مشهد- عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه این تفکر فلسفی در علوم پایه و طبیعی مشکل ساز نیست و تناقضی با غربی‌ها نداریم گفت: مسئله اصلی ما بر سر علوم انسانی است یعنی در این حوزه نیازمند یک پشتوانه فلسفی اسلامی هستیم.

علوم انسانی نیازمند پشتوانه فلسفه اسلامی است/مشهد مهد فلسفه اسلامی

به گزارش قدس آنلاین، غلامعلی حداد عادل روز چهارشنبه در همایش علوم عقلی و تمدن نوین اسلامی در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: مبدا پیدایش تمامی علوم، تفکر فلسفی است یعنی حتی ریاضیات و فیزیک و علوم پایه بدون این تفکر اولیه فلسفی شکل نمی‌گیرند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: جوانانی که با شبهه مواجه می‌شوند از ما جواب‌های عقلی می‌خواهند نه نقلی، زیرا عقل میان تمام انسان‌ها مشترک است اما نقل متفاوت است و ممکن است کسی شیعه نباشد و پاسخ‌های نقلی را از ما نپذیرد در این جا است که فلسفه اسلامی به کمک ما می‌آید.

وی گفت: در حال حاضر حوزه‌های علمیه نیز توجه به فلسفه را در دستور کار خود قرار داده‌اند و این نکته را باید مدنظر داشته باشیم که تمدنی در دنیا بدون تفکر عقلانی شکل نخواهد گرفت.

حداد عادل اظهار داشت: مشهد از دیرباز به عنوان مهد فلسفه اسلامی شناخته شده است و مقام معظم رهبری و همچنین آیت الله مطهری از نمونه‌های بارز و متاخر این علم هستند.

وی بیان کرد: نکته بارز این است که فلسفه اسلامی محصولی وارداتی و غربی نیست و جزء علوم سنتی محسوب می‌شود و امروز می‌توان از آن به عنوان یک گنجینه در مواجهه با غرب استفاده کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اسلامی بودن فلسفه مانند اسلامی بودن سایر رشته‌ها از جمله هنر اسلامی است، افزود: فلسفه اسلامی اساساً از تمدن اسلامی ریشه گرفته و مسلمانان در آن نقش اساسی ایفا کرده‌اند، در واقع فلسفه اسلامی حاصل تلاش فیلسوفان مسلمان برای روشن شدن ذهن عالم است.

وی تاکید کرد: تعریف دقیق‌تر فلسفه اسلامی این است که فیلسوف مسلمان حال و هوای تجربه و تفکر عقلانی را در بررسی در تفکر و معارف قرآنی تجربه کرده است.

وی با اشاره به اینکه نوعی هماهنگی و همراهی بین دستاوردهای عقلی فیلسوفان مسلمان و معارف قرآنی و اهل بیت(ع) را شاهد هستیم اظهار داشت: قرآن کریم دارای ابعاد فلسفی فراوانی است و اگر با این رویکرد سراغ قرآن برویم، این ابعاد را می‌توانیم کشف کنیم.

حداد عادل اظهار داشت: نکته مهمی که باید به آن در تاریخ غرب به ویژه در زمینه فلسفه توجه داشته باشیم این است که پس از رنسانس در تاریخ اروپا، فلاسفه جایگزین پیامبران می‌شوند و همین مسئله نکته تمایز اصلی میان فلاسفه اسلامی و اروپایی است یعنی پس از بسط و رشد فلسفه در میان مسلمانان، فیلسوفان کارکرد خود را دارند و جایگزین پیامبران نمی‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.