ایران به زودی وارد تجارت آزاد با کشورهای عضو اوراسیا خواهد شد و تبادل بیش از 800قلم کالا با 5 کشور شمالی شروع خواهد شد . این درحالی است که ارتباط ایران با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اکو نیز وارد مرحله تازه ای شده وتلاش میشود تا مراوادات اقتصادی بااین کشورها توسعه یابد.

خراسان رضوی چهارراه تجاری اعضای اکو با کشورهای اوراسیا/ خواب سنگین تجارمشهدی یکماه مانده به حذف تعرفه 800قلم کالا

 به گزارش قدس آنلاین ، نیم نگاهی به موقعیت جغرافیایی کشورهای اوراسیا ازیک سو وازسوی دیگر کشورهای عضو اکو نشان میدهد که خراسان رضوی میتواند قطب تجارت این 13کشور ومحل تلاقی اعضای دو اتحادیه اقتصادی آسیایی و اروپایی با ایران باشد. همچنین مسیرهای ترانزیتی که از خراسان رضوی عبور میکند میتواند به شریان حیاتی مبادلات اقتصادی این کشورها تبدیل شود.

درهمین راستا ، وزیر نیرو با بیان اینکه موافقت‌نامه همکاری اقتصادی میان ایران و اتحادیه اوراسیا از پنجم آبان ماه عملیاتی می‌شود، گفت: ایران براساس این موافقت‌نامه می‌تواند بیش از ۵۰۰ کالا را با تعرفه‌های مخفف یا صفر صادر کند.

رضا اردکانیان درباره دستاوردهای سفر رئیس‌جمهوری به ارمنستان اظهار کرد: این سفر به دعوت سران کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا به میزبانی نخست وزیر ارمنستان صورت گرفت و جمهوری اسلامی ایران برای نخستین بار به عنوان عضوی که به این مجموعه ملحق شده در این جلسه شرکت می‌کرد.

وی افزود: موافقت‌نامه همکاری اقتصادی میان ایران و اتحادیه اوراسیا از پنجم آبان ماه عملیاتی می‌شود. به موجب این تفاهمنامه حدود ۸۴۰ قلم کالا مشمول تعرفه ترجیحی خواهد شد و این یعنی تعرفه‌ها تخفیف پیدا کرده و تعرفه تعدادی از کالاها هم صفر خواهد شد. ایران می‌تواند بیش از ۵۰۰ کالا را با تعرفه‌های مخفف یا صفر صادر کند و صادرات بیش از ۳۰۰ قلم هم برای سایر کشورها در نظر گرفته شده است.

همچنین معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در این موافقت‌نامه ، خوراک دام و دانه‌های روغنی، کنجاله، سویا و ذرت و روغن خام با تخفیف وارد ایران خواهد شد و چند محصول تولیدی ایران از جمله خوراک آبزیان، محصولات سبزی و صیفی و باغی، لبنی و کشمش با قیمت تعرفه کمتر به کشورهای  اوراسیا صادر خواهد شود.

به گفته وی، با ایجاد این توافق‌نامه بین‌المللی تحولی بزرگ در صادرات و تامین مواد غذایی و دامی مورد نیاز کشور ایجاد خواهد شد.

***خراسان رضوی ، دروازه تجارت

بازرگانان و بنگاههای اقتصادی خراسان رضوی از دیرباز با بسیاری از کشورهای عضو دو اتحادیه تجاری اکو و اوراسیا ارتباط تجاری داشته وهم اکنون هم دارد. تجار افغانستان و پاکستان و بازرگانان آسیای میانه همواره به مشهد رفت وآمد داشته ودارند . هرچند که طی سالهای اخیرورود غیر حرفه ایها به حوزه صادرات ، برخی مشکلات بانکی و پاره ای از سوتفاهمهای میان دوطرف باعث شده تا این تجارت کمرنگتر شود اما به نظرمیرسد که نماینده عالی دولت درخراسان رضوی قصد دارد که درحد توان موانع را از پیش روی مردان اقتصادی برداشته و نقش محوری  خراسان رضوی در تبادلات تجاری را احیا کند.

درهمین راستا چند روز قبل استاندار خراسان رضوی سفری به قرقیزستان داشت و دربرگشت گفت: راه‌اندازی خط پروازی مستقیم «مشهد-بیشکک» مشکلات تجار ایرانی و قرقیزستانی را برطرف و توسعه همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور را تسهیل می‌کند.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: امیدواریم موانع موجود در حوزه حمل‌ونقل بین دو کشور با تعامل معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری و اتاق بازرگانی برطرف شود تا شاهد تاثیرات مثبت در این زمینه باشیم.رزم حسینی تصریح کرد: در ادامه سفر به قرقیزستان از تعدادی واحد صنعتی تولیدی فعال در منطقه آزاد بیشکک بازدید کردیم که توسط ایرانیان خراسانی و مشهدی اداره می‌شد و محصولاتشان فروش خوبی هم در بازار دارد.

همچنین علی رسولیان، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: در شرایط فعلی چیزی در حدود 75درصد از مراودات تجاری ایران با قرقیزستان از کانال تجار و فعالان اقتصادی خراسان رضوی صورت می‌گیرد .در حال حاضر بیش از 200 فعال اقتصادی از خراسان رضوی در حوزه‌های مختلف اقتصادی فعالیت دارند که با افزایش ظرفیت‌ها می‌شود در آینده سهم خوبی از بازار 4 میلیارد دلاری قرقیزستان را در اختیار بگیریم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی اظهار داشت: برطرف شدن موانعی که در حال حاضر وجود دارد می‌تواند رقم صادرات خراسان رضوی به قرقیزستان را تا 10 برابر فعلی افزایش دهد. این کشور کشش صادرات در حوزه‌های مصالح ساختمانی، صنایع شیمیایی، موادغذایی، منسوجات و اقلامی از این دست را دارد و می‌توان حبوبات خوب و گوشت را از قرقیزستان وارد کرد.

***هدف ، کشورهای شمالی

رسولیان با اشاره به این موضوع که کشور قرقیزستان بدون تردید تنها کشور هدف برای خراسان رضوی در گسترش روابط تجاری و اقتصادی نیست و نخواهد بود، گفت: بازار قرقیزستان بازار بزرگی نیست اما تجربه خوبی می‌شود برای گسترش روابط با سایر کشورها برای استان ما. بیشترین هدف مد نظر ما در شرایط فعلی پس از عضویت در اوراسیا، رسیدن به بازار روسیه و سایر کشورهای عضو این مجمع است.

وی با بیان اینکه خراسان رضوی در حال حاضر 35 کشور هدف صادراتی دارد که این رقم تا 92 کشور نیز قابل افزایش است

خاطرنشان کرد: کشورهای قزاقستان و قرقیزستان با خراسان رضوی روابط اقتصادی زیادی دارند به طوری که ۸۰ درصد کالاهای وارداتی به قرقیزستان توسط این استان انجام می گیرد و خراسان رضوی با کشور قزاقستان نیز مبادله کالا دارد.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: عضویت ایران در اوراسیا باعث می شود که تعرفه ترجیحی ۵۰۲ قلم کالای صادراتی از ایران بین ۲۰ تا ۱۰۰ درصد کاهش یابد که هم اینک فهرست این کالاها مشخص شده است  و پس از کاهش تعرفه، تجارت ایران با کشورهای عضو اوراسیا به صورت آزاد درخواهد آمد.

رسولیان افزود: کالاهایی که مشمول کاهش تعرفه می شوند از تولیدات خراسان رضوی به شمار می روند که از جمله آنها محصولات کشاورزی، مواد غذایی، خشکبار، مصالح ساختمانی، انواع شیرینی، ماشین آلات، ادوات صنعتی و منسوجات است که می تواند در آن کشورها زمینه خوبی برای رقابت پیدا کند.از آنجا که خراسان رضوی در مسیر تجارت با کشورهای آسیای میانه قرار گرفته است کاهش تعرفه اقلام کالاهای صادراتی از ایران، حجم تجارت خارجی این استان را به نحو قابل توجهی افزایش خواهد داد.

***تولید رونق میگیرد

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: ایران نیز در برابر عضویت در اتحادیه اوراسیا تعرفه ۳۶۰ قلم کالاهای وارداتی از آن کشورها را کاهش خواهد داد و این در حالی است که خراسان رضوی در این حوزه نیز سهم قابل توجهی دارد به طوری که اقلامی مانند پنبه، حبوبات و نهاده های دامی مشمول کاهش تعرفه مزبور جزء کالاهای وارداتی به استان به شمار می روند.

رسولیان افزود: به عنوان نماینده خراسان رضوی خواستار راه اندازی پرواز مستقیم بین مشهد و مراکز کشورهای ازبکستان و قرقیزستان و رفع مشکلات حمل و نقل ریلی در استان شدم که نماینده وزارت راه و شهرسازی قول مساعد مبنی بر برطرف کردن این مشکلات داد.

شاید مقامهای مسوول هنوز به درستی درک نکرده باشند که تا یکماه آینده چه اتفاق اقتصادی بزرگی رخ خواهد داد، و این اتفاق تا چه اندازه میتواند دررونق اقتصادی خراسان رضوی موثر باشد. به همین خاطرهم هست که تابحال حتی یک جلسه هماهنگی داخلی با بخش خصوصی برگزار نشده است .

به نظر میرسد اگر چه تجارو بازرگانان خراسان رضوی سالهاست که با کشورهای آسیای میانه از یک سو وکشورهای افغانستان وپاکستان وحتی عراق تبادلات تجاری دارند اما هرگز این تبادلات درحد وسیع و گسترده نبوده است و اکنون بایدآماده شوند تا به عنوان  نماینده ایران و تجار وبازرگانان ایرانی کار را دردست بگیرند. ازیکسو باید با بررسی فهرست کالاهای مشمول تعرفه ترجیحی زمینه را برای صادرات کالاهای ایران به این کشورها مهیا کنندو ازدیگر سو با مشاهده اقلام مشمول حذف تعرفه وارداتی زمینه ها را برای صنایع تبدیلی یا توسعه تولید فراهم کنند. اتفاقی که هنوز رخ نداده است .

دراین راستا یا تجار خراسان رضوی مساله را جدی نگرفته اندو به سخنان مدیران استانی اطمینان ندارند یا جدی گرفته اندو خود را درسطحی نمیبینند که بتوانند روی ارقامی بیش از آنچه اکنون تجارت دارند کار کنند. درهر صورت نمیتوان از این مزیت منطقه ای و موقعیت جغرافیایی خراسان رضوی به عنوان پل ارتباطی تجاریی کشورهای عضو اکو و اوراسیا با یکدیگر و همچنین چهارراه ترانزیتی منطقه گذشت و بر مسوولان دولتی است که دراین خصوص تلاش بیشتری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.