اصفهان- رییس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان گفت: در حال حاضر ۲ هزار و ۳۰۰ وکیل پایه یک دادگستری تحت پوشش این کانون هستند که دو سوم آمار وکلا را آقایان و یک سوم را بانوان تشکیل می دهند.

یک سوم وکلای استان اصفهان زن هستند

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، حسن صرام ظهر دوشنبه در نشست خبری که به مناسبت فرارسیدن هفته وکیل برگزار شد، اظهارکرد: یکم تا هفتم اسفندماه هفته وکیل مدافع نامگذاری شده و علت این نامگذاری تصویب قانونی در تاریخ هفتم اسفندماه سال ۱۳۳۱ هجری شمسی مبنی بر جداشدن کانون وکلا از قوه قضاییه است.

وی با اشاره به تشکیل کانون وکلای دادگستری استان اصفهان در سال ۷۵ به عنوان اولین کانون مستقل کشور، گفت: امروز ۲۱ سال از تاسیس این کانون می گذرد، البته در ابتدا کانون وکلای دادگستری استان اصفهان شامل ۳ استان از جمله اصفهان، مرکزی و چهارمحال و بختیاری بود، اما دو استان مرکزی و چهارمحال و بختیاری در سال های گذشته کانون وکلای مستقلی تشکیل داده و از اصفهان جدا شدند.

رییس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان تصریح کرد: ساختار کانون وکلا، شامل هیأت عمومی، هیأت مدیره، دادسرای انتظامی وکلا و دادگاه انتظامی وکلا است.

وی تاکید کرد: کانون وکلا باید وظایف و اختیارات و نقش حرفه ای وکیل دادگستری در جامعه را به اطلاع مردم و مسئولان و دستگاه قضایی برساند.

صرام با تبریک فرارسیدن روز وکیل، به عناوین روزهای هفته وکالت اشاره و اظهار کرد: روز یکم و اولین روز هفته وکیل به نام «کانون وکلا و رسانه های عمومی»، روز دوم «کانون وکلا، مردم و آموزش حقوق شهروندی»، روز سوم به نام «کانون وکلا، مجلس شورای اسلامی»، روز چهارم به نام «کانون وکلا، فرهنگ ایثار»، روز پنجم به نام «کانون وکلا، دولت و منافع ملی»، روز ششم به نام «کانون کانون وکلا، قوه قضاییه» و روز هفتم به نام «کانون وکلا، وکیل» مدافع نامگذاری شده است.

وی وظایف کانون وکلا را شامل: ارایه پروانه وکالت به داوطلبانی که واجد شرایط قانونی هستند، اداره امور راجع به وکالت دادگستری و نظارت بر اعمال وکلا و کارگشایان، رسیدگی به تخلفات و تعقیب انتظامی وکلا و کارگشایان دادگستری به وسیله دادسرای دادگاه انتظامی وکلا، معاضدت قضایی و فراهم آوردن وسایل پیشرفت علمی و عملی وکلا خواند.

رییس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲ هزار و ۳۰۰ وکیل پایه یک دادگستری تحت پوشش این کانون فعالیت می کنند که ۸۳۶ نفر از آنها از قشر بانوان هستند، گفت: دو سوم آمار وکلای این استان را آقایان و یک سوم را بانوان تشکیل می دهند.

وی ادامه داد: تعداد ۲۶۳  کارآموز تحت نظارت کانون وکلای استان اصفهان فعالیت می کنند که تا پایان سال این تعداد به حدود ۴۰۰ نفر افزایش خواهد یافت.

صرام اظهارکرد: کانون وکلای دادگستری برای اداره امور خود ارکانی در قانون دارد که از جمله آنها می توان به  دادسرای انتظامی اشاره کردکه به تخلفات وکلا رسیدگی می کند، از این رو اگر کانون از تخلف وکیل مطلع شود، توسط دادسرای انتظامی وکیل مورد بررسی قرار می گیرد و در صورت اثبات تخلف برای تعیین مجازات به دادگاه ویژه وکلا فرستاده می شود.

وی گفت: از دیگر ارکان کانون وکلا، شعبه معاضدت قضایی است، در واقع افراد بی بضاعت جامعه که توان پرداخت حق الوکاله ندارند، به کانون مراجعه می کنند و با توجه به اینکه هر سال سه پرونده رایگان به هر وکیل به صورت اجبار ارایه می شود، از داشتن وکیل برخوردار می شوند.

۲۳۰۰ پرونده وکالت معاضدتی در سال ۹۶

رییس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان با اشاره به اینکه در سال ۹۶ آمار ارجاع وکالت های معاضدتی بالغ بر ۲ هزار و ۳۰۰ پرونده بوده است، تصریح کرد: علاوه بر این تعداد، شعبه معاضدت قضایی در حوزه کانون مشاوره های رایگان ارایه می کند، همچنین شورای حل اختلاف در زندان و در محل هایی همچون بهزیستی و کمیته امداد که با آنها قرارداد همکاری داریم، فعالیت چشمگیری داشته و به افراد کم درآمد جامعه کمک کرده است.

وی ادامه داد: کمیسیون های غیر رکنی که برای کمک به امور وکلا تاسیس شده ۱۸ کمیسیون داخلی است که هدف آنها ارایه خدمات آموزشی، فرهنگی، رفاهی و مشاوره ای به همکاران وکیل و کارآموز است.

صرام به میزان حق الوکاله وکلای دادگستری اشاره و خاطرنشان کرد: قانونگذار به وکیل اجازه داده درباره حق الوکاله به صورت توافقی رقم را تعیین کند، اما چنانچه  قرارداد خصوصی بین وکیل یا موکل تعیین نشود، مبنای تعیین حق الوکاله تعرفه ای است که قوه قضاییه تصویب کرده است.

وی در خصوص چگونگی پیگیری تخلفات وکلا، اظهارکرد: از هر طریقی که شکایت یا گزارشی مبنی بر تخلف وکیل به ریاست کانون برسد، مکلف است اگر گزارش یا شکایت در ممیزی اولیه درست تشخیص داده شد برای رسیدگی به دادسرا یا کمیته حل اختلاف وکیل و موکل ارسال کند، البته در قانون هر تخلف باید در دادسرای انتظامی کانون رسیدگی شود اما گاهی افراد به کانون مراجعه و در خصوص اختلاف مالی خود و وکیل ابهام دارند، این نوع اختلافات در کمیته ای متشکل از وکلای با تجربه و با حضور طرفین بررسی و مشکل مالی را با رضایت و سازش طرفین حل می شود.

رییس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان تاکید کرد: در کانون وکلای دادگستری کمیسیون نظارت و پیگیری وجود دارد که از طریق رییس کانون نظارت می شود، البته دادسرای انتظامی نیز برای حفظ صیانت از حیثیت کانون وکلا و حرفه وکالت بر امور نظارت می کند، با این نظارت ها اگر هر وکیلی خطای کوچکی هم داشته باشد، تذکر و اعمال قانون صورت می گیرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.