مسجد گوهرشاد و وقایع تاریخی آن در حافظه تاریخی ایرانیان حضور پررنگی داشته است. حضوری که تداوم آن در نسل‌های بعدی مستلزم پرداخت هنری به این موضوع است. بدون شک با شکل‌گیری آثاری در خور این قیام که توانایی بیان بزرگی این قیام و تأثیر مذهبی و تاریخی‌اش را داشته باشد، می‌توان به ماندگاری حماسه مردمی‌ گوهرشاد امیدوار بود.

شاعران از شهدای عفاف سرودند

قدس آنلاین: دومین دوره مسابقه شعر حماسه گوهرشاد با همکاری مؤسسه فرهنگی پارسی‌زبانان و جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی‌(راه) با هدف تولید آثار برجسته شعری با محوریت قیام گوهرشاد برگزار می‌شود. نغمه مستشار نظامی، ‌دبیر جشنواره شعر گوهرشاد در گفت‌وگو با خبرنگار قدس اظهار داشت: نخستین دوره این مسابقه در سال ۹۵ برگزار شد که با استقبال خوبی از طرف شاعران که شماری از آن‌ها از افراد برجسته این عرصه بودند، مواجه شد. بر همین اساس امسال پس از وقفه‌ای دوساله، دومین دوره جشنواره حماسه گوهرشاد برای دومین سال فراخوان داده است و علاقه‌مندان می‌توانند تا بیستم مرداد ماه آثار خود را به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند.

وی با اشاره به استقبال اهالی شعر و شاعران برجسته کشور در این دوره اعلام کرد، مؤسسه فرهنگی پارسی‌زبانان و جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی‌(راه) با توجه به استقبال خوب شاعران ایرانی و همچنین شاعران پارسی‌زبان در سراسر جهان تصمیم به برگزاری این جشنواره تا چهار سال آینده گرفتند.

مستشار نظامی‌ در مورد کیفیت آثاری که تاکنون به دبیرخانه ارسال شده است، اظهار داشت: با توجه به حضور شعرا و بزرگان این عرصه در این دوره جشنواره مانند دوره ابتدایی مسابقه حماسه گوهرشاد، کیفیت آثار ارسال شده تاکنون قابل توجه بوده و امید است که در این دوره مانند دوره گذشته به مجموعه‌ای ارزشمند دست یابیم. وی خاطرنشان کرد: شرکت در این فراخوان برای کلیه گروه‌های سنی و مقاطع تحصیلی آزاد است. تاکنون 195 اثر از شاعران ایرانی و شاعران پارسی‌زبان در کشورهای دیگر به دست ما رسیده است. این آثار در قالب‌های متعدد شعری از کلاسیک تا نیمایی و سپید قرار دارند. هر شرکت‌کننده می‌تواند تا پنج اثر برای شرکت در رقابت ارسال کند.

مستشارنظامی ‌با اشاره به حضور بانوان شاعر در این دوره اظهار داشت: امسال علاوه بر موضوع محوری حماسه گوهرشاد، مضمون حجاب و عفاف هم جزو موضوعات کنگره اعلام شده و در کنار شاعران مرد، حضور بانوان شاعر که در این مضمون اشعاری را سروده‌اند، قابل توجه است.

دبیر جشنواره شعر گوهرشاد با اعلام جوایز این جشنواره گفت: به 10 نفر از کسانی که بالاترین امتیاز را کسب کنند لوح تقدیر و هدیه نقدی به مبلغ یک میلیون تومان تقدیم می‌شود و آثار رسیده در کتابی مستقل چاپ و منتشر خواهند شد. در دوره گذشته هم اشعار در کتابی با نام «حماسه گوهرشاد» به انتخاب علیرضا قزوه منتشر و در نمایشگاه کتاب امسال رونمایی شد. با وجود حضور استادان برجسته و شاعران طراز اول معاصر، کیفیت اشعار جمع‌آوری شده درخور بود و پس از رونمایی این اثر در نمایشگاه کتاب امسال، بازخوردهای مثبتی را دریافت کرد و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.

چاپ مجموعه شعری با موضوع قیام گوهرشاد پس از ۸۱ سال

این شاعر با بیان اینکه در دوره گذشته رضا اسماعیلی، امیری اسفندقه، انصاری نژاد، بیابانکی، سعیدی‌راد، رجبعلی زاده کاشانی، علی داوودی، عباس خوش عمل، خدابخش صفادل، محدثی خراسانی، رضا نیکوکار، فریبا یوسفی، عبدالحمید ضیایی و سعدآبادی از شاعرانی بودند که اشعارشان در کتاب درج شده است، ابراز داشت: با همکاری استادان ارزشمند، مسئله (گوهرشاد) که به گفته رهبر انقلاب، مظلوم واقع شده بود، مورد توجه قرار گرفت، به گونه‌ای که تا به حال در تاریخ ادبی کشورمان این میزان شعر برای گوهرشاد سروده نشده بود و پس از گذشت ۸۱ سال از این حماسه، برای نخستین بار چنین کتابی منتشر شد. همان طور که گفتم اغلب اشعار این مجموعه کیفیت درخوری را دارا هستند. اشعار کتاب اول بیشتر با محوریت قیام گوهرشاد سروده شده‌اند و از زوایایی مختلف به این قیام پرداخته‌اند و هر کدام از این اشعار گویی از زاویه جدیدی به این قیام نظر انداخته‌اند و منظر جدیدی را پیش روی مخاطبان گسترده‌اند. به عنوان مثال یکی از اشعار برگزیده دوره گذشته، شعر محمدحسین ملکیان بود که در نیمه ماه مبارک رمضان سال ۹۷ در محضر رهبر انقلاب قرائت شد و مورد تحسین معظم له قرار گرفت.

وی با اشاره به هدف این جشنواره عنوان کرد: این قیام به گفته رهبر انقلاب جزو حوادث تاریخی است که مورد مظلومیت واقع شده و این همایش حماسه گوهرشاد بر این اساس شکل گرفت که کاری از طرف جامعه ادبی برای ماندگاری این قیام صورت گیرد. هدف اصلی این همایش ملی، زنده نگه داشتن یاد و نام مردان و زنانی است که برای حفظ عفت و ارزش‌های خود با ایستادگی در مقابل استبداد در آن دوران شهید شدند.

مستشار نظامی‌ با اشاره به استقبال از این جشنواره بیان داشت: این پیشنهاد وجود دارد که در قالب‌های دیگر هم این مسابقه برگزار شود. به طور مثال دکتر سعیدی راد این پیشنهاد را عنوان کرده‌اند که در قالب قطعه ادبی و داستانک هم این مسابقه برگزار شود که احتمالاً در سال‌های آینده و دوره‌های بعدی این جشنواره این اتفاق صورت گیرد. البته در این حوزه حرف‌های ناگفته بسیاری وجود دارد و جا دارد در قالب‌های دیگری هنری مانند فیلم و... هم به این حماسه پرداخته شود، منتها با توجه به حوزه تخصصی انجمن فارسی‌زبانان شعر پارسی، تمرکز ما در همین حوزه خواهد بود.

مستشارنظامی ‌در پاسخ به این پرسش که شعر تا چه اندازه می‌تواند در بازنمایی یک حادثه تاریخی مؤثر باشد، بیان کرد: شعر هنر اول ما ایرانیان است و همه دنیا ما را با شعرمان می‌شناسند، علتش هم این است که شاعران ایرانی و شاعران پارسی‌زبان در بیان عواطفشان در قالب شعر بسیار موفق بوده و هستند. شعر رسانه ارزشمندی است که در طول زمان دستخوش تغییر نخواهد شد و به همین دلیل فراموش نخواهد شد، درحالی که سایر گونه‌های هنری ممکن است تحت تأثیر زمان کهنه شده یا دستخوش تغییرات شوند و کمتر دیده شوند، اما شعر هنری است که ما آن را پس از 700 سال می‌خوانیم و می‌بینیم که همان تازگی اولیه خود را حفظ کرده است. این ویژگی به این خاطر است که ماندگاری شعر وابسته به توانمندی و قدرت آن است و هرچه قدرتمندتر باشد، می‌تواند ماندگارتر شود. بنابراین اگر شعر از جهت تکنیک و فنون بلاغت و مضمون در کیفیت بالا سروده شود، می‌تواند رسانه‌ای باشد که برای چندین نسل کاربردش را حفظ کند، در حالی که فرزند زمانه خودش هم هست و حرف ، سخن و پیامش را برای آیندگان هم به یادگاربگذارد.

هیچ اثر ماندگاری با سفارش صرف تولید نمی‌شود

این شاعر با اشاره به اینکه مضمون یکی از مواردی است که می‌تواند در خلاقیت شاعر تأثیرگذار باشد، بیان کرد: درست است که ما می‌شنویم شاعر توانمند شاعری است که بتواند در مضامین مختلف طبع آزمایی کند اما این اتفاق مستلزم این است که مضمون دغدغه خود شاعر هم باشد و مضمون مورد نظر احساسات شاعر را برانگیخته کرده باشد. از طرف دیگر تصور من این است که موضوعاتی مانند حماسه گوهرشاد که جزو مضمون‌های ارزشی است، جزو دغدغه شاعران ما بوده و اگر تاکنون به سراغ آن نرفته‌اند در ذهنشان این گونه نبوده است که در مورد این قیام اثری را بسرایند اما زمانی که این مضمون در قالب یک جشنواره مطرح می‌شود، دریچه‌ای به سمت شاعر باز شده و موجب می‌شود احساسات نهفته شاعر برانگیخته شده و به اثر تبدیل شود. به نظر من به این گونه اشعار نمی‌توان به عنوان اثری دستوری نگاه کرد، چون آثاری هستند که از احساس شاعر نشأت گرفته‌اند. اگر از زاویه‌ای دیگر بخواهم این را بیان کنم باید بگویم هیچ اثر ماندگاری با سفارش صرف تولید نمی‌شود و ماندگاری یک اثر مستلزم این است که جزو دغدغه‌های اصلی شاعر باشد و آنچه یک اثر را ماندگار می‌کند، غلیان احساسی و برانگیختگی ذهنی یک شاعر است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.