قدس آنلاین- بجنورد- کبری علی آبادی: مدیرپایگاه بلقیس گفت: امسال کاوش باستان شناسی در این پایگاه انجام نشد.

امسال کاوشی در پایگاه بلقیس انجام نشد/میزان اعتبارات ملی برای شهر تاریخی بلقیس هنوز مشخص نشده است

علیرضا نجفی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین از بجنورد، اظهار داشت: هرساله کاوش های باستان شناسی در فصل بهار و یا تابستان در این مجموعه انجام می شداما امسال به علت مشکلات اعتباری کاوشی در این شهر تاریخی انجام نشد.

وی گفت: امید می رود با تزریق به موقع اعتبارات سال ۹۵، انجام کاوش ها در بهار ۹۶ محقق شود.

مدیر پایگاه بلقیس گفت: امسال برای رسیدگی و ساماندهی پایگاه تاریخی بلقیس ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار استانی اختصاص یافته است.

وی افزود: ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار از این میزان، برای اجرای طرح های کاوش های باستان شناسی، مطالعه و مرمت ارگ اختصاص یافته است و ۱۰۰ میلیون تومان نیز برای اجرای زیرساخت های گردشگری و راه دسترسی هزینه می شود.

وی با بیان اینکه تا کنون ۱۵ میلیون تومان اعتبار از این میزان تخصیص پیدا کرده است افزود: میزان اعتبارات ملی برای شهر تاریخی بلقیس هنوز مشخص نشده است اما با تزریق این میزان اعتبار استانی، کار ساخت خشت های گلی برای مرمت این بنای تاریخی آغاز می شود.

نجفی با اشاره به پیگیری برای اجرای پروژه راه دسترسی به پایگاه بلقیس گفت: این مسیر اکنون خاکی است و اجرای این پروژه راه سازی به طول یک و نیم کیلومتر به ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز دارد اما اعتبار مناسب و قابل توجهی در این زمینه اختصاص نیافته و تزریق نشده است.

مدیرپایگاه بلقیس اظهار داشت: برای رونق گردشگری در این پایگاه تاریخی، طرح زیرساخت گردشگری و ساماندهی شهر تاریخی بلقیس آماده شده است که اجرای بخش های مختلف آن ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز دارد.

وی افزود: در این طرح ساختمان اداری، ساختمان پژوهشگاه دیده شده است.

نجفی درباره اعتبارات سفر رهبر معظم انقلاب به استان برای ارگ تاریخی بلقیس گفت: در سفر معظم له، با تزریق چهار میلیارد تومان اعتبار به دومین شهر گلی کشور یعنی شهر تاریخی بلقیس موافقت شد اما این موافقت صورت جلسه نشد و به همین لحاظ جزو مصوبات به شمار نیامد و به دیگر سخن این اعتبار و این توافق از دست رفته است.

وی خاطرنشان کرد: شهر تاریخی بلقیس یک مجموعه ۲۰۰ هکتاری استکه هم آثار معماری مشهود آن نیازمند مرمت و تعمیر است و آثار غیر مشهود آن نیاز به کاوش های باستان شناسی دارد.

انتهای خبر/.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.