وزیر کشور در سنندج با اشاره به اینکه هنوز در حوزه اشتغالزایی و تولید دچار عقب‌افتادگی شدید هستیم، گفت: تقریباً در همه روستاهای کشور سطح دسترسی به آموزش و بهداشت بالاست اما آنچه هنوز جبران نشده مسائل اشتغالزایی و تولید است.

در حوزه اشتغالزایی و تولید دچار عقب‌افتادگی شدید هستیم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، عبدالرضا رحمانی‌فضلی پیش‌از ظهر امروز در نشست با شوراهای اسلامی روستاها و دهیاران استان کردستان که با حضور مسئولان استان، استاندار و شوراهای اسلامی در مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج برگزار شد، اظهار داشت: شوراهای اسلامی روستاها و دهیاران نقش مهم و اساسی در سطح روستاها ایفا می‌کنند.

وی گفت: شوراهای اسلامی روستاها و دهیاران هر دو در حوزه مدیریتی خود، حوزه مردمی هستند و بخش دولتی نیستند و آنها فعال و پویا و هم کم‌ادعا و هم مسلط بر امور روستایی هستند.

دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها سرمایه‌های مدیریتی نظام جمهوری اسلامی هستند

وزیر کشور تصریح کرد: یکی از سرمایه‌های مدیریتی در نظام جمهوری اسلامی ایران، اعضای شوراهای‌ اسلامی و دهیاران هستند و طبیعی است که باید توجه ویژه‌ای به آنها صورت گیرد.

وی گفت: وزارت کشور در حوزه دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها کارهایی در طول سه سال اخیر انجام داده تا بتوانیم ضعف‌هایی که در قانون شوراها در این حوزه وجود دارد را جبران کنیم.

قانون اصلاح دهیاران در دولت مطرح است

رحمانی‌فضلی به مطرح شدن و پیگیری قانون اصلاح دهیاران در دولت اشاره کرد و افزود: اکنون این قانون در دولت مطرح است که امیدواریم همزمان با قانون شوراها به صحن مجلس شورای اسلامی برود و در جهت تقویت مدیریتی روستاها به تصویب برسد.

وی اظهار کرد: سرمایه اصلی توسعه روستایی اعضای شوراهای اسلامی است اگر چه مدل‌های مختلفی در دنیا وجود دارد اما این الگوها در چارچوب حوزه و موقعیت جغرافیایی نظریات مختلفی مطرح شده که همه آنها دارای نقطه اشتراکی هستند و آن هم توسعه روستایی است.

وزیر کشور خاطر نشان کرد: مدار حرکت و توسعه، انسان‌های توسعه یافته و دارای انگیزه است و انسانهایی‌ که دارای تفکر و مطالبه‌گری آنها توسعه باشد و انگیزه و اراده خود را برای این تفکرات داشته باشند در مسیر توسعه گام بر می‌دارند.

وی گفت: مدل‌های توسعه‌ایی که از بیرون تزریق می‌شوند نمی‌توانند در امر توسعه اثر بخشی داشته باشند و توسعه باید برون‌زایی داشته باشد.

رسیدگی به روستاها منجر به توسعه و کاهش آسیب‌ها می‌شود

وزیر کشور تصریح کرد: کشور ما از نظر امکانات طبیعی و موقعیت جغرافیایی و هم از نظر نیروی انسانی قوی هستیم و باید تلاش کنیم که توسعه روستاها محقق شوند و ما اگر به روستاها رسیدگی نکنیم باید هزینه‌های چندین برابری برای آسیب‌های اجتماعی و فشارهای جمعیتی که به شهرها اکنون شاهد آن هستیم مواجه شویم.

وی به روند رو به رشد جمعیت شهری و سرازیری روستائیان به شهرها اشاره کرد و گفت: مهاجرت روستائیان و فاشرهای جمعیتی در شهرهای بزرگ و خلاهای ظرفیتی که در روستاها اگر مورد بهره‌برداری قرار نگیرد موجب شکاف طبقاتی، فقر اقتصادی در شهرها می‌شود و هر کاری هم بکینم جبران‌پذیر نیست.

رحمانی‌فضلی افزود: هم از منظر انسانی و اعتقادی و هم از منظر قانونی و اقتصادی و اجتماعی و امنیتی باید به روستاها توجه ویژه‌ای داشته باشیم و اگر توازن و توزیع جمعیت بر اساس موقعیت جغرافیایی نباشد امنیت پایدار مرزها هم ایجاد نمی‌شود چرا که اگر روستاهای مرزی کشور خالی از سکنه شوند امنیت پایدار مرزها هم کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه هنوز در حوزه اشتغالزایی و تولید دچار عقب‌افتادگی شدید هستیم، اظهار کرد: تقریباً در همه روستاهای کشور سطح دسترسی به آموزش و بهداشت بالاست اما آنچه هنوز جبران نشده مسائل اشتغالزایی و تولید است و فاصله زیادی با نقطه مطلوب هنوز وجود دارد.

معظم رهبری به محرومیت‌زدایی و رفع نابرابری‌ها در کشور تاکید دارند

وزیر کشور با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در مراحل مختلف به محرومیت‌زدایی و رفع نابرابری‌ها در کشور و اعمال سیستم قانون‌گذاری مبتنی بر مردم تاکید داشتند، خاطر نشان کرد: نظام قانون‌گذاری باید به مسایل روستایی توجه بیشتری داشته باشد اما ما در حوزه اشتغال و تولید در روستاها هنوز با عقب افتادگی مواجه هستیم.

وی گفت: مسایل مربوط به اشتغال و تولید در سطح روستاهای کشور به دلایل مختلف از جمله مسایل نظام برنامه‌ریزی، نظام بودجه‌ریزی، سیاست‌های پولی بانکی، سیاست‌های اداری و عقب‌افتادگی تاریخی برمی‌گردد و اگر در مناطق روستایی انگیزه لازم با رویکرد مناسب ایجاد کنیم می‌توانیم بر همه اینها اصولی برخورد کنیم.

وزیر کشور گفت: در روستاهایی که 100 درصد اشتغال در قالب شرکت‌های تعاونی ایجاد شده به دلیل همان انگیزه، انسجام و وحدت و اراده توانستند موفق باشند و این افراد معمولا افراد ممتاز و شاخص و جلودار در امر توسعه هستند.

کردستان حق دارد در سرلوحه پیشرفت‌ها قرار گیرد

وی گفت: استان کردستان از نظر بنده و دولت یک منطقه خوب و استراتژیکی است و باید در سرلوحه پیشرفت‌ها قرار گیرد اما به دلایلی که در قبل و بعد از انقلاب در این منطقه جریاناتی وجود داشته که موجب عقب ماندگی آن در برخی زمینه‌ها شده است گرچه همین مشکلات عدم توسعه یافتگی را همچنان در استان‌های سیستان و بلوچستان، ایلام، کرمانشاه و لرستان داریم اما باید توجه ویژه‌ای به این استان مرزی شود.

رحمانی‌فضلی به تاکید مقام معظم رهبری به اقتصاد مقاومتی و آسیب‌ها اشاره کرد و افزود: رهبر معظم انقلاب بارها تاکید کردند که ما باید توان روستاها را تقویت کنیم تا منجر به کاهش آسیب‌های اجتماعی شویم و شما باید کاری در روستاها کنید که مهاجرت معکوس صورت گیرد.

وی اظهار کرد: اگر ما در روستاها سرمایه‌گذاری کنیم می‌توانیم این امر و تاکید مقام معظم رهبری را در روستاها تحقق بخشیم و دولت با توجه‌ای که برای سه استان کشور دارد الگویی تحت عنوان وزیر معین انتخاب کرده که در قالب برنامه ملی در سطح روستاها پروژه‌هایی را تعریف کند.

مشارکت مردم اصلی‌ترین مسئله در اقتصاد مقاومتی است

وزیر کشور با بیان اینکه مشارکت مردم اصلی‌ترین مسئله در اقتصاد مقاومتی است، خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم که اقتصاد مقاومتی با محوریت مشارکت واقعی مردم ایجاد شود و باید کاری کنیم تا در بین مردح روحیه نشاط و امید را زنده‌تر کرد.

وی افزود: باید تلاش کرد تا امنیت، وحدت و انسجام و ایجاد انگیزه و تلاش در کردستان جهش پیدا کند و عدالت محوری اساس و مبنای همه استان‌های کشور قرار گیرد.

وزیر کشور گفت: ما اکنون از بی‌عدالتی استان‌ها رنج می‌بریم و باید اقتصاد مقاومتی در همه استان‌های کشور به یک توازن و با محوریت عدالت محوری مورد توجه قرار گیرد.

حدوداً  600 نفر در پتروشیمی کردستان حضور دارند

وی با اشاره به بازدید از پتروشیمی کردستان و ذکر این امر که تعداد کارکنان شرکت پتروشیمی کردستان حدوداً 600 نفر است، گفت : مدیران شرکت عنوان کردند که بیش از 90 درصد کارکنان اهل کردستان هستند.

وزیر کشور با اشاره به گزارش ارائه شده به وی در خصوص تخصیص تسهیلات در کردستان تصریح کرد: رتبه تخصیص تسهیلات در کردستان پایین است و این برای ما جای سؤال بود و بنا شد موضوع پیگیری شود که استاندار کردستان عنوان کرد اینجا تقاضا برای سرمایه‌گذاری پایین است.

وی گفت: پروژه پتروشیمی در کنار شهرک صنعتی دیده شده و برای صنایع پایین دستی می‌تواند برای 5 هزار نفر اشتغال ایجاد کند به شرطی که سرمایه‌گذاران کردستانی وارد حوزه سرمایه‌گذاری شوند و ما هم در حوزه تسهیلات کمک می‌کنیم.

رحمانی‌فضلی افزود: کردستان سرزمین حماسه، شکوه، مجد، عظمت و تلاش است و باید مردم را به «تاخت و تاز» و «شکستن حصارها»، «تقویت مشارکت»، «تزریق امید» و «ایجاد تلاش» دعوت کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.