به تقلید از دیگران در مقطعی رفاه اجتماعی ایجاد کنیم و رشد در اقتصاد کشور داشتیم باشیم اما این رشد درون‌زا و برون‌گرا نخواهد بود.

محمدپور اقتصاد مقاومتی را مبتنی بر نگاه فرهنگی دانست و ابراز داشت: اگر می‌گویم اقتصاد ما درون‌زا و برون گرا باشد، به دنبال تغییر سبک زندگی هستیم و اگر می‌خواهیم اقتصاد ما مقاوم باشد و در برابر آسیب‌های وارده ضربه نخورد باید این اقتصاد مبتنی بر نگرش فرهنگی باشد.

وی با بیان اینکه نگاه فرهنگی بدون مطالعه و ورود به حریم کتاب و بهره‌گیری از آخرین داشته‌های اندیشه‌ای اتفاق نخواهد افتاد، گفت: با این شاخص مطالعه‌ای که به طور متوسط برای هر نفر داریم ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم توسعه‌ای در جامعه محقق شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان افزود:‌ از هر مسیری که بتوانیم برای رشد شاخص کتابخوانی گام برداریم این قدم مبارک و متضمن حرکت رو به رشد ما خواهد بود، پایتختی کتاب ایران و این روش اشاعه در حقیقت به نتایج خوبی خواهد رسید و نقشی بسزا در بستر توسعه فراهم خواهد آورد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.