قدس آنلاین - یاسمین مشرف: زندگی را در جایی تصور کنید که ترافیک های طولانی در آن به دست فراموشی سپرده شده اند؛ جایی که آمبولانس ها، پیش از آنکه کسی اورژانس را شماره گیری کند به سمت محل حادثه به حرکت درمی آیند و جایی که زیرساخت های مهم شهری در اوج کارایی عمل می کنند.

این شهر یوتوپیایی، شاید درحال حاضر وجود نداشته باشد اما فناوری اینترنت اشیا در آینده ای نه چندان دور وجود چنین شهری را ممکن می سازد. با اتصال جنبه های گوناگون چشم اندازهای شهری به اینترنت، مدیران محلی به مجموعه بی شماری از اطلاعات دسترسی پیدا می کنند که می تواند آن ها را در ارایه خدمات بهتر به شهروندان کمک کند. این شهرهای هوشمند، نه تنها وعده بهتر شدن زندگی ساکنان خود را می دهند بلکه فرصت های سودآور بالقوه ای را نیز برای بسیاری از مشاغل ایجادمی کنند.

بخشی از انقلاب گسترده اینترنت اشیا

هرچند مفهوم «شهر هوشمند» اکنون مدتی است که وجوددارد، اما اینترنت اشیا سرانجام در حال تبدیل کردن این مفهوم به واقعیت است. انتظارمی رود ابزارهای اینترنت اشیا طیف گسترده ای از صنایع، از کارخانه ها گرفته تا بهداشت عمومی را متحول کنند. بنابراین جای تعجب نیست که برنامه ریزان شهری، مدیران حمل و نقل و طراحان زیرساخت های شهری درحال کار در این زمینه باشند. درحقیقت، طبق پیش بینی شرکت تحقیقاتی گارتنر در شهرهای هوشمند سال 2016، تقریبا 6/1 میلیارد شیء متصل به اینترنت مورد استفاده قرار می گیرند، رقمی که در مقایسه با سال 2015 نشان دهنده رشدی 39 درصدی است.

«بتینا تراتز رایان» معاون تحقیقاتی شرکت گارتنر در این باره می گوید ساختمان های تجاری هوشمند، بالاترین نرخ استفاده از اینترنت اشیا را تا سال 2017 خواهند داشت. پس از ساختمان های تجاری، خانه های هوشمند هستند که با حدود 1 میلیارد شیئ متصل به اینترنت در سال 2018 در رتبه بعدی قرار می گیرند.

هرچند شاید کاربران، درحال حاضر زیاد آماده پذیرش ابزارهایی- غیر از تلویزیون ها و ترموستات ها - که متصل به اینترنت هستند، در خانه خود نباشند، اما شهرهای هوشمند در این بین، به نمایش مزایای بالقوه اینترنت اشیا کمک می کنند؛ و هرچند چراغ قرمزها و فضاهای پارک خودرو متصل به اینترنت، ممکن است بسیار آینده گرایانه به نظر برسند، اما بسیاری از شرکت های آینده نگر، روز به روز در بازار شهرهای هوشمند قدرت و محبوبیت بیشتری کسب می کنند.

نمونه های کنونی شهرهای هوشمند

شهرهای هوشمند می توانند فرصت های بالقوه چشمگیری برای بسیاری از مشاغل فراهم کنند. شرکت ها می توانند قراردادهای  بزرگ زیادی را برای ارایه  خدمات اینترنت اشیا در شهرها منعقد کرده و نیز با فروش اطلاعاتی که گردآوری می کنند-  اطلاعاتی که اجازه ارایه آن ها را دارند- درآمد خوبی کسب کنند.

داده های اینترنت اشیا برخلاف خود اشیایی که متصل به اینترنت هستند، مهم ترین عامل متحول کننده بازار شهرهای هوشمند به شمار می آیند و در واقع این داده ها هستند که شهرها را قادر می سازند خدمات کارامدتر و هدفمندتری ارایه کنند. شهرهای زیر نمونه هایی از شهرهایی هستند که هم اکنون از مزایای فناوری اینترنت اشیا استفاده می کنند:

بارسلونا: این شهر اسپانیا به سرعت فناوری اینترنت اشیا را در چراغ قرمزها به کار گرفت. بسیاری دیگر از حسگرها نیز به بخش معمولی چشم اندازهای شهری مثل سیستم آبیاری پارک ها و بخش برنامه ریزی مسیرهای اتوبوس تبدیل شده اند. بارسلونا همچنین به تازگی اعلام کرده است از اینترنت اشیا برای کاهش هزینه های ارایه خدمات تازه استفاده خواهد کرد.

آمستردام: استارت شهر هوشمند درسال 2009 در این شهر زده شد و تاکنون تقریباً 100 پروژه اتصال به اینترنت توسط مشاغل، دولت و شهروندان این شهر ایجاد شده است. پروژه هایی مثل سامانه قابل تنظیم روشنایی خیابان، سامانه مدیریت ترافیک متصل به اینترنت که می تواند تراکم ترافیک را کاهش دهد از جمله این پروژه ها هستند.

میلتون کینز: شهر میلتون کینز انگلیس هرچند نسبت به بارسلونا و آمستردام کمتر در سطح جهانی به عنوان یک شهر هوشمند شناخته شده است، اما تلاش می کند نام خود را در میان پیشگامان شهرهای هوشمند به ثبت برساند. در پروژه MK: Smart این شهر، تلاش شده است از داده های مصرف آب و انرژی، داده های حمل و نقل، داده های ماهواره ای، داده های اجتماعی و اقتصادی و منابع جمعیتی در راستای رشد اقتصادی استفاده شود. این پروژه همچنین اهداف توسعه پایدار مثل کاهش تولید دی اکسید کربن را دنبال می کند.

اینها نمونه هایی از شهرهای هوشمند جهان هستند. دولت هند نیز اعلام کرده است قصد دارد بیش از 100 شهر هوشمند در این کشور ایجاد کند. درواقع مزایایی که ایجاد شهرهای هوشمند برای مردم و اقتصاد کشورها فراهم می کند، دولت ها را علاقه مند به ایجاد این شهرها کرده است.

جیسون هارت از شرکت هلندی گمالتو می گوید:فناوری به کاررفته در شهرهای هوشمند، می توانند به شکل بالقوه زندگی ما را بهتر بسازند. ما شاهد فناوری های تازه در زمینه نحوه پرداخت حقوق ها و بهداشت عمومی بوده ایم که می توانند در وقت صرفه جویی کرده و کارایی بیشتری را به مشاغل و به طور کلی به شهرهای ما بدهند. وی می افزاید: شهرهای هوشمند از این ظرفیت بالقوه برخوردار هستند که زمینه دسترسی به خدمات دولتی از بهداشت عمومی و تحصیلات گرفته تا حمل و نقل و گردشگری هوشمند را  با لمس یک دکمه فراهم کنند.

منبع: betanews.com

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.