عضو مجمع تشخیص مصلحت با بیان اینکه شکل جدید فتنه این است که بگویند یک عده‌ باید بیشتر از بقیه حق داشته باشند اظهار داشت: کسانی حقوق نجومی بگیرند و بعد آنها را ذخیره نظام بنامند. مبنای انقلاب این نبود!

مبنای انقلاب این نبود که عده‌ای که حقوق نجومی بگیرند را "ذخیره نظام" معرفی کنیم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از نسیم آنلاین، مشروح سخنان سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مسجد علی ابن الحسین علیه السلام بدین شرح است:

بسم الله الرحمین الرحیم.

خداوند بزرگ را شکر می کنم که توفق داد تا امروز در جمع شما عزیزان حضور پیدا کنم.

یکی از نکاتی که شاید همه ما به‌عنوان کسانی که ادعای مباحث و باورهای دینی را داریم و در تعالیم دینی ما چه در قرآن و چه در تعالیم اهل بیت علیهم‌السلام به آن بسیار تکیه و تأکید شده، این است که همه ما این آیه شریفه قرآن را بسیار شنیده‌ایم که اگر ما در هستی قرار داریم و از نعمت وجود برخوردار هستیم، بیهوده و عبث نبوده است.

 «الَّذِی خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَیَاةَ لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا» (سوره ملک/ آیه 2)، این یک سنت الهی و هدفی بزرگی برای خلقت انسان‌هاست که در دوران حیات‌شان آزمایش شوند تا مشخص شود چگونه عمل می‌کنند. خوب عمل می‌کنند یا در مسیر صحیح قرار ندارند. آیه «أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَکُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا یُفْتَنُونَ» (سوره عنکبوت/ آیه 2) یکی از تعابیر مهم قرآن است.

ما که ادعای این توفیق را داریم و ادعای ایمان می‌کنیم که خداوندا ما را در زمره مؤمنین قرار بده اما همین قرآن به ما بیان می‌کند این‌گونه نیست اگر همین که گفتیم ایمان آوردیم، و در مسجد نماز می‌خوانیم کافی باشد. همه ما در معرض امتحان‌هایی قرار می‌گیریم.

چه کسانی می‌توانند در این امتحان‌ها موفق بیرون بیایند؟ حالا ممکن است این امتحان‌ها متفاوت باشد. ممکن است هم به‌‌لحاظ فردی در معرض امتحان قرار بگیریم، هم به‌لحاظ گروهی و اجتماعی. این بسیار مهم است که چگونه از این امتحان‌ها و سنت‌های الهی عبور می‌کنیم.

انسان دائم در معرض امتحان های الهی است

اگر ما در عرصه حیات هستیم یک امتحان از ما گرفته شود و تمام شود، «أَوَلا یَرَوْنَ أَنَّهُمْ یُفْتَنُونَ فِی کُلِّ عَامٍ مَرَّةً أَوْ مَرَّتَیْنِ ثُمَّ لا یَتُوبُونَ وَلا هُمْ یَذَّکَّرُونَ» (سوره توبه/ آیه 126)، این را بدانید این‌طور نیست که یک‌بار امتحان گرفته شود و برویم، نه. مرتب در معرض امتحان هستیم، بخصوص در امور اجتماعی. این عین آیه قرآن است. آیا نمی‌دانند که هرسالی یکی دوبار مورد امتحان‌های جدی قرار می‌گیرند؟ آن‌موقع اگر ما در معرض امتحان قرار بگیریم و از آن موفق بیرون نیاییم، راهش این است که مثل هر امتحانی تجدیدنظر کنیم و اگر نکنیم یعنی این مسیر غلط را ادامه می‌دهیم، آیا نمی‌خواهند متنبه شوند که این امتحان‌ها چگونه بود و آنها چگونه از آن عبور کردند؟

9 دی یوم الله است چون در این روز مردم امتحان خود را به خوبی پس دادند

 اینکه می‌گوییم 9 دی یک یوم‌الله است برای اینکه یک نقطه بزرگ در این امتحان است. امتحان چه بود و چگونه صورت گرفت؟ چه کسانی از آن عبور کردند و چه کسانی نتوانستند؟ اگر عبور نکردند این سئوال مطرح می‌شود که «ثُمَّ لا یَتُوبُونَ وَلا هُمْ یَذَّکَّرُونَ»، چرا بر نمی‌گردند؟ این جلسات برای این است که یادآور شود برای اینکه چه بود و چگونه باید این مسیر را طی کرد. مثل یک دانشجو نیست که امتحانی بدهد و موفق هم بشود و بگوید تمام شد، بلکه با هر موفقیت در امتحان ارتقا و یک درجه جدید پیدا می‌کند.

موفقیت ملت در امتحان های متعدد باعث افتخار است

 امروز یکی از افتخارات ملت ما این است که در این سال‌ها امتحان‌های فراوانی داشت و در این امتحان‌ها موفق شد و برای همین ارتقا پیدا کرد. در هر امتحان و موفقیتی برکات الهی متوجه آن ملت و مردم می‌شود، جدا از آن اجری که در آخرت نصیب خواهد شد.

«مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَی وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً» (سوره نحل، آیه 97)، البته این‌طور نیست هم که اگر کسی این شاخص ایمان را انجام داد رها شود، در همین حیات دنیا یک دنیای دوست‌داشتنی برای او شکل خواهد گرفت. مرحوم علامه طباطبایی ذیل همین آیه می‌فرماید: این حیات طیبه برای همین حیات دنیاست. امروز شما می‌بینید ملتی این موفقیت‌ها را به‌دست می‌آورد. چرا همه آنها سئوال می‌کنند ما هرآنچه داشتیم و در توان‌مان بود علیه اینها به‌کار بردیم، ولی چرا اینها هم موفق و مقاوم هستند و هم پیشرفت می‌کنند؟ این سئوالی است که برای آنها مطرح است. آنها می‌فهمند که چه نیرویی به‌کار می‌برند و  پای کار می‌آورند که انقلاب پیروز نشود، اما پیروز می‌شود. چرا این نتایج حاصل می‌شود؟

 چون آنها نمی‌فهمند که اینها ملتی هستند که با این امتحان‌ها با آمادگی و مشتاقانه و عاشقانه شرکت می‌کنند. اگر دو هزار کیلومتر آن‌طرف موضوعی پیش بیاید نمی‌گوید به من ربطی ندارد. اینکه شما می‌بینید فقط از این محله بیش از دو هزار شهید تقدیم اسلام می‌شود برای چیست؟ این نیست که بگوییم حالا شهید شدند و در امتحان‌شان موفق شدند، بلکه این در همین دنیا ارتقا و درجه پیدا می‌کند. این است که اینها می‌گویند ما همه توطئه‌ها را علیه ایران به‌کار می‌بریم، ولی امروز در منطقه‌ای که این‌گونه ناامنی شکل دادیم، امن‌ترین کشور، ایران است. دشمن معنای این سنت‌های الهی را نمی‌فهمد. دشمن نمی‌فهمد که اگر ملتی این امتحان‌ها را داد مصداق آیه «اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم» (سوره محمد/ آیه 7) می‌شود و یاری خداوند سراغ ملت می‌آید.

در برابر ایمان مردم تردید ایجاد می کنند چون می دانند ایمان ملت است که آن را جلو می برد

ایمان است که می‌تواند ملتی را این‌گونه پیش ببرد. ایمان و عمل صالح است که نمی‌گذارد بر کشوری این‌گونه خسارت تحمیل شود. حالا دشمن در مقابل این ایمان تردید ایجاد می‌کند تا ایمان را از یک ملت بگیرد. در باوری که یک ملت در مسیر خود دارد با شیوه‌هایی که دارند تردید ایجاد کند. شیوه‌هایی که در طول تاریخ شیاطین به‌کار می‌بردند. «وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِکَ مِنْ رَسُولٍ وَ لا نَبِیٍّ إِلاَّ إِذا تَمَنَّی أَلْقَی الشَّیْطانُ فی أُمْنِیَّتِهِ» (سوره حج/ آیه 52) هر پیامبری که حرکتی کرد این‌طور نبود که کسانی به مقابله با او برنخاستند و همه توان‌شان را به‌کار نبردند که مانع او نشوند، بلکه هر آنچه داشتند به‌کار بردند. هر پیامبر و حرکت الهی این مسیر را داشته است. امتحان الهی همین است که شما آماده مقابله با شیاطینی هستید که مقابل حق می‌ایستند. کسی هم که آمادگی دارد و با ایمان وارد می‌شود و با موفقیت عبور می‌کند، آن ارتقا و درجات را می‌گیرد که بالاترین درجات را شهدای بزرگوار ما گرفته‌اند.

حق و باطل را در هم می آمیزند تا "فتنه" ایجاد کنند

حالا چگونه در برابر مردمی که این‌ مسیر را انتخاب کردند تردید ایجاد می‌کنند؟ فتنه همین‌جاست! چون نمی‌شود با باطل، مقابل مردمی که برای حق قیام کرده‌اند بایستند. تردید چگونه شکل می‌گیرد؟ این است که حق با باطل آمیخته و فضا غبارآلود و تردید ایجاد شود. امیرالمؤمنین(ع) است، ولی در مقابل ایشان قرآن بر سر نیزه گذاشته می‌شود و می‌گویند داریم با قرآن می‌جنگیم. شما موفق شدید و به پشت خیمه دشمن رسیدید، می‌گوید برگردید، اینها دچار تردید شدند! آن‌هم در سپاهی که امیرالمؤمنین(ع) هستند. تردید یعنی حق را مشوه کردن و لعابی از حق روی باطل گذاشتن. در اینجاست که شما می‌بینید چه ملتی می‌تواند موفق باشد. این فرمایش امیر مؤمنان است که «الا و لایحمل هذا العلم الّا اهل البصر و الصّبر» (نهج‌البلاغه/ خطبه 173)، اگر مردم دقت کنند و شناخت لازم را داشته باشند و بر سختی‌هایی که دشمن می‌خواهد تحمیل کند صبر کنند تا ابرهای فتنه کنار گذاشته شود.

امام سجاد علیه السلام می‌فرمایند فتنه وقتی شکل می گیرد که "ابرهای تردید" ظاهر شود

تعبیر امام سجاد(ع) در مناجات مطیعین را ببینید که فرمودند فتنه وقتی شکل می‌گیرد که ابرهای تردید ظاهر شوند. این ابرهای تردید چیست؟ بله، همه ملت می‌گویند ما در این انقلاب سعی کردیم دعوت خدا و پیامبر را اجابت کنیم؛ «اِستَجیبوا للهِ‌ وَ لِلرَّسولِ اِذا دَعاکُم لِما یُحییکُم» (سوره انفال؟ آیه 24)، وعده الهی هم این بوده که وقتی شما دعوت خدا و پیامبر را اجابت کنید حیات تازه‌ای می‌گیرید.

 ملت ما این را تجربه می‌کند. می‌بیند در انقلاب و جنگ هرجا دعوت کردند و به این موارد نزدیک شد موفقیت‌های بیشتری کسب کرد. اینجاست که دشمن تردید ایجاد می‌کند. می‌بیند که این ملت فقط برای جنگ مدل ندارد، مقاومت می‌کند و تکثیر می‌کند و بعد الهام‌بخش می‌شود. این مدل، خرمشهر و جنوب لبنان را هم آزاد می‌کند، این مدل در جنگ‌هایی 22 روزه و 33 روزه پیروزی به‌دست می‌آورد، این مدل طوری است که پنج‌سال همه آنها علیه یک ملت توطئه می‌کنند.

رییس جمهور امریکا گفت هر آنچه توانستیم انجام دادیم اما موفق نشدیم چون ایران مقابل ما بود

این عین اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا در یک هفته پیش است؛ می‌گوید ما هر آنچه داشتیم به‌کار بردیم، ولی موفق نشدیم در حلب و سوریه پیروز باشیم، چون ایران در برابر ما بود. این الگو فقط جنگ نیست، الگویی برای مردم‌سالاری تحت عنوان مردم‌سالاری دینی را بروز می‌دهد که آن را از فتنه‌ها عبور می‌دهد، چون شاخص دارد و آن هم تمسک به ولایت است. «الْفُلْکِ الْجَارِیَةِ فِی اللُّجَجِ الْغَامِرَةِ» یک کشتی ایستا نیست و حرکت می‌کند، آن‌هم نه در آب‌های عادی، بلکه در آب‌های خروشان و سهمگین مورد آزمایش قرار می‌گیرد و وقتی تمسک به آنچه از اوخواسته شده می‌کند موفق جلو می‌رود. دشمن همه تلاش خود را می‌کند که چنین الگویی شکل نگیرد و مانع آن می‌شود. این الگو یک شجره طیبه است که «اَصلُها ثابِتٌ وَ فرعُها فِی السَّماء * تُؤتی اُکُلَها کُلَّ حینٍ بِاِذنِ رَبِّها» (سوره ابراهیم/ آیه 25) که هر روز ثمرات و میوه می‌دهد. این هنوز از نتایج سحر است.

سال 88 لس آنجلس نشین ها حق و باطل را با هم ترکیب نکردند، تهران نشین ها این کار را کردند!

دشمن می‌بیند هنوز 38 سال نگذشته همه توان خود را به‌کار برده، ولی این ملت راه خود را ادامه می‌دهد. اینجاست که تردید از زبان چهره‌های موجه ایجاد می‌کند. اینجاست که حق و باطل آمیخته می‌شود. چرا می‌گوییم فتنه 88؟ چون طرف از لس‌آنجلس صحبت نمی‌کرد، از زبان چهره‌هایی در خود تهران این حرف‌ها بیرون می‌آمد.

سال 88 می گفتند ترانه موسوی را کشته و سوزانده اند، بعدا معلوم شد در کانادا زندگی می کند!

یادم هست یکی از دستگاه‌های قوی رسانه‌ای شبانه‌روز القا می‌کردند که فلان خانم را سوزاندند، اسمش چیست؟ ترانه موسوی. شما همه کشور را می‌گشتید که او کیست، ثبت احوال بررسی کرد که کلاً پنج نام به این عنوان ثبت شده که یا کودک هستند یا سنی از آنها گذشته است و فقط یک نفر در کانادا سکونت دارد. تا همین امروز که سال 95 است اگر کسی گفت فردی با این خصوصیات وجود دارد بیاید پیگیری کند.

گفتند دختر یک جانباز را دزدیده و کشته اند، بعدا معلوم شد آن دختر خودش از خانه فرار کرده است!

 مجلس ختم می‌گیرند برای کسی که می‌گویند کشته شده و پدرش جانباز بوده، سعیده پورآقایی؛ می‌گویند بررسی کنید، بعد می‌فهمند سه کوچه آن‌طرف‌تر این دخترخانم زنده است و از مادرش قهر کرده و از خانه فرار کرده!

تفاوت مهم «فتنه» و «بحران»

در نظام‌های دیگر می‌گویند بحران شکل می‌گیرد، بحران هم یعنی این که یک جامعه از نظم خود خارج شد، حالا این ثبات ولو با اهرم‌های امنیتی باید ایجاد شود، اما اینجا این اتفاق نمی‌افتد. در اینجا فتنه شکل می‌گیرد. ما باید مردم را به حقیقت نزدیک کنیم و برای آنها این غبارهای باطل کنار رود و حقایق برای آنها روشن شود. باید صبر و حوصله کرد تا این تردید از بین برود. در  9 دی این غبارها از بین رفت و خورشید حقیقت پیدا شد و مردم روشن شدند و آن موفقیت‌ها حاصل شد. برای همین است که این موفقیت‌ها رقم می‌خورد. اگر ملتی در عرصه‌ای موفقیتی کسب و از امتحانی عبور کرد، ارتقا پیدا می‌کند و به رتبه بعدی می‌رود. این افتخار ملت ما بود که توانست این‌گونه ارتقا پیدا کند.

وقتی عاقبت به خیر می شویم که از «همه» پله ها با موفقیت عبور کنیم

نکته‌ای که در سالروز 9 دی برای ما وجود دارد این است که ما باز هم در معرض این آزمایش‌ها قرار می‌گیریم. مهم این است که هرکسی اگر مرحله‌ای را موفق می‌شود و از آن عبور می‌کند دوست دارد در همه مراحل موفق شود و فقط در یک پله موفق نشود و پله‌های آخر هم برود تا ان‌شاءالله به آن عاقبت به‌خیری برسیم. وقتی به عاقبت به‌خیری می‌رسیم که از همه پله‌ها با موفقیت عبور کنیم. برای عبور از آن پله‌ها باید هشیار بود و فتنه‌های جدید را شناخت. اینکه دشمن چگونه می‌خواهد حق و باطل را مخلوط کند و ما دچار تردید در مسیر حق نشویم.

لزوم عمل به موقع

ممکن است یک آگاهی پیدا کنیم و تردید رفع شود، ولی اگر تردید در زمان خودش نباشد هزینه زیادی پرداخت می‌کنیم. خیلی از افراد بودند که برای امام حسین(ع) جان خود را از دست دادند، ولی نکته‌ای که برای آنها وجود داشت این بود که در زمان خود این کار را انجام ندادند، مثل حرکت توابین. جان خود را برای امام حسین دادند، ولی خیلی دیر بود. چه بسا اگر در زمان ورود حضرت مسلم این کار را انجام می‌دادند مسیر تاریخ عوض می‌شد. به شاخص ولایت و هشدارهای آن به‌موقع توجه نکردند.

فتنه جدید؛ غبارآلود کردن توانایی های ملت

این خیلی مهم است که بدانیم امروز دشمن و شیاطین به‌دنبال چه چیزی هستند و فتنه جدید چیست. امروز فتنه جدید غبارآلود کردن توانایی‌های یک ملت است. در توانایی‌ها یک ملت شک و تردید بیاندازند و بگویند ما نمی‌توانیم. هزینه‌های آن را زیاد نشان دهند و دستاوردهای آن را بپوشانند؛ «اَلَم تَرَ اِلَی الَّذینَ بَدَّلوا نِعمَتَ اللهِ کُفرًا وَ اَحَلّوا قَومَهُم دارَ البَوارِ» (سوره ابراهیم/ آیه 28)، نتیجه آن چه می‌شود؟ این است که قدرت این نعمت انقلاب اسلامی را -که امروز برای ما این موفقیت و پیشرفت را آورده است که دشمنان ما به آن اذعان می‌کنند که بدون ایران نمی‌توان در فلان مسئله به نتیجه رسید- بپوشانند. غباری ایجاد کردند که دیده نشود تا مردم را به ذلتی بکشانند. نباید اجازه داد توانایی‌های ملت ما غبارآلود شود.

فتنه یعنی راضی کردن مردم به رفتارهای غلط و خصمانه دشمن

 دشمن تمام تلاشش این است. می‌گویند مردم چه کسی به شما گفت هسته‌ای شوید، اصلاً چه فایده‌ای دارد؟! تردید و فتنه این است. توجیه رفتارهای دشمن. فتنه یعنی راضی کردن مردم به رفتارهای غلط و خصمانه دشمن و ملتی را از مقاومت و ایستادگی و پیشرفت بازداشتن. فتنه یعنی ناامیدکردن مردم از یک آینده روشن که بر مبنای انقلاب اسلامی به‌دست می‌آید. ملت ما این را تجربه کرده است. اتفاقاً هرجا موفقیت و پیشرفتی وجودداشته جایی بوده که به تفکر انقلاب اسلامی نزدیک شده است. نمونه بارز آن در دوران دفاع مقدس بود. این موفقیت‌ها وقتی به‌دست آمد که آن تفکر بسیجی ظهور پیدا کرد. اینها تمام تلاش خودشان را انجام می‌دادند تا ملتی نتواند به موفقیت دست پیدا کند و هسته‌ای نشود، ولی آن ملت براساس ایمانی که داشت، موفق شد.

یک آقایی در خیابان من را دید و گفت دیشب در ماهواره می‌گفت هسته‌ای ارزشی ندارد. گفتم این برنامه از کجا پخش می‌شد؟ گفت از آمریکا. گفتم اگر این‌قدر بد است پس چرا خودشان 100 نیروگاه هسته‌ای دارند؟ چرا فرانسه بیش از 80 درصد از برق خود را از هسته‌ای می‌گیرد؟ 200 شبکه ماهواره‌ای برای مخاطب ایرانی درست می‌کنند تا تردید ایجاد کنند. انتخابات را بهانه کردند تا اصل نظام را نشانه بگیرند. فتنه 88 را ایجاد کردند تا مانع پیشرفت انقلاب شوند. ملتی الگویی را پیش می‌برد و می‌گوید من می‌خواهم خودم انتخاب کنم و اجازه نمی‌دهد کانون‌های قدرت و ثروت انتخاب کنند. ملت، نظام ولایت فقیه را انتخاب می‌کند که حافظ حقوق ملت است و اجازه نمی‌دهد آرای مردم وتو شود، چه در سال 88 و چه در سال 92. مردم انتخاب می‌کنند.

همان کسانی که سال 88 برای رای مردم ارزش قائل نبودند امروز برای مردم حقوقی قائل نیستند

 ذات استکبار است که نمی‌تواند بپذیرد ملتی بخواهد سرنوشت خود را رقم بزند. سال 88 یک شکل از فتنه بود، ولی امروز چه چیزی را دنبال می‌کند؟ تمام تلاش‌شان این است که یک فتنه اقتصادی را شکل دهند و بگوید یک ملت نمی‌تواند روی پای خود بایستد و او باید تعیین کند که آیا فلان تراکنش بانکی انجام شود یا خیر، آیا می‌تواند نفت بفروشد یا نه، بازتولید آن در داخل چیست و چه کسانی پیاده نظام آنها می‌شوند؟ همان کسانی که اگر آن روز برای آرای مردم ارزشی قائل نبودند، امروز برای منافع مردم حقوقی قائل نیستند.

مبنای انقلاب این نبود که عده ای که حقوق نجومی بگیرند را «ذخیره نظام» معرفی کنیم!

 همان کسانی که می‌گفتند ما باید تعیین کنیم چه کسی رئیس‌جمهور شود و اگر گزینه ما نشد انتخابات باید تجدید شود. شکل جدید فتنه این است که بگویند یک عده‌ باید بیشتر از بقیه حق داشته باشند. کسانی حقوق نجومی بگیرند و بعد آنها را ذخیره نظام بنامند. مبنای انقلاب این نبود!

نه باید از «شکم بارگی مترفین» گذشت و نه از «گرسنگی مظلومان»

اینکه عده‌ای برای کارتن‌خواب‌ها ابراز نگرانی کنند، وقتی این نگرانی محل پیدا می‌کند که نسبت به حقوق‌های نجومی هم حساس باشید. به‌اندازه شرمساری از وجود کارتن‌خواب در کشور باید نسبت به این موضوع که کسانی در کشور حقوق و املاک و اموال نجومی می‌گیرند شرمسار بود.

این فرمایش امیرالمؤمنین(ع) است که «أَخَذَ اللَّهُ عَلَی الْعُلَمَاءِ أَلَّا یُقَارُّوا عَلَی کِظَّةِ ظَالِمٍ وَ لَا سَغَبِ مَظْلُومٍ» (نهج‌البلاغه/ بخشی از خطبه شقشقیه)، نمی‌شود فقط یک طرف را گرفت. هم از شکم‌بارگی مترفین و مرفهمین بی‌درد نمی‌توان گذشت و هم از گرسنگی افرادی که درمانده هستند. هر دوی اینها با هم است. اگر نه، یک ادعای نامتوازن است.

نمی‌شود با یک نگاه لیبرال سرمایه‌داری که ذات آن افزایش شکاف بین فقیر و غنی است دلسوزی برای فلان محروم را داشته باشید. فتنه این است که این چیزها پوشانده شود.

3 سال قبل گفتم چرا معوقات بانکی 70 هزار میلیارد است؟ امروز دولتی ها می گویند این رقم به 100 هزار میلیارد رسیده است!

 در سال 92 بیان کردم که چرا در جامعه‌ای باید بیش از 70 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی داشته باشید؟ اگر گفتم این موضوع را آن سال گفتم، برای این است که فکر نکنند ما می‌خواهیم این بحث را سیاسی کنیم. همان سال ایراد داشتیم. وقتی هم این بحث را بررسی کردیم متوجه شدیم 11 هزار میلیارد تومان از این معوقات فقط دست 23 نفر است. سه سال می‌گذرد و خود آقای معاون اول رئیس‌جمهور می‌گوید ما امروز 100 هزار میلیارد تومان معوقه بانکی داریم. کم که نشد، 30 هزار میلیارد دیگر هم اضافه شد! حالا یکی از آقایان می‌گوید 120 هزار و یکی دیگر هم می‌گوید 150 هزار میلیارد تومان، من کمترین آن را می‌گویم. باید جلوی این گرفته شود.

فتنه یعنی جا به جا شدن موضوعات اصلی و فرعی؛ یعنی جا بجایی کرسنت و کنسرت!

فتنه این است که موضوع‌های اصلی با موضوع‌های فرعی پوشانده شود. یک‌دفعه بگویند تمام دغدغه ما این است که چرا در فلان‌جا «کنسرت» برگزار نمی‌شود! این هم فتنه است. امروز موضوع جامعه ما این است؟ موضوع جامعه ما کنسرت است یا کرسنت؟ موضوع جامعه این است که چرا فقط 20 درصد افراد جامعه باید عمده تسهیلات بانکی را بگیرند؟ طبق آماری که نقل شده 70 درصد تسهیلات فقط به 20 درصد جامعه تخصیص داده می‌شود. این موضوع‌های اصلی جامعه است.

فتنه امروز این است که اگر می‌بینید دشمن ملت‌های جهان را اسلام می‌ترساند و در سطح منطقه از ایران می‌ترساند در داخل کشور یک حرکت هماهنگ از بی‌بی‌سی و رادیو آمریکا شروع شده که مردم را از تفکر انقلابی و انقلابی‌گری می‌ترساند و تردید ایجاد می‌کند.

فتنه یعنی اینکه می گویند اگر انقلابی ها که باعث امنیت کشور هستند سر کار بیایند جنگ می شود!

می‌گویند اگر این تفکر روی کار بیاید جنگ می‌شود. تردید ایجاد می‌کنند در موضوعی که مانع اشغال ایران شد و در هشت سال دفاع مقدس برای ما امنیت به ارمغان آورد. مدلی از مقاومت را نشان داد که امنیت ما یک امنیت واقعی است و نگران بدعهدی دشمن نیست. یک امنیت روی کاغذ نیست که انجام دادن یا ندادن آن برای ما مهم باشد. این تفکر انقلابی است که برای کشور امنیتی به ارمغان می‌آورد که بعد از 28 سال کسی جرئت نمی‌کند به مرزهای ما نزدیک شود.

 فتنه این است که این تفکر را می‌پوشانند و از آن ترس و نگرانی ایجاد می‌کنند. باید نسبت به این موضوع هشیار بود. دشمن می‌فهمد اگر توان‌مندی‌های یک ملت که نشان داده در عرصه‌های بزرگ کارهای بزرگی انجام می‌دهد و برای آن کار حاضر است جان خود را فدا کند نمی‌تواند برای این ملت طمعی داشته باشد. دشمن می‌فهمد ولی این توان‌مندی در اقتصاد هم ظهور پیدا کند چه موفقیت‌هایی به‌دست می‌آید. فتنه در این عرصه چیست؟ این است که منتظر باشیم از خارج سرمایه‌گذاری انجام شود یا فلان شرکت خارجی فعالیت اقتصادی در کشور داشته باشد. موفقیت‌های بزرگ علمی و صنعتی ما را چه کسانی انجام دادند؟ موفقیت‌های ما فقط در جنگ نبوده است.

اخیرا توفیق پیدا کردم و نمایشگاه توان‌مندی‌های قرارگاه خاتم را دیدم. در همین ایامی که می‌گفتند تحریم است و فشارها بیشتر و سرمایه کم است، ببینید چه کارهای بزرگی در عرصه‌های بزرگ صنعتی در حوزه نفت و سدسازی و ... شده است. همه هم متکی به نیروی داخلی انجام شده است. هم موفقیت، هم اشتغال و هم پیشرفت ایجاده شده است. فتنه این است که این را از شما بگیرد.

نمی توان در کاخ های میلیاردی برای مبارزه با فقر نسخه پیچید!

موضوعی که اهمیت دارد این است که بدانیم انقلاب اسلامی یک منظومه است. اگر می‌گوید مبارزه با فقر، بدون مبارزه با فساد و تبعیض نمی‌شود. نمی‌شود کسانی یا در کاخ سفید و یا در برج‌های میلیاردی بنشینند و بعد برای مبارزه با فقر نسخه بپیچند. این تفکر، تفکر علوی است. نمی‌تواند ساکت بنشیند و اعتقادش این است که ذات استکبار مانع پیشرفت و حقوق مردم است. همان استکبار سیاسی که آرای مردم را وتو می‌کند، استکبار اقتصادی اموال مردم را چپاول می‌کند. ان‌شاءالله همه ما بتوانیم در این یادگار و ارمغان و میراث بزرگی که انقلاب اسلامی برای ما به ارمغان آورده است و آنها می‌فهمند که این شجره طیبه‌ چه ثمراتی خواهد داشت و چه آینده درخشانی در انتظار این تفکر است.

اینکه می‌بینید در سطح دنیا امروز از اسلام نابی که امام مطرح می‌کرد می‌ترسانند، اینکه امروز در منطقه همه را از ایران می‌ترسانند و در داخل همه را از تفکر انقلابی می‌ترسانند، به‌خاطر این است که می‌دانند انقلاب اسلامی ایران قدرتی است که همه آنها را به زمین خواهد زد. ان‌شاءالله همه ما بتوانیم سربازان و میراث‌داران خوبی برای این میراث بزرگی که امروز به‌دست ما رسیده است باشیم.

پاسخ به سئوالات مردم:

سوال: چرا در خصوص نقض برجام که اخیراً از سوی آمریکا صورت گرفت علی‌رغم تأکید رهبری و مسئولین نظام بر موضع‌گیری قاطع و پاسخ کوبنده، مرم شاهد انفعال و ضعف آشکار از طرف مسئولین هستند؟

یکی از مباحثی که می‌تواند غبار بپوشاند تا حقیقت ظهور پیدا نکند این است که مثلاً مشکل ما این است که ادبیات‌مان تند بوده و به دنیا لبخند نمی‌زدیم و خودمان به دست دشمن بهانه می‌دادیم و اگر بهانه‌زدایی کنیم مشکلات ما حل می‌شود! به چه قیمتی؟ می‌گفتند بالاخره معامله است و باید چیزهایی بدهیم که این بهانه‌ها برطرف شود. نتیجه آن چه شد؟ شما امروز شاهد هستید. هرآنچه گفته بود و در توافق نوشته بود شما انجام دادید. در یک رآکتور بتن ریختید. در رآکتوری که 15 سال روی آن کار شده بود و 87 درصد پیشرفت داشت، بتن ریختید. آیا با بتن ریختن بهانه برطرف می‌شود؟ 19 هزار سانتریفیوژ داریم، گفتند یک سانتریفیوژ هم نباید داشته باشید! حالا اینها را جمع کنیم بهانه برطرف می‌شود؟ 10 هزار کیلو موادی که 10 سال طول کشید اینها را تولید کنیم، گفتند اینها را به خارج بفرستید و فقط 300 کیلو باقی بماند. اینها را انجام دادید. دشمن هم تأیید کرد که ما به همه تعهدات خود عمل کردیم. آیا دشمن هم به تعهدات خود عمل کرد. فقط در فاصله یک‌سال گذشته 81 طرح و بیانیه را به کنگره برد که بیش از هفت مورد آن را تصویب کرد. ISA آخرین آن است!

فتنه این است که ملتی را در مسیر موفقیت و پیشرفت دچار تردید شود. الحمدلله امروز این تردیدها برطرف شده است و همه بیان می‌کنند ما در دشمنی آمریکا شکی نداریم. خدا را شکر! اما با چه هزینه‌ای؟ اینجاست که اگر ما نگذاریم غبار تردیدها شکل بگیرد، چه‌بسا بدون این هزینه‌ها به این یافته برسیم؟ بدون اینکه دشمن بیاید چنین بدعهدی‌هایی کند و بعد ما منتظر بمانیم که باز هم بدعهدی می‌کند یا نه؟ دشمن از همین نگران است. ملت ما چنان موفقیت‌هایی به‌دست آورد و نوعی از دفاع از خود شکل داده بود که منتظر بدعهدی و عدم پایبندی به عهد طرف مقابل نبود. این را دنبال می‌کرد. ان‌شاءالله بتوانیم با قدرت این کار را دنبال کنیم.

سوال: راهکار فعلی برای پیشرفت کشور چیست؟ آیا مقابله با سیاست‌های آمریکا چیزی جز دردسر برای ما داشته است؟

واقعاً بررسی کنیم و واقعیت را ببینیم که جایی که موفقیت داشتیم مرهون چه تفکری بوده است؟ این را زیاد مطرح می‌کنند که مقابله با سیاست‌های آمریکا بوده که برای ما دردسر ایجاد کرده است. چرا وقتی که کسی در اینجا شعار نمی‌داد و با سیاست‌های آمریکا مقابله نمی‌کرد کودتای 28 مرداد انجام شد؟ تازه به آمریکا هم تکیه کرده بودند، کسی شعار مرگ بر آمریکا نمی‌داد، مقابله هم نمی‌کرد. فقط خواسته ملت ما این بود که نفت را ملی کند. چرا این کار را با او انجام دادند؟ اینکه ملتی فقط بگوید می‌خواهم سرنوشت خودم را عهده‌دار باشم آیا این مقابله است؟ امروز هم در موضوع هسته‌ای مقابله نشد و هر آنچه گفته بود انجام شد. چرا دو باره تحریم‌ها را تمدید می‌کنند و تمام فعالیت‌ها علیه ما را نه‌تنها متوقف نمی‌کند بلکه با افتخار اعلام می‌کند که به تحریم‌ها ادامه می‌دهد. این از همان سئوالاتی است که غبار ایجاد می‌شود. اینکه ما در یک‌سال گذشته به همه تعهدات خود عمل کردیم و بعد خود آمریکایی‌ها این موضوع را تأیید می‌کنند چرا 81 طرح و بیانیه علیه ما تصویب می‌شود؟

در باره راهکار برای پیشرفت کشور نگاه کنیم که ما در چه عرصه‌هایی موفقیت کسب کرده‌ایم. آیا متکی به این بوده که آمریکا اجازه داده است؟ نه! ما با توان‌مندی‌های خود این موفقیت‌های بزرگ را در کشور کسب کردیم. امروز وقتی هر مقام خارجی به ایران می‌آید اذعان می‌کند که امنیت شما مثال‌زدنی است آیا آنها برای ما امنیت آوردند؟ این امنیت را همین جوانان ما آورده‌اند. همین دو هزار شهید این منطقه آورده‌اند. آیا همین جوانان نمی‌توانند در عرصه اقتصاد هم چنین موفقیت‌هایی را کسب کنند؟ همین امروز جلسه‌ای داشتیم و عزیزانی که در حوزه فضای مجازی تخصص داشتند حضور داشتند. می‌گفتند در همین فضای مجازی و تمام چیزهایی که مرتبط با آن است کشوری مثل هند در سال 80 میلیارد دلار درآمد دارد. سئوال کردم ایران چقدر است؟ گفتند 100 میلیون دلار! آیا ما نمی‌توانیم از چنین ظرفیتی استفاده کنیم. وقتی هم این مسائل مطرح می‌شود ضعف‌های موهومی درست می‌شود که عده‌ای می‌خواهند فیلتر کنند و می‌خواهند مانع استفاده شما از فضای مجازی شوند. کسانی‌که این‌قدر دغدغه فضای مجازی دارند این را بگویند که چطور کشوری مثل هند 80 میلیارد دلار درآمد از فضای مجازی دارد و شما فقط توانستید 100 میلیون دلار کسب کنید؟ چقدر می‌شود با این ظرفیت شغل ایجاد کرد. این را گزارش دهید. تا حرکتی هم قرار است انجام شود عده‌ای هیاهو می‌کنند که می‌خواهند فیلتر کنند، چون گفته شده است فضای مجازی نباید بستری برای به‌هم زدن بنیان خانواده‌ شود. شما بگویید از مطالب ایجابی آن چقدر استفاده کردید؟ چندصد هزار شغل می‌شد از بستر فضای مجازی ایجاد کرد و آن ایجاد نشده است.

سوال: همه مبارزه دشمن با هسته‌ای نشدن ما غیر از این است که علاوه بر پیشرفت علمی کشور، دستیابی به بمب اتم هم می‌باشد، اگر بمب اتم بد است و غیرانسانی چرا خودشان بمب اتم دارند؟ چرا شما و آقایان این موضوع را برای جهانیان با شدت و حدت بیان نمی‌کنند؟

این را بارها بیان کردیم. اصلاً یکی از سئوالات این است که در همین سال 1395 یا 2016 که وارد 2017 شدیم، ببینید چه مباحثی را بیان می‌کنند. همین‌هایی که ادعای حقوق بشر دارند و شعارهای خیلی بزک شده می‌گویند به‌صراحت بیان می‌کنند که ما چند قدرت باید سلاح هسته‌ای داشته باشیم، دیگران نباید داشته باشند. به‌صراحت بیان می‌کنند. شما چرا باید داشته باشید؟ می‌گویند ما باید امتیاز وتو داشته باشیم و هرکسی را بخواهیم در هرجایی وتو کنیم. همین‌هایی که ادعای دموکراسی می‌کنند. همین آقای اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در سند ملی استراتژی سال گذشته که به امضای خود اوباما رسیده است می‌گوید ما برای قرن آینده هم برنامه‌ریزی کردیم و رهبری دنیا باید با آمریکا باشد. چه کسی شما را انتخاب کرده است؟ همان‌جا می‌گوید اگر لازم باشد برای حفظ این رهبری، از سلاح هسته‌ای استفاده می‌کنیم. این عین اظهارات اوست و در اینترنت هم وجود دارد. همین‌هایی که ادعای دموکراسی می‌کنند با بدترین دیکتاتورها در منطقه متحد می‌شوند و رسماً هم اعلام می‌کنند و شعار دموکراسی‌خواهی هم می‌دهند. طنز تلخ تاریخ این است. می‌گویند من باید تعیین کنم که در فلان دانشگاه شما فلان تحقیق علمی در چه سطح و اندازه و مقیاسی باشد. بعضی می‌گویند در سیاست‌ خارجی باید واقع‌بین باشیم. آیا این واقعیت‌ها وجود ندارد؟

سوال:‌ حضرت امیرالمؤمنین توصیه به نظم در کارها کردند. مشاهده می‌شود اکثر مشکلات از بی‌نظمی در کشور است که قوانین تصویب شده هم اجرا نمی‌شود. برای رفع بی‌نظمی چه راه‌کارهایی باید انجام داد؟

از آن طرف هم باید توجه داشته باشیم، همان‌طور که بسیاری از گره‌های کشور به‌دست خود ملت باز می‌شود، این‌طور نیست که همه مشکلات ما متوجه خارج باشد. عده‌ای می‌خواهند این را بگویند که ما راه‌حلی جز رابطه با آمریکا نداریم. اتفاقاً خیلی از مشکلات خود را در داخل باید حل کنیم. همین بی‌نظمی که پرسیده شد. اتفاقاً آن اندیشه دینی و انقلابی است که هرجا ظهور می‌کند کار بسیار موفق می‌شود. اگر جایی خلاف و مشکل وجود دارد برای این است که از این اندیشه فاصله گرفتیم. اگر جایی بی‌نظمی است نه ربطی به اسلام دارد و نه به انقلاب اسلامی. اگر جایی دزدی و اختلاس و فساد وجود دارد، آنجا حتماً جایی است که از انقلاب اسلامی و تفکر آن فاصله گرفتید. اتفاقاً آن تفکر انقلاب اسلامی است که مانع آنها می‌شود.

از همه شما عزیزان که لطف و حوصله کردید به عرایض بنده گوش دادید سپاسگزارم. برای بنده حضور در این جلسه توفیقی بود که حاصل شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.