قم- رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: مراجع تقلید، اساتید و طلاب باید علاوه بر تقویت بنیه علمی حوزه‌ها نقش حوزه‌های علمیه، تدوین شرایط لازم برای اداره امت اسلامی در دنیای کنونی را مورد توجه قرار دهند.

حوزه های علمیه نسبت به فقه حکومتی توجه بیشتری نشان دهند

به گزارش قدس آنلاین، آیت‌الله محمد یزدی پیش از ظهر پنجشنبه در مراسم افتتاحیه دهمین اجلاسیه اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با علمای بلاد که در سالن همایش‌های مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، با بیان اینکه حوزه‌های علمیه بعد از انقلاب اسلامی فعالیت‌های علمی را به شیوه مطلوبی دنبال کرده‌اند، اظهار کرد: توقف رشد علمی اتهامی به حوزه‌های علمیه است چراکه حوزه‌های علمیه از نظر کمی و کیفی رشد متناسبی داشته است.

وی با تاکید بر اینکه حوزه‌های علمیه علاوه بر گسترش فعالیت‌های علمی به رشد سیاسی و دینی طلاب نگاه ویژه داشته‌اند، اضافه کرد: دستاوردها و آثار حوزه‌های علمیه نشان می‌دهد که فعالیت‌های پژوهشی، تحقیقی و آموزشی جریان مطلوبی داشته است.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از پرداختن حوزه‌های علمیه به مباحث جدید جامعه بشریت یاد کرد و گفت: آثار کنونی حوزه‌های علمیه در عرصه‌های نوین قابل تقدیر است و این آثار می‌تواند در رفع مشکلات جامعه اسلامی مورد استفاده قرار گیرد در حالی که قبل از انقلاب اسلامی این مباحث در حوزه‌های علمیه جایگاهی نداشته و مطرح نبوده است.

وی با اشاره به افزایش ظرفیت‌های علمی حوزه‌های علمیه طی سال‌های اخیر تصریح کرد: البته افرادی در حوزه‌ها حضور دارند که به مباحث رشد علمی توجه نداشته و فقط به انجام اعمال عبادی اکتفا می‌کنند اما این افراد به عنوان یک اقلیت در گوشه و کنار حوزه برای استفاده از فرصت‌ها حضور دارند.

یزدی خاطرنشان کرد: بنیه علمی حوزه‌های علمیه نه تنها در تربیت مرجع‌ و در عرصه‌های مختلف مورد نیاز بشریت باید تقویت شود بلکه در شرایط کنونی فقه حکومتی باید نسبت به فقه فردی مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

وی از سخنان رهبر انقلاب اسلامی مبنی بر لزوم انقلابی ماندن حوزه‌های علمیه یاد کرد و گفت: برای پاسخ به این سوال که آیا حوزه‌های علمیه بعد از انقلاب اسلامی بصیرت لازم را در برابر شرایط دنیای کنونی دارد و نسبت به حساسیت‌های جهانی حساس است، باید به واقعیت‌های موجود نگاه داشته باشیم.

این استاد برجسته سطوح عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه روحانیون در پیروزی انقلاب اسلامی نقش تاثیرگذاری داشته‌اند، اظهار کرد: حوزه‌ها از مراجع، اساتید و طلاب متشکل شده که نباید این ارکان را از یکدیگر جدا کنیم.

وی با تاکید بر اینکه امید کشور به نسل جوان حوزه است، مطرح کرد: کم نیستند افرادی که نه تنها به مباحث روز توجه نداشته بلکه لازم هم نمی‌دانند به این مباحث اشاره کنند و یک کلمه از نظام اسلامی، دوستی‌ها، دشمنی‌ها و شرایطی که باید برای دفاع از دین داشته باشیم مطرح نمی‌کنند اما نسل جوان حوزه از جمله اساتید جوان تلاش داشته و به دنبال رشد بصیرت هستند.

یزدی یادآور شد: مراجع تقلید، اساتید و طلاب باید علاوه بر تقویت بنیه علمی حوزه‌ها نقش حوزه‌های علمیه، تدوین شرایط لازم برای اداره امت اسلامی در دنیای کنونی را مورد توجه قرار دهند؛ مسؤولان عالی رتبه حوزه ضمن توجه به تقویت فعالیت‌های علمی باید نسبت به تقویت بصیرت برای پاسخ‌گویی به نیازهای امت اسلامی احساس مسؤولیت کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.