دستگیری مدعیان گنج فاروق، خروج ویلای نمازی از فهرست ملی و پیگیری حقوق معوقه کارگران ارگ بم از جمله خبرهای میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

خروج یک اثر از فهرست ملی/ دستگیری مدعیان گنج فاروق

به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از مهر، در این هفته با وجود اینکه از پایگاه میراث جهانی خبر رسید که کارگران این سایت جهانی به دلیل عدم پرداخت حقوق ۴ ماه اخیر دست از کار کشیده‌اند اما مدیرکل امور پایگاه‌های میراث جهانی گفت: ۶۰۰ کارگر در مجموعه‌های میراث جهانی در ۴ تا ۶ ماه اخیر حقوق دریافت نکرده‌اند. یعنی اینکه کارگران نه تنها ارگ بم بلکه پایگاه‌های جهانی دیگر نیز هنوز حقوق نگرفته‌اند.

فرهاد عزیزی گفت: برخی از نیروهای پایگاه‌های جهانی از تیر ماه و برخی هم از مرداد ماه حقوق ندارند. ما این موارد را به سازمان مدیریت انتقال داده و اعلام کردیم که برای پرداخت حقوق یک کارگر روزمزد نقدینگی لازم است نه اسناد خزانه. آنها هم قول داده‌اند که این مشکل به زودی حل شود ولی هنوز اعتباری اختصاص نداده‌اند. سازمان مدیریت می‌گوید که مشکل ما نقدینگی است اگر پول باشد در پرداخت مشکلی نداریم.

وی ادامه داد: حال میراث جهانی در ایران خوب نیست بخشی از تعهدات ما به سازمان یونسکو در حوزه نیروی انسانی است چطور می‌توانیم چندین ماه به نیروها حقوق ندهیم اما از آنها بخواهیم که به خوبی در این پایگاه‌ها کار کنند؟ ما در قبال این نیروها باید به یونسکو پاسخگو باشیم. چون بخشی از فعالیت‌ها مربوط به ساختار و نیروی انسانی پایگاه‌ها می‌شود.

راهنمای گردشگری برای توریست چینی نداریم

به دنبال مذاکرات میان مقامات ایرانی و چینی و سفر وزیر خارجه ایران به چین و گسترش تعاملات اقتصادی و گردشگری دو کشور، نشست تخصصی «ویژگی‌ها و فرصت‌های بزرگ گردشگری چین» در سالن سبز محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران با حضور جمعی از مدیران دفاتر خدمات مسافرتی و مدیران کل گردشگری سازمان میراث فرهنگی برگزار شد. در این برنامه فعالان گردشگری دولتی و خصوصی بر این باور بودند که بازار گردشگری چین در دنیا بازار بزرگی است که می‌بایست از آن استفاده کرده و راهی برای جذب گردشگران چینی به ایران پیدا کرد. به همین دلیل مدیران بخش دولتی از تلاش‌های خود در این زمینه صحبت کردند و نمایندگان گردشگری بخش خصوصی نیز در این نشست از کمبودها و ظرفیت های موجود گفتند.

در این برنامه آزاده باقری نماینده یک موسسه گردشگری گفت: ما باید افرادی را در ایران تربیت کنیم که وقتی با چینی‌ها برخورد می‌کنند بدانند باید برخی از آداب را رعایت کنند. بهتر است کلاس‌های تربیت تورگردان در ایران تشکیل شود و کارگاه‌های آموزشی و آشپزی چینی از جمله فعالیت‌های ما قرار گیرد. همچنین پیشنهاد می‌شود که آژانس‌های مسافرتی از تورلیدرهای دوره دیده بهره ببرند و در برخورد با گردشگران چینی به مسئله نظم و غذا توجه زیادی داشته باشند.

مواد اولیه تهیه غذا در رستوران‌های چینی، ایرانی است!

در ادامه محمد رنجبر مدیرکل دفتر آموزش و مطالعات معاونت گردشگری گفت: بحث آموزش زبان چینی و آموزش آشپزی چینی در تهران بسیار بااهمیت است. معمولاً برخی از رستوران‌های چینی در تهران مواد اولیه تهیه غذای آنها ایرانی است. تنها یکی، دو رستوران هستند که ادویه، مواد اولیه و سبزی‌های رستوران خود را از چین وارد می‌کنند. بنابراین اگر می‌خواهیم گردشگران چینی را راضی نگه داریم، باید به ذائقه و خدماتی که به آنها داده می‌شود، توجه کنیم.

ویلای نمازی از ثبت ملی خارج شد

این هفته خبر رسید که ویلای نمازی از فهرست ملی ایران خارج شده است. ویلا نمازی در ۲۲ آبان ۱۳۸۶ به شماره ۲۰۱۵۴ واقع در خیابان نیاوران با رضایت مالک بنا در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد. این بنا در سال ۱۳۳۹ به سفارش شفیع نمازی بازرگان ثروتمند و فرزند مهدی نمازی نماینده مجلس شورای ملی و مجلس سنا توسط جوپونتی معمار مشهور معاصر ایتالیایی ساخته شد.

ویلا نمازی از این جهت حائز اهمیت است که در کنار ساختمان شورای برنامه ریزی و توسعه عراق، تنها آثار جوپونتی در خاورمیانه است. اما ویلای نمازی که در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده بود، درحالی از این فهرست خارج شده که اثر جوپونتی در بغداد در طول جنگ سال ۲۰۰۳ آسیب فراوان دید و اکنون توسط یونسکو در حال مرمت است.

ویلای نمازی بعدها توسط مالک اولیه، فروخته شد و در سال ۱۳۹۱ بعد از چند بار خرید و فروش شدن، به شخص دیگری سپرده شد. مالک بنا و شرکا در مرداد سال ۹۱ از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران درخواست هتل پنج ستاره در مجتمع چند منظوره در ویلا نمازی به پلاک ثبتی ۱/۱۲۱۸/۱۲۱ کرد و «محمدحسین فرمهینی فراهانی» مدیرکل وقت میراث فرهنگی استان تهران براساس مصوب بند ۱ صورتجلسه شماره ۷ کمیسیون ماده پنج شهر تهران با این درخواست موافقت و نقشه های معماری فاز یک این هتل را تائید  کرد.

مدعیان کشف گنج فاروق دستگیر شدند

به دنبال شایعاتی مبنی بر کشف گنج فاروق در استان فارس فرمانده یگان حفاظت از میراث فرهنگی این استان گفت: دو نفر از کسانی که مدعی شده بودند گنج فاروق را دیده اند امروز ۲۱ آذر ماه دستگیر و به مراجع قضایی سپرده شدند.

سرهنگ آیت الله عیدی پور گفت: موضوع کشف گنج فاروق در استان فارس کذب محض بود این شایعات زائیده توهمات ذهنی افراد سودجو بوده است که توسط دو نفر دامن زده شد. به همین علت علیه کسانی که به نشر اکاذیب مبادرت کرده بودند از طریق اداره کل میراث فرهنگی استان طرح دعوی شد و امروز دو نفر که مدعی دیدن این گنج بودند دستگیر شده و به مراجع قضایی سپرده شدند. طبق تحقیقات کارشناسان میراث فرهنگی هیچ اثری دال بر واقعیت داشتن کشف این گنج وجود نداشته است این افراد نیز از اهالی شهرستان فاروق بوده اند که شایعه کردند گنجی پیدا شده است.

سردر تاریخی رها شده در خیابان فرهنگ به باغ ایرانیان منتقل می‌شود

سر در تاریخی ۸۰ ساله باقی‌مانده از طهران قدیم در یکی از محله‌های عهد ناصری؛ با پیگیری شهرداری منطقه ۱۱ تهران از تخریب نجات یافت و به باغ در حال احداث «سلام ایرانیان» منتقل خواهد شد.

نصراله آبادیان شهردار منطقه ۱۱ در این باره گفت: برای حفاظت از این سر در که درخیابان فرهنگ و محل عبور و مرور اهالی قرار گرفته بود و امکان تخریب آن بر اثر تردد خود روها، گرما و سرمای هوا و سایر آسیب های احتمالی نیز وجود داشت؛ سازمان میراث فرهنگی پس از کدگذاری آن را جمع‌آوری کرد تا به مکانی که مورد توافق شهرداری و میراث فرهنگی باشد منتقل شود. سردر جمع آوری شده هم اکنون در جعبه مخصوص در ساختمان شهرداری نگهداری می‌شود تا پس از تکمیل باغ «سلام ایرانیان» در خیابان اسکندری جنوبی به آنجا منتقل و در یکی از سردرهای ورودی نصب شود.

به گفته آبادیان سازمان میراث فرهنگی پس از تحقیقات و اعلام نظر ساکنان و شهروندان خیابان فرهنگ مبنی بر خطرناک بودن ریزش آن برای عابران، دستور مستندنگاری با نظر پیمانکار میراث فرهنگی را صادر کرد تا سردر کد گذاری شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.