نشست صبح امروز مجلس ( ۱۷ اردیبهشت ) با برگزاری جلسه غیر علنی درباره موضوعات منطقه ای و مسائل اقتصادی آغاز شد و در ادامه جلسه بصورت علنی ادامه یافت که بر اساس آن نمایندگان به بررسی دیگر مواد طرح یک فوریتی حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی – فرهنگی پرداختند.

 تسهیلات بافت‌های فرسوده به بافت‌های تاریخی اختصاص می‌یابد/ برگزاری جلسه‌ای با موضوع ۱۴ میلیارد دلار کالاهای اساسی در هفته آینده

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، جلسه امروز خانه ملت همانند روز گذشته ابتدا با برگزاری جلسه غیر علنی آغاز شد. بهروز نعمتی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در تشریح نشست غیر علنی امروز پارلمان به خبرنگاران گفت:  در این نشست موضوعات منطقه‌ای و تحولات امنیتی منطقه و همچنین مسائل اقتصادی  بحث و بررسی شد. بر همین اساس، نمایندگان در این نشست غیر علنی مقرر کردند که هفته آینده برای موضوع ۱۴ میلیارد دلار کالاهای اساسی و همچنین تحولات امنیتی منطقه جلسه حدودا ۴ ساعته‌ای برگزار ‌شود.
در ادامه جلسه بصورت علنی ادامه یافت و نمایندگان به ادامه بررسی طرح یک فوریتی حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی – فرهنگی و توانمندسازی مالکان و بهره‌برداران بناهای تاریخی – فرهنگی پرداختند و به ماده (۷) این طرح با ۱۶۷ رأی موافق، ۱۵ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۹ نماینده حاضر در جلسه رای مثبت دادند که بر اساس آن بانک‌ها مکلف به پذیرش سند بناهای ثبت‌ شده به عنوان وثیقه برای ارائه تسهیلات شدند.
همچنین نمایندگان در جریان بررسی طرح یک فوریتی حمایت از مرمت و احیای بافت‌های با ماده ۱۱ آن موافقت کردند که شهرداری ها مکلف به قلع و قمع ساخت و سازهای غیرقانونی در محدوده بافت های تاریخی- فرهنگی شدند.

 نمایندگان مجلس همچنین دولت را مکلف کردند که تدابیر و اقدامات جبرانی محدودیت های اعمال شده طرح های توسعه و عمرانی در محدوده بافت های تاریخی-فرهنگی را پیش بینی کند.
ماده (۱۳) این طرح با ۱۳۰ رأی موافق، ۲۱ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۲ نماینده حاضر در جلسه تصویب شد.
در ماده ۱۳ این طرح یک فوریتی آمده است؛ دولت مکلف است از طریق نهادهای ذی ربط در تعیین مقررات مربوط به طرح های توسعه و عمران، تدابیر و اقدامات جبران محدودیت های اعمال شده از قبیل تراکم در خصوص املاک واقع در محدوده بافت های تاریخی- فرهنگی موضوع این قانون را پیش بینی کند.
از دیگر محورهای مهم بررسی طرح یک فوریتی حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی این بود که نمایندگان مجلس، سازمان برنامه و بودجه را بر اساس ماده ۴ مکلف به ایجاد نظام فنی و اجرایی بناهای تاریخی- فرهنگی ظرف مدت یکسال کردند.
طبق ماده ۴ طرح، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است از طریق سازمان فنی و حرفه ای با استفاده از امکانات موجود و با مشارکت سازمان نسبت به آموزش و تربیت استادکاران و کاردان های تجربی در زمینه های حفاظت و احیای بناها و اماکن تاریخی- فرهنگی اقدام کند.
همچنین نمایندگان مجلس بر اساس ماده ۸، با تصویب مصوبه ای مقرر کردند که تسهیلات بافتهای فرسوده به بافتهای فرهنگی و تاریخی که در حریم بافتهای فرسوده هستند اختصاص یابد.

انتهای پیام/


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.