شهرکرد-مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری از کاهش بیماری تب مالت نسبت به سال گذشته خبر داد.

بیماری تب مالت در چهار محال و بختیاری کاهش یافت

به گزارش قدس آنلاین، عبدالمحمد نجاتی صبح امروز گفت: بیماری تب مالت یا بروسلوز یکی از مهمترین بیماری های مشترک بین انسان و دام است چرا که تعداد زیادی از حیوانات وحشی و اهلی را درگیر می نماید و همواره از دو بعد اقتصادی و بهداشتی مورد توجه بوده است.

وی افزود: تب مالت در دام ها نشانه ظاهری چندانی ندارد و مهمترین نشانه آن در دام های ماده سقط جنین و در دام های نر تورم بیضه است.

وی افزود: دفع ترشحات آلوده رحمی باعث آلودگی محیط، مزارع و مراتع می شود که موجبات آلودگی سایر حیوانات و انسان را بوجود می آورد، همچنین عامل بیماری از طریق شیر و محصولات لبنی ( کره، پنیر ) یا محصولات گوشتی و حتی زخم و خراش پوست به انسان منتقل می شود.

وی تصریح کرد: این باکتری در محیط خاک و در دمای معمولی، ۴۰ روز، در مدفوع و کف اصطبل در دمای سرد تا ۱۲۰ روز و در ترشحات رحمی تا ۲۰۰ روز زنده می ماند.

نجاتی اظهار داشت: بنا به اعلام معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان این بیماری در انسان در شهریور و مهرماه سال گذشته نسبت به امسال کاهش محسوسی داشته است این در حالی است که در شهریور سال گذشته، ۲۶ مورد ابتلاء به بیماری تب مالت به مراکز درمانی مراجعه نمودند در صورتی که در شهریور امسال موارد ابتلاء به ۱۱ مورد کاهش یافته است. همچنین در مهرماه سال گذشته نسبت به امسال نیز موارد ابتلاء از ۲۰ مورد به ۴ مورد کاهش یافته است.

مدیر کل دامپزشکی استان در ادامه گفت: پوشش خوب واکسیناسیون، تست و کشتار و برخورد با متخلفین خرید و فروش دام از علل این کاهش محسوب می شود.

وی رعایت بهداشت عمومی، پاستوریزاسیون شیر و مواد لبنی و خودداری از مصرف گوشت خام دام آلوده را مهم بر شمرد و گفت: آموزش دامداران، واکسیناسیون دام ها از مهمترین راههای پیشگیری از بروز بیماری محسوب می شوند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: خوشبختانه بیماری هایی مانند هاری، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) و آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نیز در استان موردی گزارش نشده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.