۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۵
کد خبر: 471848

افزایش تعداد وکلای ملت قانونی است که حدود 20 سال بر زمین مانده و اجرا نشده است.

قانونی که 20 سال است در خانه ملت اجرا نشده

به گزارش قدس آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، افزایش تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی یکی از دغدغه‌هایی است که طی 20 سال گذشته در مجلس مطرح است اما هنوز به نتیجه‌ای رسیده است. بارها طرح و لوایحی در این رابطه به خانه ملت ارائه شده که تنها برخی از آن‌ها تصویب شده است. 

*قانونی برای افزایش نمایندگان مجلس  

براساس ماده 64 قانون اساسی کشور تعداد نمایندگان مجلس باید افزایش پیدا کند که این اصل در همه پرسی سال 68 اصلاح شد. تعداد نمایندگان‏ پیش از اصلاح‏ 270 نفر ذکر شده بود اما از آن تاریخ به بعد هر ده‏ سال‏، با در نظر گرفتن‏ عوامل‏ انسانی‏، سیاسی‏، جغرافیایی‏ و نظایر آنها می‌توانست حداکثر بیست‏ نفر به تعداد وکلای ملت افزوده شود.

دولت اصلاحات در پاییز سال 78، لایحه‌ای را برای افزایش تعداد نمایندگان از 270 به 290 نفر به دور پنجم مجلس ارائه کرد که تصویب آن در آذر ماه سال 78 پایه‌ای شد برای برگزاری انتخابات مجالس ششم، هفتم و هشتم با مبنای حضور 290 نفر از نمایندگان مجلس، اما در ادامه دولت احمدی‌نژاد که باید لایحه مشابهی را برای افزایش تعداد نمایندگان از 290 به 310 نفر در سال 88 به مجلس ارایه می‌کرد با تاخیری دو ساله، این لایحه را عازم بهارستان کرد.

مجلسیان با لایحه اصلاح جداول حوزه‌های انتخابیه مجلس و افزایش تعداد نمایندگان با این عقیده که کار کارشناسی بر روی آن انجام نشده و عدالت در تقسیم حوزه‌های انتخابیه و تعداد نمایندگانی که قرار است در آنها افزایش یابد رعایت نشد، مخالفت کردند به همین دلیل تعداد نمایندگان در دور دهم نیز افزایش نیافت.

حال حدود 20 سال از آخرین اجرای اصل 46 قانون اساسی می‌گذرد و به اذعان نمایندگانی همچون محمدحسین فرهنگی باید 40 نفر به تعداد وکلای ملت تاکنون افزوده می‌شد. 

این نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، از تدوین نهایی طرح افزایش تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: با توجه به اینکه طرح افزایش 20 نفری نمایندگان طی هر ده سال مورد مخالفت گروه‌هایی از نمایندگان قرار داشت، در این طرح جدید نظرات مجامع استانی هم گرفته شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: البته در مواردی از این طرح مجامع به جمع‌بندی نرسیدند که با در نظر گرفتن تعداد آنها در حوزه‌های انتخابیه‌شان قرار شد در کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور به جمع‌بندی نهایی برسیم.

فرهنگی همچنین با اشاره به افزایش تعداد حوزه‌های انتخابیه بالتبع تعداد نمایندگان نیز بیان داشت: حوزه‌های انتخابیه به صورت موردی حتما بررسی می‌شوند البته در مورد تهران تصمیمی برای افزایش تعداد وکلای ملت نداریم.


*کمیسیون شوراها در انتظار اقدام هیئت رئیسه

"محمدجواد کولیوند" رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشو نیز اکنون از ارائه طرح افزایش تعداد نمایندگان مجلس خبر می‌دهد.

وی در در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار می‌کند: اکنون منتظریم هیئت رئیسه بعد از انجام اقدامات مربوطه این طرح را به کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور ارائه کند تا آن را در دستور کار قرار دهیم.

کولیوند همچنین تاکید کرد: بحث حوزه‌ها و افزایش تعداد نمایندگان در این طرح مطرح است و تقریبا 80 درصد منطبق با لایحه دولت است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.