خوزرستان- مدیر کل مدیریت بحران خوزستان گفت: ۱۱۰ هزار هکتار زمین کشاورزی تا کنون از آب در آمده اند و ۸۰ هزار در آب مانده اند که عمدتا مختص حمیدیه و هویزه است تا ۱۵ خرداد تمام این مزارع برای کشت تابستانه آماده می شوند.

مزارع خوزستان تا ۱۵ خرداد برای کشت تابستانه آماده می شوند

به گزارش قدس آنلاین؛ سومین جلسه قرارگاه بازسازی مناطق سیل زده با حضور معاون وزارت عمرانی کشور در استانداری خوزستان برگزار شد که در این جلسه کیامرث حاجی زاده مدیر کل مدیریت بحران خوزستان بیان کرد: ۵ الی۶ ماه خوزستان درگیر سیلاب بود که اولین بار از مسجد سلیمان آغاز شد. سپس مارون حوزه رامشیر، سد مخزنی بهبهان، اندیکا و لالی، ایذه و دهدز که خساراتی به منازل و راه های روستایی وارد کرد، بعد از آن دزفول و رفیع نیز از این سیلاب بی نصیب نماندند تا اینکه سرانجام نوبت به سیل بزرگ فروردین ماه رسید.

وی افزود: ۱۱۰ هزار هکتار زمین کشاورزی تا کنون از آب در آمده اند و ۸۰ هزار در آب مانده اند که عمدتا مختص حمیدیه و هویزه است. تا ۱۵ خرداد تمام این مزارع برای کشت تابستانه آماده می شوند.

 حاجی زاده بیان کرد: اعتباری برای کشاورزان و خسارات آن ها پرداخت نشده بااینکه ۸۱۱ پرونده ثبت شده در این راستا داریم. ۱۵ هزار مسکن خسارت دیده ثبت بازسازی بنیاد مسکن شده اند. همچنین۶ هزار و ۶۳ پرونده برای خسارت وارد شدن به لوازم خانگی جهت دریافت خسارت در دست داریم.  

تا پایان سال بازسازی روستاها به اتمام می رسد

فاضل عبیات معاون عمرانی استانداری خوزستان: ظرف ۳ ماه آینده اتمام واحدهای تعمیری خسارت دیده امکان پذیر است و تا پایان سال نیز بازسازی به اتمام می رسد. طرح جامع کنترل سیلاب دراین مدت از قرارگاه بازسازی استخراج می شود تا مبنایی شود برای برنامه ریزی احداث سیل بند های نهایی در استان خوزستان است.


وی با بیان اینکه سیل موضوع شماره یک استان است، تصریح کرد: انتقال و جابجا کردن روستاها برای رعایت حریم روستایی را اقدام می کنیم در صورتی که راهی برای مقاوم سازی و بازسازی آن وجود نداشته باشد در غیر این صورت روستاها را در قالب طرح مصوب بازسازی می کنیم.

۹ هزار میلیارد تومان خسارت مردمی سیل

امید حاجتی مدیر سازمان برنامه و بودجه استان خوزستان در ادامه جلسه عنوان کرد: ۱۵ هزار میلیارد تومان برآورد خسارت های سیل که عمده آن خسارت مردمی با ۹ هزار میلیارد تومان است.

وی افزود: در مرحله ورود اطلاعات برای رسیدگی به خسارات هستیم. ۴۳۸ خانوار برای دریافت لوازم خانگی تایید شدند. ۶ هزار وام کم بهره برای تعمیر لوازم خانگی و خانه های آسیب دیده در نظر گرفته شده است.

حاجتی اظهار کرد: کمک های بلاعوض  پنج میلیونی تومانی بنیاد مسکن نیز در حال ارائه به سیل زدگان است. با همکاری جهاد کشاورزی در حال امکان سنجی جهت تحت پوشش قراردادن اراضی کشاورزی هستیم تا در سال های دیگر و با بروز حوادث طبیعی، شاهد ساماندهی های بهتری برای پرداخت خسارت ها باشیم.

۶۵ روستا سیل زده آهک پاشی شدند

محمدصادق کریمی کیا معاونت اجتماعی استانداری خوزستان نیز بیان کرد: تاکنون ۶۵ روستا سیل زده آهک پاشی شدند. نگران حاشیه نشینی و مهاجرت روستاها نیستیم باوجود اینکه سیل بی سابقه ای در نیم قرن اخیر شاهد بودیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.