قدس آنلاین -خوزستان -زهره کریمی :  استاندار خوزستان گفت:‌ برنامه ۵ ساله ششم توسعه باید محور اشتغال استان قرار بگیرد و در این زمینه اداره‌کل تعاون از دانشگاهیان و کسانی که تحقیقاتی در این زمینه دارند، دعوت کند تا در جلسات تخصصی در جهت ایجاد اشتغال پایدار در استان کمک کنند.

برنامه ششم توسعه باید محور اشتغال استان قرار بگیرد

غلامرضا شریعتی در کارگروه اشتغال که امروز، ۹ آبان ماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: از سال ۹۲ تاکنون ۲۷ جلسه کارگروه اشتغال در استان برگزار شده است و در این زمینه ۱۵۷ مصوبه وجود دارد اما این‌که تاکنون چند مصوبه از این جلسات اجرایی شده است، مشخص نیست.

وی افزود:‌ در گذشته تعهد اشتغال استان ایجاد ۱۰۹ هزار شغل بود که این میزان به ۶۰ هزار نفر کاهش پیدا کرده است و این‌که بر چه اساس این تعهدات کاهش یافته‌اند، مشخص نیست.

شریعتی تصریح کرد:‌ وقتی به مصوبات کارگروه اشتغال استان نگاه می‌کنیم، از یک انسجام فکری و هماهنگی بین‌بخشی برخوردار نیستند و کاملا مشهود است که کار علمی و مطالعاتی انجام نگرفته است.

وی گفت: وضعیت ‌اشتغال و وضعیت بیکاری در استان باید تحلیل شود زیرا در زمینه این‌که اهداف و برنامه‌های اشتغال تا چه اندازه در استان محقق شده است، ‌هیچ برداشتی نداریم.

شریعتی عنوان کرد: اگر برای اشتغال استان نقشه راه داشته باشیم، می‌توانیم بر اساس آن ارزش افزوده‌ای که در استان است و آمایش سرزمین، اعتبارات را توزیع و برنامه‌ریزی کنیم.

وی ادامه داد: اگر سند توسعه اشتغال بر اساس طرح آمایش سرزمین باشد، قطعا احتمال این‌که کار ایجاد شده، مداوم باشد و بتواند در فضای رقابت خود را حفظ کند، بیشتر است. ‌اگر در زمینه ایجاد اشتغال جزیره‌ای، موضعی و بر اساس درخواست‌ها عمل کنیم، نتیجه کاری که ایجاد می‌شود، با ریسک‌ همراه خواهد بود یا ممکن است موفقیت‌آمیز شود یا سرمایه از بین برود.

شریعتی عنوان کرد:‌ باید شاخص‌های عملکردی بازار اشتغال استان تدوین شوند و کار هر کدام از دستگاه‌ها بر اساس این شاخص‌ها ارزیابی شود.

وی گفت: ‌اگر کاری مطالعه‌شده باشد و استان از بابت آن پتانسیل داشته باشد، برای کارشناسان بانکی هم قابل توجیه است و مشکلات بانکی هم کاهش پیدا می‌کند.

استاندار خوزستان با اشاره به این نکته که مقام معظم رهبری با درخواست دولت برای دریافت ۱.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه برای ایجاد اشتغال مناطق روستایی عنوان موافقت کرده است، خاطرنشان کرد: مسئولان استان و تمام دستگاه‌های اجرایی در استان، اداره‌کل روستایی، اداره‌کل کار و تعاون، صندوق کارآفرینی، جهاد کشاورزی باید در این زمینه به طور جدی وارد شوند و برای جذب این اعتبارات برنامه داشته باشند.

شریعتی ادامه داد:‌ مسئولان استان باید طرح و برنامه داشته باشد و در چارچوبی که دولت تدوین کرده است طرح‌های خود را آماده کنند تا زمانی که اعتبارات ابلاغ شد، بتوانند از این منابع اعتباری جذب بیشتری داشته باشند.

وی افزود: ‌دستگاه‌ها لازم است به طور ویژه در این زمینه ورود کنند و وقت بگذارند و با محوریت این مساله، کار را در دستگاه خود پیش ببرند تا بتوانیم سهم استان را جذب کنیم و در زمینه اشتغال جوانان گام برداریم.

شریعتی با اشاره به این‌که نیروی تخصصی بومی در استان به وفور یافت می‌شود، عنوان کرد:‌ سیاست‌های جذب نیرو باید بر این اساس باشد تا نیروهای بومی در استان بکار گرفته شود و تاکید ما بر استخدام نیروهای بومی است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.