اصفهان- مدیر بانک سلول های بنیادی خون بند ناف رویان اعلام کرد: در حال حاضر بانک سلول های بنیادی ایران بیش از ۸۰ هزار نفر عضو دارد که این آمار روز به روز در حال افزایش است.

بانک سلول های بنیادی ایران بیش از ۸۰ هزار نفر عضو دارد

مجید کوهی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین اظهارکرد: همانگونه که شاهد رشد و گسترش تکنولوژی هستیم و این گسترش منافع زیادی برای جوامع داشته است، اما به همان نسبت باعث ایجاد انواع آلودگی ها شده که این آلودگی ها باعث به وجود آمدن بیماری های صعب العلاج مثل سرطان ها، ام. اس، بیماری های قلب و عروقی شده است.

وی اضافه کرد: همانگونه که این بیماری ها به واسطه تکنولوژی به وجود آمده اند، برای درمان آنها هم نمی توان از روش های سنتی استفاده کرد بلکه باید از روش های نوین بکار گرفته شوند.

مدیر بانک سلول های بنیادی خون بند ناف رویان گفت: یکی از این روش هایی که در دنیا برای درمان بیماری ها استفاده می شود، روش سلول درمانی یا به روایتی دیگر استفاده از سلول های بنیادی برای درمان بیماری های صعب العلاج است.

وی با بیان اینکه برای سلول درمانی نیاز به سلول های بنیادی مطرح است، درباره چگونگی ذخیره سازی سلول های بنیادی گفت: سلول های بنیادی منشأ زیادی در بدن از جمله سلول های بنیادی خون بند ناف و مغز استخوان دارند.

کوهی یادآور شد: سلول های بنیادی خون بند ناف، بین مادر و جنین در دوران بارداری در جفت و بند ناف وجود دارد که عامل تبادل مواد غذایی بین مادر و جنین می باشد.

وی تاکید کرد: خون موجود در بند ناف بسیار با ارزش است زیرا حاوی مقادیر زیادی سلول بنیادی است، بنابراین خانواده های علاقمند می توانند این خون را جداسازی و سلول های بنیادی آن را ذخیره سازی کنند تا چنانچه در زمانی نوزاد یا نزدیکان او از جمله پدر، مادر، برادر یا خواهر نوزاد به بیماری خاصی مبتلا شدند، با سلول های بنیادی قابل درمان باشد.

مدیر بانک سلول های بنیادی خون بند ناف رویان یادآور شد: استفاده از این سلول ها به فاکتورهای ژنتیکی یستگی دارد، هر چقدر نسبت نوزاد با فرد بیمار نزدیک تر باشد امکان تطابق ژنتیکی آن بیشتر است؛ به عنوان مثال نوزاد ۵۰ درصد با پدر و مادر خود و با خواهر و برادر خود ۲۵ درصد احتمال تطابق ژنتیک دارد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در بانک سلول های بنیادی ایران بیش از ۸۰ هزار نفر عضو شده اند که این آمار روز به روز در حال افزایش است.

کوهی با اشاره به اینکه برای اتصال به شبکه جهانی بانک سلول های بنیادی استانداردهایی از نظر کیفی لازم است، گفت: دانشمندان رویان از ابتدا این دغدغه را داشته اند که بر اساس استانداردهای شبکه جهانی فعالیت های خود را انجام دهند.

وی اظهارکرد: نکته دیگر رسیدن به آماری مشخص است که امیدواریم به تعداد قابل قبول شبکه جهانی برسیم.

 مدیر بانک سلول های بنیادی خون بند ناف رویان تصریح کرد: با توجه به اینکه آمار بیماران و تنوع ژنتیک زیاد است، اگر به شکه جهانی متصل شویم می توانیم به انواع سلول ها با فرمت های ژنتیکی مختلف دسترسی پیدا کنیم.

وی یادآور شد: در دفتر  بانک سلول های بنیادی برای سلامت مادر و کودک برنامه های ویژه ای در نظر گرفته شده زیرا بر اساس یافته های دانشمندان دوره ۱۰۰۰ روز اول زندگی یا همان دوران بارداری و شیردهی مهمترین دوران سلامت کودک است، بنابراین برای آموزش خانواده ها در این ۱۰۰۰ روز از کارشناسان و مشاوران خبره استفاده می کنیم تا این دوران به سلامتی سپری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.