قدس آنلاین/ محمد رضایی: فقر و سوء تغذیه در مناطق محروم بیداد می‌کند و گویا جمعیت حاشیه شهرها و روستاهای کوچک فراموش شده‌اند. محققان، تغذیه نادرست و نبود مواد غذایی کافی را جزو مهم‌ترین عوامل مؤثر در بروز بیماری‌های جسمی، روحی و روانی افراد، آسیب‌های اجتماعی و در پی آن کاهش بهره وری می‌دانند. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی چندی پیش گفت در جامعه‌ما فقر روز به روز بیشتر می‌شود زیرا معمولاً در مقطع کنونی، مجالی برای شنیدن صدای فقرا نیست، اما بنا داریم پوشش 11 میلیون نفر برای رفع «فقرغذایی» در سال96 را عملیاتی کنیم.

فقر غذایی، آینده کودکان را تهدید می‌کند

فقر در سایه اختلاس‌های میلیاردی

دکتر حمیدرضا بهشتیان، فوق تخصص تغذیه و رژیم غذایی در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: اختلاس‌های میلیاردی نباید باعث شود، مسؤولان چشمشان را به روی واقعیت‌های تلخ مناطق محروم، حاشیه شهرها و نیز روستاهای دورافتاده ببندند زیرا هم اکنون به دلیل فقر غذایی مشکلات کودکانی که صبحانه و غذای گرم ندارند و منتظر واریز یارانه هستند در حال افزایش است.

وی با اشاره به آمار ارایه شده فقر غذایی از سوی وزیر کار، می‌افزاید: این آمار نسبی است و فقر غذایی در جامعه ایرانی همچنان وجود دارد، به همین دلیل ما در سال‌های گذشته، شاهد کاهش کیفیت زندگی در میان مردم مناطق محروم بوده‌ایم و کودکان در این مناطق دچار فقر غذایی جدی هستند.

زنان فقیرترند

محسن ولیئی با بیان اینکه از تعداد ۷۰ هزار خانوار مددجوی مورد حمایت کمیته امداد در استان تهران ۵۹ هزار و ۲۴۴ خانوار دارای سرپرست زن است ، می‌افزاید: این تعداد نسبت به دوره مشابه سال قبل ۹ درصد افزایش داشته و بیشترافراد دچار فقر غذایی در کشور را زنان محروم تشکیل می‌دهند.

دکتر محمدرضا شهبانی، مدیر عامل سمن مادر بهشتی، در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: در میان خانم‌های سرپرست خانوار زنان زیادی داریم که با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته‌اند و از دریافت حداقل‌های موادغذایی به نفع خانواده و کودکان در حال رشدشان چشمپوشی می‌کنند، ولی متأسفانه دولت برای رفع فقر غذایی آن‌ها هیچ طرح و برنامه‌ای ندارد.

وی می‌افزاید: باید در اولویت اول، همه اعضای خانواده بهزیستی، کمیته امداد، حاشیه نشینان و روستاییانی که امکان اداره زندگی خود را ندارند و به حذف مواد غذایی دست زده اند، شناسایی شوند و به آنان سبدغذایی تحویل شود و در مراحل بعدی اصلاح سبک زندگی آنان در دستور کار قرار گیرد.

آسیب‌های اجتماعی زاییده فقرغذایی

او با اشاره به آسیب‌های جسمانی و روانی فقر غذایی برای زنان محروم خاطرنشان می‌کند: زنان نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند و نبض حیات خانواده به شمارمی روند، اما به دلیل نبود حمایت از این افراد در زمان بارداری، زایمان و شیردهی، کودکان ضعف مفرط غذایی و معلولیت را از مادرانشان به ارث می‌برند و اگر زودتر دست به کار نشویم، باید منتظر آسیب‌های اجتماعی بیشتر و زیانبارتری برای کل جامعه باشیم.

به اعتقاد دکتر شهبانی، فقر مواد غذایی کافی باعث فقر حرکتی در زنان می‌شود که با بالا رفتن سن، موجب چاقی، یائسگی می‌شود و در نهایت روی عملکرد کلیه، قلب و دستگاه گوارش آنان اثر می‌گذارد و مشکلاتی از قبیل پوکی استخوان، اختلالات قلبی – عروقی و کاهش حجم تنفسی را در پی دارد.

فقر غذایی مادران و مرگ نوزادان

دکتر شیما فلاح پور، کارشناس تغذیه و امور تربیت بدنی و عضو انجمن مادر و کودک دانشگاه آزاد نیز می‌گوید: فقر غذایی و آسیب پذیری جسمی مادر موجب تولد نوزادان کم وزنی می‌شود که معمولاً زندگی کوتاه و پررنجی دارند، ولی با برنامه غذایی و مراقبت‌های لازم از مادران در دوران بارداری، زایمان و پس از آن، مرگ نوزادان از ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش می‌یابد.

این متخصص تغذیه با اشاره به آمارهای یونیسف در سال گذشته، تأکید می‌کند: در جهان سالانه 500هزار زن به علت عوارض بارداری و زایمان جان خود را از دست می‌دهند. به عبارتی در هر دقیقه یک مادر می‌میرد که بیشتر این مرگ و میرها به کشورهای در حال توسعه اختصاص دارد.

فقر غذایی نداریم!

دکتر دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو در همایش روز جهانی غذا گفته است که در حال حاضر نگرانی کشورمان در حوزه غذا از بابت فقر غذایی نیستیم، بلکه با مشکل افزایش کالری روبه‌رو هستیم، به طوری که 50 درصد جمعیت کشور روزانه بیشتر از مقدار مورد نیاز، کالری مصرف می‌کنند و کمتر از چهار درصد مردم فقر غذایی دارند.

وی تأکید کرده است که امید به زندگی در کشور 73 سال است و می‌توان میانگین عمر را با بهبود تغذیه به 83 سال افزایش داد، اما اکنون شکر، روغن و نمک که در ایجاد بیماری‌ها نقش دارند، در کشور ما بیش از میزان مورد نیاز و بالاتر از حد استاندارد مصرف می‌شوند.

البته اینکه تنها چهار درصد از مردم در کشور ما دچار فقر غذایی هستند نیز خود آماری است که با واقعیت‌های میدانی جامعه همخوانی ندارد و باید مورد بررسی قرار گیرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.