قدس انلاین : نمایندگان تشکل‌های مختلف هنری در دیدار با استاندار خراسان رضوی به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.

هنرمندان خراسانی در دیدار با استاندار چه گفتند؟

 غلام‌عباس ساعی، در یازدهمین جلسه اتاق گفت‌وگوی دولت و تشکل‌های فرهنگی و هنری استان، در استانداری خراسان رضوی عنوان کرد: شعر در طول تاریخ دست آوردهای ویژه‌ای داشته و مقام معظم رهبری با هوشیاری شان این ضرورت را تشخیص دادند. ایشان از ابتدای انقلاب به شاعران عنایت ویژه‌ای داشتند اما نگاه مردم نسبت به این قشر کمرنگ‌تر شده است.

وی با اشاره به اینکه خراسان رضوی به دو اعتبار خاستگاه شعر فارسی و قطب شعر فارسی است و چشم‌انداز ویژه‌ای دارد، بیان کرد: باید به شکلی ویژه‌تر به این هنر در خراسان رضوی نگاه کرد. در کشور نگاه به شعر عمدتا جزیره‌ای است و دستگاه‌های متعددی متولی فرهنگ هستند. تقاضا دارم جهت مدیریت یکپارچه فرهنگی این فعالیت‌ها سامان بخشی شود.

ساعی با بیان اینکه جهانیان به شاعرانی که در مرز جغرافیایی آنان نیستند، توجه ویژه‌ای دارند، تصریح کرد: احساس می‌کنم فردوسی یکی از شاعران بزرگ زبان فارسی احساس غربت می‌کند؛ در ترکیه از کشورهای مختلف به زیارت مولانا می‌روند. اگر به همین شکل از ظرفیت عظیم آرامگاه فردوسی استفاده شود، اتفاق بزرگی در زمینه اقتصاد هنر رقم می‌خورد.
این نویسنده ادامه داد: مرحوم محمود فرخ، یکی از شاعران برجسته خراسان رضوی، است که در گذشته خانه خود را در اختیار شاعران قرار داده بود و بسیاری از افرادی که حال در حوزه ادبیات رشد کرده‌اند، از همین مکتب برآمده‌اند. می‌خواهم در صورت امکان این ملک از فرزندان وی خریداری شود و در اختیار شعر خراسان قرار بگیرد که در جایگاه خود اتفاق بزرگی است.
شاعران به میدان بازگردند
وی یکی از ایرادهای فعالیت شعری را رویکرد مناسبتی بودن اشعار دانست و افزود: این امر باعث شد بسیاری از شاعران خوب ما از چتر شعر رسمی بیرون آیند و خانه‌نشین شوند. می‌خواهم مسئولان فرهنگی به این امر توجه کنند و به شعر غیرمناسبتی و آزاد میدان دهند تا شاعران کنار رفته به میدان بازگردند.
فعالیت‌های شعری شناسنامه دار شوند
ساعی با اشاره به اینکه فعالیت‌ها و انجمن‌های شعری در مشهد افزایش یافته است و اگر از آن‌ها خوب استفاده شود، اثرات مطلوبی دارد، اظهار کرد: این جلسات اگر به درستی ساماندهی نشود، به زیرزمین‌ها و مکان‌های نامناسب کشیده خواهند شد. از مسئولان فرهنگی استان می‌خواهم که در صورت امکان برای صدور مجوز تسهیلاتی قائل شوند و سعی کنیم فعالیت‌های شعری شناسنامه‌دار شوند.
دبیر ستاد طرح ملی تلاوت، با بیان اینکه کشورهای اسلامی نگاه‌ ویژه‌ای به ایران و خصوصا مشهد نسبت بحث‌های محافل‌ و فعالیت‌های قرآنی دارند، عنوان کرد: یکی از دغدغه‌های ما نمایشگاه قرآن است. در هفته‌های پایانی قبل از زمان برگزاری نمایشگاه، محل مورد نظر مشخص‌ می‌شود و باید در زمان کوتاه تمام تمهیدات لازم جهت برگزاری نمایشگاه با به کارگیری همه ارگان‌ها انجام شود.
حسین‌ مقدم‌کیا با اشاره به اینکه خواستار تشکیل دبیرخانه‌ دائمی برای نمایشگاه هستیم، عنوان کرد: از همین حالا برای فعالیت‌هایی که می‌خواهیم عرضه کنیم، باید برنامه‌ریزی شود. متأسفانه نمایشگاه قرآن فعالیت کلیشه‌ای دارد و تنها به عنوان رفع تکلیف برگزار می‌شود.
وی گفت: برنامه‌های قرآنی در صداوسیما تهیه و پخش می‌شود. خواهشمندیم که مشهد به عنوان قطب قرآنی با همکاری صداوسیما خراسان رضوی، مسئولان قرآنی را در این عرصه‌ها وارد کنند و شاهد پخش برنامه‌های قرآنی در سیمای استان باشیم.
همچنین در ادامه جعفری، نماینده کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد خراسان رضوی، با اشاره به اینکه در مشهد ۳۸۳ کانون فرهنگی هنری فعال وجود دارد، تصریح کرد: افرادی به عنوان سفیران شایسته دینی در جهت ارائه خدمات فرهنگی و آموزشی در کانون‌ها فعالیت می‌کنند. بدیهی است که در صورت داشتن توانایی مالی و حمایت‌های جانبی نقش سازنده‌تری ایفا خواهیم کرد. با توجه به استعدادها و ظرفیت‌های موجود در کانون‌ها و در صورت همکاری، تجهیز کردن کتابخانه‌ها، ملزومات و تهیه کتاب‌های مؤثر برای قشر جوان به کار ما ارتقا می‌بخشد.
مسجد بزرگترین سنگر اسلام
جعفری با تأکید بر اینکه نقش مساجد در جامعه مهم است، تصریح کرد: ما انتظار داریم از ظرفیت‌ها استفاده شود و حمایت لازم از مساجد که بزرگترین سنگر اسلام هستند، صورت گیرد. 
در ادامه مهدی نصیرزاده، مدیرعامل تعاونی ناشران خراسان رضوی،  گفت: ما هیچ ستادی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی تشکیل نداده‌ایم. وضعیت نشر مطلوب نیست و نباید کتاب‌های ما در انبارها خاک بخورد، ارگان‌ها و مراکز مربوطه باید پای کار بیایند تا فرهنگ تقاضا را مدنظر قرار دهیم.
نسرین شاه‌محمدی، رئیس انجمن سینمای جوانان خراسان رضوی، هم در یازدهمین جلسه اتاق گفت‌وگوی دولت و تشکل‌های فرهنگی و هنری استان گفت: ساخت فیلم‎های کوتاه پرهزینه نیست و به تجهیزات و مبلغی اندکی نیاز دارد. سال گذشته یکی از فیلم‌های کوتاه ما در ۱۲۰ جشنواره داخلی و خارجی شرکت کرد و بیش از ۵۰ جشنواره جایزه گرفت.
وی افزود: در همین راستا اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی چند سینمای سیار به انجمن اسلامی جوانان خراسان اهدا کرد که از آن در شهرهای فاقد سینما، روستا و حاشیه شهر استفاده کنیم. این امر با اسقبال خوبی روبه‌رو شد و شور و نشاط اجتماعی بین مردم و قشر محروم خراسان رضوی ایجاد کرد.
شاه‌محمدی با اشاره به اینکه در ۲ ماهی که فعالیت خود را آغاز کردیم، خراسان رضوی سرآمد بوده است، گفت: تقاضا دارم شهرداری بسته حمایتی برای ما در نظر بگیرد چون بخشی از درآمد سینمای سیار را باید برای کانون تهیه‌کنندگان بفرستیم و بخش اندکی که می‌ماند، صرف ساخت فیلم‌های کوتاه و خرید تجهیزات برای نوجوانان می‌شود تا هم اشتغال‌زایی برای نوجوانان صورت گیرد و هم در جامعه شور و نشاط ایجاد شود.
در ادامه امیرحسین دبیرزاده، نماینده سینماداران خراسان رضوی، با اشاره به اینکه متأسفانه تا به حال حمایت‌ از سینماهای خصوصی در حد حرف بوده است، عنوان کرد: همه سینماهای استان باید مانند پردیس سینما هویزه باشد اما یک درصد حمایت‌هایی که از سینماهای دولتی می‌شود، صرف سینماهای خصوصی نمی‌شود. 
وی با بیان اینکه در سال ۸۹ بالغ بر ۱۰ میلیاد تومان هزینه بازسازی پردیس سینما هویزه شد، اضافه کرد: پردیس سینما سیمرغ اولین پردیس سینمایی کشور است که سال گذشته بعد از ۲۰ سال بازسازی شد. ۲ ماه به صورت شبانه روزی ۸۰ نفر مشغول کار بودند تا کار بازسازی به اتمام رسید. در این پروژه بیش از ۲ میلیارد هزینه صرف شد اما یک ریال هم بخش دولتی حمایت نکرد.
دبیرزاده گفت: درحال حاضر مجموعه سینمایی پیروزی مورد توجه ما قرار دارد. این مجموعه در خیابان هاشمیه قرار دارد و با توجه به اینکه ظاهر مناسبی ندارد، استقبال از آن فوق‌العاده است. خواسته من این است که حمایتی صورت گیرد و این سینما هم بازسازی شود.
در بخش دیگر این جلسه جواد شادکام، عضو انجمن طراحان مد و لباس، اظهار کرد: اتفاقات خوبی در حوزه مد و لباس صورت گرفت. از جمله می‌توان به برگزاری اولین جشنواره مد و لباس استان اشاره کرد. جشنواره‌ای که با استقبال پرشور دانشجویان و جوانان روبه‌رو شد.
وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از اتفاقات خوب یعنی شکل‌گیری انجمن طراحان مد و لباس استان، تصریح کرد: با اینکه دستور مقام معظم رهبری مبتنی بر حمایت از تولید ملی است اما برخی خیاط‌خانه ها و تولیدی‌های قدیمی به دلیل واردات بی‌رویه آسیب جدی دیدند.
شادکام با اشاره به اینکه مد و لباس می‌تواند به بحث کارآفرینی کمک کند، گفت: مجموعه مد و لباس زیر مجموعه‌های زیادی دارد. حداقل در بخش انجمن صنفی بانوان خیاط استان بیش از ۲۰۰۰ مجوز صادر شده است؛ بنابراین اگر از آن حمایت شود، اتفاقات خوبی خواهد افتاد.
این طراح لباس افزود: اگر می‌گوییم ترکیه، انگلیس و... اجازه ندارند فرهنگش را به ما تحمیل کند، ما نیز باید خود بسترش را فراهم کنیم. مد و لباس یک صنعت درآمدزاست. اگر می‌خواهیم این انگیزه در مردم ایجاد شود که پوشاک خودمان را خریداری کنند، احتیاج به بسترهای مناسب داریم.
منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.