پیروزی ترامپ و همچنین توافق اوپک برای کاهش تولید نفت شرکت‌های نفت شیل آمریکا را مجدداً فعال کرده است سازمان مدیریت انرژی آمریکا می‌گوید:تولید نفت شیل امسال 13 درصد کاهش می‌یابد و این کاهش در سال 2017 نیز ادامه خواهد یافت.

توافق اوپک و پیروزی ترامپ شرکت‌های نفتی شیل آمریکا را دوباره راه انداخت

به گزارشفارس به نقل از رویترز، شرکت‌های نفت شیل آمریکا دوباره جمع‌آوری پول، دکل‌ها و کارگران خود را آغاز کرده اند.

این شرکت‌ها پس از پیروزی ترامپ و همچنین توافق اوپک برای کاهش عرضه نفت به بازارهای جهانی چشم‌انداز نسبتاً روشنی را پیش‌روی خود می‌بینند.

این شرکت ها طی دو سال گذشته به دلیل کاهش شدید قیمت نفت در بازار جهانی بالاجبار خود را به فناوری‌های جدید مجهز کرده و به همین ترتیب هزینه تولید نفت شیل را کاهش داده‌اند.

تا پیش از این هزینه تولید هر بشکه نفت شیل ۲ تا ۳ برابر هزینه تولید نفت متعارف بود.

به گفته رایان لنس، مدیر شرکت کاناکوفیلیپس، بزرگترین شرکت خصوصی نفتی آمریکا، چشم‌انداز روشنی پیش‌روی شرکت‌های نفتی نمایان شده است.

وی تصریح کرد: ما هم اکنون در حال بازگرداندن سرمایه خود به کار هستیم اما همچنان با احتیاط عمل می‌کنیم. 

توافق صورت گرفته بین اعضای اوپک به گونه‌ای است که باید در نشست هفته‌های آینده در وین اتریش نهایی  و سهم هر کشور از کاهش تولید نفت مشخص شود اما نکته قابل توجه در این توافق این است که عربستان به عنوان بزرگترین کشور نفتی جهان که عضو اوپک است از آمادگی کامل خود برای اجرای این توافق خبر داده است. 

در روز ۲۸ سپتامبر کشورهای عضو اوپک در حاشیه نشست مجمع جهانی انرژی در الجزایر توافق کرده‌اند تا مجموع تولید نفت خود را از ۳۳.۲ میلیون بشکه در روز به ۳۲.۵ میلیون بشکه کاهش دهند. 

بنا به اعلام مؤسسه ناوپورت از زمان این توافق اولیه تعداد دکل‌های نفتی آمریکا ۶ درصد افزایش یافته است.

از سوی دیگر پیروزی ترامپ چشم‌اندازها نسبت به توسعه صنعت نفت آمریکا را روشن‌تر کرده است چرا که وی همواره مدافع توسعه این صنعت بوده و از برنامه خود برای کنار گذاشتن موانع قانونی توسعه‌ی نفت ‌آمریکا سخن گفته است.

شرکت‌های اکسیدنتال پترولیوم، شورون، پایونیرنچرال و کونوکوفیلیپس از جمله شرکت‌های بزرگ نفتی آمریکا هستند که برای توسعه فعالیت خود دورخیز کرده‌اند.

به گفته تامی‌نوسز، مدیرعامل شرکت نفتی اواسیس، اقدامات این شرکت‌ها برای افزایش فعالیت‌های خود نشان‌دهنده افزایش اعتماد این شرکت‌ها به بازار علیرغم پایین بودن قیمت نفت است.

وی تأکید کرد: ما هم اکنون احساس می‌کنیم که می‌توانیم با قیمت نفت ۴۰ دلار در هر بشکه فعالیت کنیم و در صورت افزایش قیمت به ۴۵ تا ۵۰ دلار رشد کنیم.

شرکت EOG با اشاره به توسعه فناوری و دیگر پیشرفت‌های خود، چشم‌انداز رشد این شرکت را افزایش داده و انتظار دارد تا پایان سال ۲۰۲۰ به طور متوسط در صورت تثبیت قیمت نفت ۵۰ دلار در هر بشکه سالانه ۱۵ تا ۲۵ درصد تولید نفت خود را افزایش دهد.

مدیرعامل این شرکت تأکید کرد: پس از دو سال نزول هم اکنون ما آماده بازگشت به روند افزایشی تولید نفت هستیم.

بنا به اعلام سازمان مدیریت انرژی آمریکا بر اساس پیش‌بینی‌ها تولید نفت شیل آمریکا طی سال جاری ۱۳ درصد نسبت به سال ۲۰۱۵ کاهش خواهد داشت و این کاهش در سال ۲۰۱۷ نیز ادامه خواهد یافت اما در سال ۲۰۱۸ تولید نفت شیل این کشور ۱۱ درصد افزایش می‌یابد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.