۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۶
کد خبر: 502012

این حکایت امروز ما عربهاست؛ خوشحالیم که هنوز مورد تعرض ترامپ واقع نشده ایم، غافل از اینکه این دوستی ظاهری موقتی است و نوبت ما هم می شود.

قدس آنلاین - واسینی الأعرج/ از آنچه ما را احاطه کرده است می هراسیم، از این رو از اعماق وجودمان فریاد می کشیم. خواری و ذلت و نا امیدی واقعیت تلخ جهان عرب می باشد. این خواری حتی در منازل ما هم ریشه دوانده است. در گذشته های دور با این ذلت جنگیدیم و شهدای بسیاری در راه آن دادیم؛ اما امروز سطح وسیعی از سرزمینهای عربی را مقابر شهدایی فراگرفته که علت شهادت آنها فراموش شده است.

باید با چشم حیرت بنگریم به مردمان کشورهای دیگری که حتی دین مشخصی هم نداشتند، اما تظاهرات گسترده ای علیه تصمیم ترامپ برای منع مهاجرت مسلمانان به آمریکا، به راه انداختند، تا آنجا که مسئولان قضایی این دولت مجبور به لغو این قانون، ولو به صورت موقت شدند.

درست در زمانی که تمام جهان علیه این رئیس جمهور تازه موضع منفی دارند؛ برخی از حکام عرب مشغول مذاکره با نمایندگان ترامپ برای برقراری روابط تجاری دو طرفه، آزمایش های موشکهای بالستیک ایران و ایجاد مناطق امن در سوریه هستند!

در زمانی که مردمی از تمام نژادها و ادیان مخالفت شدید خود با اقدامات نژادپرستانه ترامپ را ابراز می کنند، برخی از مسلمانان عرب در حال بحث در خصوص مشکلات بازارهای جهانی هستند و به اینکه دلار دستاویز مستحکم و برگ سبز آنها در مبادلات تجاری است، مباهات می کنند. چه اتفاقی می افتد اگر اعراب هم به یورو یا مثلا ارز قدرتمند چین پایبند باشند؟ در این صورت، ترامپ تا ابد ساکت شده و مجبور به جستجوی واسطه ای برای مذاکره با دولتهای عربی و اسلامی غنی می گردد.

چراغهای برج ایفل فرانسه به منظور همدردی با قربانیان حمله به مرکز فرهنگی مسلمانان در کانادا خاموش شد، اما عربها با عقل معطل خود هیچ واکنشی نشان ندادند؛ یا واقعا عقب مانده هستیم و منافع خود را نمی دانیم، یا می ترسیم از مقابله با قدرتهای برتر. اینجاست که این سوال ناراحت کننده را از خود می پرسیم که چرا در این شرایط مسلمانان ساکتند و دیگران اعتراض می کنند!؟

یک قاعده ساده پاسخ این سوال است: تا زمانی که خودت را خوار و ذلیل پنداری، دیگران به تو احترام نمی گذارند و به زودی خود را در زباله دان آنها خواهی یافت. این حکایت امروز ما عربهاست؛ خوشحالیم که هنوز مورد تعرض ترامپ واقع نشده ایم، غافل از اینکه این دوستی ظاهری موقتی است و نوبت ما هم می شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.