یزد - مدیرکل مدیریت بحران استان یزد گفت: در سال گذشته ۵۵ نشست در ارتباط با حوادث طبیعی و پنج جلسه هم در ارتباط با حوادث انسان ساخت در استان برگزار شد، و خسارات وارده در سال ۹۵ ناشی از حوادث مختلف یک هزار و ۲۴۳ میلیارد تومان بوده است.

حوادث طبیعی یک هزار و ۲۴۳ میلیارد تومان خسارت به یزد وارد شد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، هادی هادی‌نسب شامگاه سه شنبه در نخستین نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان یزد، اظهار داشت: سرمازدگی  یکی از معضلات کشاورزی استان بوده و خسارات زیادی به استان در این بخش شده و در همین خصوصو بیش از ۹۴ هزار پیامک به کشاورزان ارسال شد و زمان سرمازدگی به آنها اعلام شد تا بتوانند تمهیدات لازم برای مقابله با سرمازدگی صورت گیرد.

وی درخصوص مبارزه وکنترل آفت مگس مدیترانه ای در استان افزود : در راستای مقابله با این آفت  در استان یزد یک میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده و این موضوع نیز باید همانند بحث آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان یزد مدیریت شود.

هادی‌نسب تصریح کرد: عمده محصولات کشاورزان توسط مگس مدیترانه‌ای مورد هدف قرار گرفته بود و خسارت و ضربه های زیادی به کشاورزان وارد آمد.

وی افزدد : برآوردها وارزیابی‌ها یی که  از منطقه ابرکوه  صورت گرفته نشان می‌دهد که با وجود جبهه سردی که در استان وجود داشت، خسارت قابل توجهی به محصولات کشاورزان وارد نیامد.

این مسئول در خصوص زلزله‌های متعددی که در شهرستان بهاباد رخ می دهد گفت : در راستای پیشگیری از وقوع آسیب و خسارات در زلزله‌های قوی، طرح اتاق امن با پرداخت تسهیلات به خانوارهای بهابادی در این شهرستان انجام می‌شود.

فرماندار ابرکوه نیر در این نشست اظهارداشت: فروچاله‌هایی به عمق ۱۵ متر در ابرکوه در ابرکوه ایجاد شده و این فروچاله ها با توجه به حفر چاه  ها یآب غیرمجاز در استان فارس بوده عدم مدیریت مصرف آب در استان فارس خشکسالی ابرکوه را تشدید می‌کند

سیدنبی رسولی اظهار داشت: در زمینه مدیریت بحران خشکسالی در این شهرستان، اقدامات قابل توجهی صورت گرفته است و یکی از مهمترین اقداماتی که در زمینه مدیریت مصرف آب در ابرکوه انجام شد، نصب کنتور هوشمند برای تمام چاه‌های آب کشاورزی است که همین اقدام نقش بسیار مهمی در کاهش اسراف و مصرف بی‌رویه آب در این شهرستان داشت.

وی به تجهیز شدن یک چهارم سیستم آبیاری در ابرکوه به آبیاری‌های نوین اشاره کرد و گفت: موضوع مهمی که در زمینه مدیریت بحران خشکسالی باید به آن توجه شود، این است که مدیریت بحران خشکسالی باید به صورت فرامنطقه‌ای انجام شود.

فرماندار مهریزنیز در این نسشت تصریح کرد: متاسفانه در بعضی مواقع آب چاه‌هایی که برای شرب قابل استفاده هستند به معادن و صنایع داده می‌شود، و جلوی برداشت استفاده صنایع و معادن از چاه‌های با کیفیت مناسب یزد گرفته شود.

سیدمحمد رستگاری با بیان اینکه خشکسالی وکمبود آب به ویژه در بخش شرب از مهمترین مشکلات استان یزد به حساب می‌آید، اظهار داشت: چاه‌های آبی که منابع با کیفیت دارد بیشتر برای آب شرب استفاده قرار گیرد ودر دشت‌های یزد بعضا چاه‌های اضطراری با آب مناسب وجود دارد که برای آب صنعت و کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود : در منطقه علی آباد مهریز زمانی که تقاضا از سوی معادن و مراکز مختلف بالا می‌رود، برداشت از این منابع آب با کیفیت هم بیشتر می‌شود و حتی اگر لازم است برای برداشت ازمنابع آبی که به درد شرب نمی‌خورد هزینه بیشتری انجام شود هم بهتر از این است که منابع آبی مناسب برای شرب به این موضوع اختصاص پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.