خراسان شمالی- مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی بجنورد: قرار بود یک سوم از هزینه‌های جابجایی مسافر توسط دولت، یک سوم توسط شهرداری و مابقی توسط شهروندان تامین شود اما دولت از سال ۹۴، دیگر سهم خود را پرداخت نمی کند و این امر هزینه های سازمان اتوبوسرانی را در خدمات‌رسانی افزایش داده است.

50 درصد ناوگان اتوبوسرانی بجنورد فرسوده‌اند/دولت سهمش را از هزینه جابجایی مسافر پرداخت نمی‌کند

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، با آنکه سامانه حمل و نقل شهری بیشترین کارایی و اثر بخشی را در حمل ونقل همگانی شهرها دارد، و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی یکی از راهکارهای اساسی برای کاهش ترافیک و آلودگی هوا و صوتی محسوب می شود، اما متاسفانه اتوبوسرانی بجنورد نه تنها توسعه نیافتاده بلکه آن قدر فرسوده شده‌اند که هر کس که یک بار با آن سفر کند به فرسودگی آن پی می‌برد.

یکی از شهروندان بجنوردی در این زمینه می گوید: اغلب اتوبوس های این شهر قدیمی و فرسوده هستند به طوری که لحظه حرکت دود غلیظی از آن خارج شده و باعث آلودگی هوا می شود.

وی می‌افزاید: گاهی این دود غلیظ ناشی از برخی اتوبوس‌ها آزار دهنده هستند و توقف چند دقیقه ای در ایستگاه را برای مسافران سخت تر می کند؛ بسیاری از اتوبوس های شهر به واسطه تبلیغاتی که روی آن ها نصب می شود رنگ آنها رفته و چهره نامناسبی به خود گرفته است.

به گفته این شهروند بجنوردی در اکثر ایستگاه های اتوبوس شهر، صندلی برای نشستن مسافر وجود ندارد که گاهی پیرمرد و پیرزنی هایی را می بینی که توان ایستادن را ندارند.

وی از نظافت داخل اتوبوس ها و برخورد راننده ها اظهار رضایت می کند و می گوید: اتوبوس های بجنورد همچنین از نظر سیستم گرمایشی و سرمایشی نیز مشکل دارند.

یکی دیگر از شهروندان می گوید: بنده به دلیل کاهش آلودگی هوا و رفع معضل ترافیک هر روز با دوچرخه به محل کار می‌روم اما هفته گذشته دود غلیظی که از یک دستگاه اتوبوس هنگام حرکت خارج شد باعث شد به شدت به سرفه بیافتم و از دوچرخه زمین بخورم.

در رابطه با مشکلات اتوبوسرانی و سیستم حمل و نقل شهری با احمد شافعی مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی بجنورد به گفتگو پرداختیم؛ وی در این رابطه به خبرنگار قدس آنلاین گفت:" سازمان اتوبوسرانی ۷۱ دستگاه اتوبوس دارد که از این تعداد ۶۵ دستگاه فعال هستند و روزانه ۳۵ تا ۴۰ هزار نفر را در سطح  شهر جابه جا می‌کنند."

شافعی با بیان اینکه در حال حاضر۵۰ درصد از ناوگان اتوسرانی ما فرسوده هستند می‌افزاید: میانگین عمر یک دستگاه اتوبوس ۱۰ سال است این در حالی است که در حال حاضر تمام ناوگان اتوبوسی بخش خصوصی بالای ۱۰ سال عمر دارند و ناوگان سازمان اتوبوسرانی بجنورد نیز جز تعداد محدودی، بالای ۱۰ سال سن دارند و  از مجموع کل اتوبوس‌های این سازمان ۲۷ دستگاه در اختیار بخش خصوصی قرار دارد.

وی در پاسخ به این سوال که قرار بود از سوی دفتر مقام معظم رهبری ۳ و نیم میلیارد تومان برای خرید اتوبوس تعلق گیرد این مسئله به کجا رسید می‌گوید: ابلاغ اعتبار انجام شده است ولی قیمت‌های اتوبوس به شدت افزایش یافته است ؛ در سال‌های گذشته قیمت تمام شده یک اتوبوس ۶۴۰ میلیون تومان بود که اکنون این مبلغ تقریباً به یک میلیارد و ۲۲۰ میلیون تومان رسیده است که این به معنای افزایش دو برابری قیمت اتوبوس است.

شافعی در خصوص تبلیغات روی اتوبوس ها نیز می گوید: رنگ کردن هر اتوبوس ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان هزینه دارد که این سازمان در حال حاضر برای بازسازی و بهسازی ناوگان بشدن با مشکل اعتباری مواجه است.

وی با اشاره به مشکلات اعتباری برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی می‌گوید: از سال ۸۹ کمک های دولت به نوسازی ناوگان اتوبوسی متوقف شده است و شهرداری‌ها با مشکل روبه رو شده اند؛ پیش از این، دولت بابت خرید هر دستگاه اتوبوس، معادل ۸۲.۵ درصد از بهای این ناوگان، یارانه پرداخت می کرد و مابقی توسط شهرداری تامین می شد اما از سال ۸۹ این کمک ها متوقف شده است.

شافعی می‌افزاید: اکنون هزینه تمام شده برای حمل و نقل هر شهروند با ناوگان اتوبوسی در بجنورد، ۱۸ هزار ریال است اما شهروندان فقط چهار هزار و ۴۰۰ ریال از این میزان را پرداخت می کنند.

مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی بجنورد ادامه می دهد: پیش از این مقرر بود یک سوم از هزینه های جابجایی مسافر توسط دولت، یک سوم توسط شهرداری و مابقی توسط شهروندان تامین شود اما دولت از سال ۹۴، دیگر سهم خود را پرداخت نمی کند و این امر هزینه های سازمان را در خدمات رسانی افزایش داده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.