حضور «ترزا می» در اجلاس شورای همکاری خلیج فارس پرسش های فراوانی در مورد منافع انگلیس در منطقه و نقش آینده این کشور همزمان با تیرگی روابط آمریکا و عربستان سعودی در این دوره اخیر را به دنبال داشت.

لابی شیخ نشین های عرب با انگلیس استعمارگر

به گزارش "قدس آنلاین" به نقل از خبرگزاری شبستان؛  روزنامه "الاخبار" لبنان در مقاله ای به قلم "خلیل کوثرانی" نوشت: حضور «ترزا می» در اجلاس شورای همکاری خلیج فارس پرسش های فراوانی در مورد منافع انگلیس در منطقه و نقش آینده این کشور همزمان با تیرگی روابط آمریکا و عربستان سعودی در این دوره اخیر را به دنبال داشته است؛ همچنین پرسش هایی در مورد پیامدهای توجه انگلیس و راز تثبیت «همکاری استراتژیک» با کشورهای حوزه خلیج فارس مطرح شده است.

انگلیس دیگر عضو اتحادیه اروپا نیست و واقیعت نوظهور این کشور، ارتباط مستقیمی با حضور قابل توجه در اجلاس شورای همکاری خلیج فارس در سال جاری و تشدید حضور در منطقه دارد. در این زمینه باید به موضوع خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و نحوه عملکرد آنان پس از این موضوع بازگردیم.

عده ای بر انزوای داخلی انگلیس تاکید دارند و برخی نیز معتقد هستند که انگلیس خیلی قوی تر از گذشته با همان روحیه توسعه طلبی خود به عرصه بین المللی برمی گردد. انگلیس در روز دوشنبه به این مناقشات پایان داد و به وضوح اعلام کرد: «حصول توافق بر سر تجارت آزاد با کشورهای خلیج فارس مهم ترین تصمیمم است که انگلیس پس از تصمیم خروج از اتحادیه اروپا اتخاذ کرده است». نخست وزیر انگلیس قبل از حضور «ترزا می» در این اجلاس نیز تاکید کرد منطقه خلیج فارس بزرگترین منطقه سرمایه گذاری انگلیس و دومین وارد کننده غیر اروپائی کالاهای این کشور است و این امر موجب ضرورت گسترش روابط اقتصادی و تجاری بین دو طرف است.

این بیانیه نشان می دهد انگلیس اقدامات فراوانی را برای زمینه سازی بالا بردن سطح روابط به منظور ایجاد فرصت های قابل توجه و طرح های سرمایه گذاری در کشورهای خلیجی انجام خواهد داد.  

علاوه بر این تدارکات مقدماتی سفر «می» و «بوریس جانسون» وزیر امور خارجه انگلیس نیز با اظهاراتی چاپلوسانه برای جلب رضایت عربستان سعودی گفت: «ریاض در یمن از خط قرمز عبور نخواهد کرد و کشورش در حملات هوائی عربستان خطری در نقض حقوق بشر نمی بیند». این حمایت انگلیس از عربستان در سایه فروش سلاح این کشوربه ریاض صورت می گیرد. این در حالی است که همتای قبلی وی «فیلیپ هامون» عربستان را به نقض قوانین بین المللی در یمن متهم کرده بود.

«می» به محض حضور در بحرین در دیدار با سربازان پایگاه بندر بن سلمان، امنیت خلیج فارس را امنیت خود خوانده و  بر شراکت با این کشورها تاکید کرده  است.

وی تاکید کرد که یک سوم نفت و پانزده درصد صادرات گاز جهان در منطقه خاورمیانه وجود دارد و حمایت از جریان تجاری منطقه از طریق دریا برای حفظ ثبات بازار انرژی و امنیت انرژی انگلیس از اهمیت فراوانی برخوردار است.

«می» در سخنرانی خود در این اجلاس از آمادگی کشورش برای همکاری مشترک در زمینه مقابله با ایران در سوریه، یمن و خلیج فارس و صرف میلیاردها دلار  برای تقویت امنیت در منطقه و قرار دادن لندن به عنوان پایتخت سرمایه گذاری اسلامی خبر داد.

این اظهارات انگلیسی ها در مورد امنیت خلیج فارس موجب تحلیل آن توسط کارشناسان در تصمیم این کشور برای بازگشت قدرتمند تر به عرصه بین المللی شده است که ناچار باید از پل خلیج فارس به عنوان یک گذرگاه ضروری در دوره اوج استعمار خود عبور کنند.  

روزنامه «تایمز» انگلیس، چند روز پیش برملا کرد که نیروی دریایی انگلیس به جای آمریکا فرماندهی خلیج فارس را در دست گرفته و نیروی دریایی ناوشکن انگلیس برای نخستین بار جایگزین نیروی هوائی آمریکا «یو. اس. ای. ایزنهاور» شده است.  

به نظر می رسد این تحرکات انگلیس در منطقه به عقب نشینی نسبی آمریکا از منطقه خاورمیانه  باز می گردد که از جمله دلایل آن را تمرکز بر تهدید چین در شرق می دانند.  

البته تمام موضوعات مطرح شده فقط در قالب مجموعه ای از پیش بینی ها باقی می ماند به ویژه اینکه حقایق موجود دال بر این نکته است که وقایع پیش رو در چارچوب تمایل انگلیس برای تقویت نقش خارجی محاسبات اقتصادی از جمله تمرکز بر منطقه خلیج فارس روی می دهد درست زمانی که هنوز خروج آمریکا از منطقه و واگذاری فرماندهی نظامی غرب در منطقه مشخص نیست.

خوانش موضع عربستان در استقبال از انگلیس نوظهور در قالب جست و جو برای گزینه جایگزین آمریکا صورت می گیرد که امنیت و اعتماد با حضور آن چه در زمان «باراک اوباما» و چه در زمان «دونالد ترامپ» از دست می رود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.